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Gloster Meteor

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Gloster Meteor was the first British jet fighter and the Allies' only operational jet aircraft during the Second World War. The Meteor's development was heavily reliant on its ground-breaking turbojet engines, pioneered by Sir Frank Whittle and his company, Power Jets Ltd.The Meteor first flew in 1943 and commenced operations on 27 July 1944 with No. 616 Squadron. Nicknamed the "Meatbox", the Meteor was not a sophisticated aircraft in its aerodynamics, but proved to be a successful combat fighter. 

Several major variants of the Meteor incorporated technological advances during the 1940s and 1950s. Thousands of Meteors were built to fly with the RAF and other air forces and remained in use for several decades. The Meteor saw limited action in the Second World War. Meteors of the RAAF fought in the Korean War.

 

Die Gloster Meteor war der erste britische Jet-Jäger und der einzige operative Düsenflugzeug der Alliierten während des Zweiten Weltkrieges. Die Entwicklung des Meteors war stark von den bahnbrechenden Turbojet-Motoren abhängig, die von Sir Frank Whittle und seinem Unternehmen Power Jets Ltd. Die Meteor flog zuerst 1943 und wurde am 27. Juli 1944 mit dem Nr. 616 Squadron in Dienst genommen. Mit Spitznamen der "Meatbox", war der Meteor kein anspruchsvolles Flugzeug in seiner Aerodynamik, erwies sich aber als erfolgreicher Jäger.
Mehrere Hauptversionen der Meteor beinhalteten technologische Fortschritte in den 1940er und 1950er Jahren. Tausende von Meteoren wurden gebaut, um mit der RAF und anderen Luftwaffen zu fliegen und blieben seit mehreren Jahrzehnten im Einsatz. Der Meteor sah im Zweiten Weltkrieg nur begrenzte Einsätze. Meteors der RAAF kämpften im Koreakrieg.

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Variants

Versionen

 

F.1

First production aircraft built between 1943 and 1944, 20 built.

 

F.1

Erste Serienfluge zwischen 1943 und 1944 gebaut, 20 gebaut.

 

F.1
Trent turboprop

One-off engine test bed for the Rolls-Royce Trent-turboprop engine

 

F.1
Trent turboprop

Ein Motorprüfstand für den Rolls-Royce Trent-Turboprop-Motor

 

F-2

Alternative engined version with two Halford H1s engines

 

F-2

Alternative Motorversion mit zwei Halford H1s Motoren

 

F.3

Derwent I powered, with sliding canopy, 210 built

F.3

Derwent I angetrieben, mit Schiebehaube, 210 gebaut

 

F.4

Derwent 5 powered with strengthened fuselage, 535 built

 

F.4

Derwent 5 angetrieben mit verstärktem Rumpf, 535 gebaut

 

PR.5

One-off fighter reconnaissance version of the F.4 Destroyed on maiden flight

 

PR.5

Eine Kämpferaufklärungsversion der F.4 Zerstört auf Jungfernflug

 

F.6

Proposed swept-wing variant of the F.4, not built.

 

F.6

Vorgeschlagene Pfeilflügel-Variante der F.4, nicht gebaut.

 

T.7

Two-seat trainer variant of the F.4, 640 built

 

T.7

Zweisitzige Trainervariante der F.4, 640 gebaut

 

F.8

Greatly improved from the F.4. Longer fuselage, greater fuel capacity, standard ejection seat and modified tail

F.8

Von der F.4 deutlich verbessert. Längerer Rumpf, grössere Treibstoffkapazität, Schleudersitz und modifiziertes Heck

 

FR.9

Fighter armed reconnaissance version of the F.8, 126 built

 

FR.9

Bewaffnete Aufklärungsversion des F.8, 126 Maschinen

 

FR.10

Photo reconnaissance version of the F.8, 59 built 

 

FR.10

Fotoaufklärungsversion der F.8, 59 Maschinen

 

NF.11

Night Fighter variant with Airborne Interception (AI) radar, 311 built

 

NF.11

Nachtjäger Variante mit Airborne Interception (AI) Radar, 311 Maschinen

 

NF.12

Longer nosed version of the NF.11 with American AN/APS-21 radar, 100 built

 

NF.12

Verlängerte Version des NF.11 mit amerikanischem AN / APS-21 Radar, 100 Maschinen

 

NF.13

Tropicalised version of the NF.11 

 

NF.13

Tropentaugliche Version des NF.11

 

NF.14

NF.11 with new two-piece blown canopy rather than the heavy-framed version,100 built

 

NF.14

NF.11 mit neuem zweiteiligem geblasenem Dach anstatt der schweren gerahmten Version, 100 Maschinen

 

U.15

Target drone conversion of the F.4, 92 modified

 

U.15

Ziel-Drohnen-Umbau der F.4, 92 umgebaut

 

U.16

Target drone conversion of the F.8, 108 modified 

 

U.16

Target Drone Umbau der F.8, 108 umgebaut

 

TT.20

High speed target towing conversion of the NF.11, 20 modified

 

TT.20

Hochgeschwindigkeits-Zielschleppumbau des NF.11, 20 modifiziert

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

No. 616 Squadron was the first to receive operational Meteors: a total of 14 aircraft were initially delivered. The next-generation Meteor F.4 went into production in 1946 when 16 RAF squadrons were already operating Meteors.

Two Squadrons used the Meteor during the Suez crisis in the autumn of 1956, but neither of them operated over Egypt.
In 1955 and next five years No.81 Squadron aircraft were used to fly reconnaissance missions to support the British troops fighting in Malaya. The Malayan emergency also saw the only combat use of the F Mk.8 in RAF service, when two aircraft were detached to the area during 1955.
Two Meteor PR Mk.10s were used during the Mau May Emergency to provide photographic reconnaissance of areas about to be raided by the army. The aircraft were deploying to Kenya in 1954, and remained there until late 1955.
Meteor FR.9s of No.208 Squadron were used against the EOKA terrorist organisation on Cyprus, flying armed reconnaissance missions against their mountain strongholds during 1956.
A detachment of Meteor FR Mk.9s from No.208 Squadron was deployed to Aden in 1956, where they carried out armed reconnaissance duties against both rebel tribesman and raiding parties from the Yemen. The detachment was withdrawn during the Suez crisis, but a small number of FR Mk.9s returned to the area between 1958 and 1960, operating with No.1417 flight.

 

Die 616 Staffel war der erste, der operative Einheit sie Meteors erhielt: Insgesamt wurden 14 Flugzeuge ausgeliefert. Die nächste Generation Meteor F.4 ging 1946 in Produktion, als 16 RAF-Staffeln bereits Meteore betrieben.

Zwei Staffeln nutzten den Meteor während der Suez-Krise im Herbst 1956, aber keine von ihnen operierte über Ägypten.
Im Jahr 1955 und nächsten fünf Jahren wurden Flugzeuge der81 Staffel verwendet, um Aufklärungsmissionen zu fliegen, um die britischen Truppen zu unterstützen, die in Malaya kämpfen. Der malaiische Notfall sah auch den einzige Kampfeinsat der F Mk.8 im RAF-Dienst, als zwei Flugzeuge 1955 in das Gebiet gesendet wurden.
Zwei Meteor PR Mk.10s wurden während der Mau May Krise verwendet, um Aufklärung von Gebieten zu liefern, die von der Armee erobert werden sollten. Die Flugzeuge wurden 1954 nach Kenia entsandt und blieben bis Ende 1955 dort.
Meteor FR.9s von No.208 Staffel wurden gegen die EOKA Terrororganisation auf Zypern eingesetzt und flogen bewaffnete Aufklärungsmissionen gegen ihre Hochburgen in den Bergen im Jahre 1956.
Ein Detachemet von Meteor FR Mk.9s von Nr.208 Staffel wurde 1956 nach Aden eingesetzt, wo sie bewaffnete Aufklärungsmissionen gegen Rebellenstämme aus dem Jemen durchführten. Das detachement wurde während der Suez-Krise zurückgezogen, aber eine kleine Anzahl von FR Mk.9s kehrte zwischen 1958 und 1960 in das Gebiet zurück und betrieb den1417 Flligt.

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  No. 1 Squadron (1951) No. 2 Squadron No. 5 Squadron (1959)
 

 

 

   
  No. 8 Squadron No. 11 Squadron (1959) No. 13 Squadron
 

 

 

   
  No. 14 Squadron No. 19 Squadron (1955) No. 25 Squadron
 

 

 

  No. 29 Squadron (1951) No. 29 Squadron (1953) No. 29 Squadron (1953)
 

 

 

 
  No. 29 Squadron (1954) No. 33 Squadron No. 34 Squadron (1955)
 

 

 

  No. 39 Squadron (1955) No. 39 Squadron (1956) No. 41 Squadron (1954)
 

 

 

 
  No. 41 Squadron (1954) No. 43 Squadron (1952) No. 46 Squadron
 

 

 

 
  No. 54 Squadron (1954) No. 54 Squadron (1954) No. 56 Squadron
 

 

 

     
  No. 60 Squadron No.  63 Squadron No. 64 Squadron
 

 

 

 
  No. 65 Squadron No. 66 Squadron (1947) No. 66 Squadron (1952)
 

 

 

  No. 66 Squadron (1952) No. 66 Squadron (1953) No. 68 Squadron (1957)
 

 

 

 
  No. 72 Squadron No. 74 Squadron (1951) No. 74 Squadron (1955)
 

 

 

   
  No. 74 Squadron (1955) No. 79 Squadron No. 81 Squadron
 

 

 

 
  No. 85 Squadron (1957) No. 87 Squadron (1953) No. 91 Squadron
 

 

 

  No. 92 Squadron (1953) No. 96 Squadron (1952) No. 96 Squadron (1954)
 

 

 

   
  No. 111 Squadron No. 124 Squadron No. 125 Squadron (1955)
 

 

 

 
  No. 141 Squadron (1955) No. 151 Squadron (1956) No.152 Squadron
 

 

 

 
  No. 153 Squadron No. 208 Squadron (1956) No. 208 Squadron (1956)
 

 

 

   
  No. 219 Squadron No. 222 Squadron No. 234 Squadron
 

 

 

  No. 245 Squadron (1948) No. 245 Squadron (1953) No. 245 Squadron (1954)
 

 

 

 
  No. 247 Squadron No. 256 Squadron (1953) No. 257 Squadron (1948)
 

 

 

  No. 263 Squadron (1950) No. 263 Squadron (1951) No. 263 Squadron (1954)
 

 

 

   
  No. 263 Squadron (1955) No. 264 Squadron No. 266 Squadron
 

 

 

 
  No. 500 Squadron (1955) No. 501 Squadron (1955) No. 502 Squadron
 

 

 

 
  No. 504 Squadron (1957) No. 527 Squadron No. 541 Squadron (1955)
 

 

 

  No. 600 Squadron (1950) No. 600 Squadron (1951) No. 600 Squadron (1954)
 

 

 

  No. 600 Squadron (1954) No. 601 Squadron (1954) No. 602 Squadron (1952)
 

 

 

  No. 603 Squadron (1953) No. 604 Squadron (1954) No. 604 Squadron (1957)
 

 

 

  No. 609 Squadron (1953) No. 610 Squadron (1956) No. 611 Squadron (1955)
 

 

 

  No. 611 Squadron (1956) No. 615 Squadron (1951) No. 615 Squadron (1955)
 

 

 

  No. 615 Squadron (1955) No. 616 Squadron (1955) No. 203 OCU (1947)
 

 

 

 
  No. 203 OCU (1950) No. 228 OCU (1953)  
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Specifications F.8

Wingspan

Spannweite

11.32 m

Length

Länge

13.59 m

Height

Höhe

3.96 m
Wing area Flügelfläche 32.52 m²

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Derwent 8 turbojets, 3,600 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

965 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,846 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,121 kg

Climb Rate

Steigrate

35.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,100 m

Range

Reichweite

965 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons, up to 900 Kg of Bombs
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- Last update: 1. May 2017 Written: 21. December 2012

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