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Handley Page Hastings

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Handley Page H.P.67 Hastings was a British troop-carrier and freight transport aircraft designed and built by the Handley Page Aircraft Company for the RAF. At the time, it was the largest transport plane ever designed for the RAF, and it replaced the Avro York as the standard long-range transport.

 

Die Handley Page H.P.67 Hastings war ein britischer Truppentransporter und Frachtflugzeug, das von der Handley Page Aircraft Company für die RAF entworfen und gebaut wurde. Zu der Zeit war es das größte Transportflugzeug, das jemals für die RAF entworfen wurde, und es ersetzte die Avro York als Standard-Langstrecken-Transport.

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Variants

Versionen

 

C.1

Production aircraft with four Bristol Hercules 101 engines, 94 built all later converted to C.1A and T5.

C.1

Serienflugzeuge mit vier Bristol Hercules 101 Motoren, 94 gebaut alle später umgewandelt in C.1A und T5.

 

C.1A

C1 rebuilt to C2 standard

 

C.1A

C1 umgebaut nach C2-Standard

 

C.2

Improved version with larger-area tailplane mounted lower on fuselage, increased fuel capacity and powered by Bristol Hercules 106engines, 43 built.

 

C.2

Verbesserte Version mit großflächigem Heckruder  unten am Rumpf montiert, erhöhte Treibstoffkapazität und angetrieben von Bristol Hercules 106 Motoren, 43 gebaut

 

C.4

VIP transport version for four VIPs and staff, four built.

 

C.4

VIP Transport Version für vier VIPs und Mitarbeiter, vier gebaut.

 

T.5

Eight C1s converted for RAF Bomber Command with ventral radome to train V bomber crews on the Navigation Bombing System (NBS).

 

T.5

Acht C1s umgebaut für das RAF Bomber Command mit Radom unter dem Rumpf, um V Bomber Crews auf dem Navigations-Bombardierung System (NBS) zu trainieren.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Hastings was rushed into service because of the Berlin Airlift, with No. 47 Squadron replacing its Halifax A Mk 9s with Hastings in September–October 1948, flying its first sortie to Berlin on 11 November 1948. The Hastings fleet was mainly used to carry coal, with two further squadrons, 297 and 53 joining the airlift before its end.
Hastings continued to provide transport support to British military operations around the globe through the 1950s and 60s, including dropping supplies to troops opposing Indonesian forces in Malaysia during the Indonesian Confrontation. The Hastings was retired from Royal Air Force Transport Command in early 1968 when it was replaced by the Lockheed Hercules.

 

Die Hastings wurden wegen der Berliner Luftbrücke in Dienst gestellt, die 47 Staffel ersetzte ihre Halifax A Mk 9s mit Hastings im September-Oktober 1948 und flog am 11. November 1948 ihren ersten Einsatz nach Berlin. Die Hastings-Flotte wurde hauptsächlich benutzt, um Kohle zu transportieren, mit zwei weiteren Staffeln, 297 und 53, die der Luftbrücke vor ihrem Ende dienten.
Hastings setzte  Transportaufgaben für die britischen Militäroperationen um die Erde fort während den fünfziger und sechziger Jahre, einschließlich des Transports  indonesischen Truppen in Malaysia während der indonesischen Konfrontation. Die Hastings wurde Anfang 1968 von der Royal Air Force Transport Command zurückgezogen, als sie durch den Lockheed Hercules ersetzt wurde.

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No. 24 Squadron No. 36 Squadron No. 47 Squadron
 

 

 

     
No. 48 Squadron No. 51 Squadron No. 53 Squadron
 

 

 

     
No. 59 Squadron No. 70 Squadron No. 97 Squadron
 

 

 

   
No. 99 Squadron (1958) No. 114 Squadron No. 115 Squadron
 

 

 

     
No. 116 Squadron No. 151 Squadron No. 202 Squadron
 

 

 

   
No. 242 Squadron No. 297 Squadron No. 511 Squadron (1954)
 

 

 

   
No. 511 Squadron (1956)    
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Specifications C.2

Wingspan

Spannweite

34.45 m

Length

Länge

24.8 m

Height

Höhe

 
Wing area Flügelfläche 130.85 m2

Engine

Motor

4× Bristol Hercules 101 radial piston engine, 1,675 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

552 km/h

Empty weight

Leergewicht

18,910 kg

Loaded weight

Startgewicht

34,010 kg

Climb Rate

Steigrate

310 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,140 m

Range

Reichweite

4,590 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 5 - 6
50 Troops
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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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