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The Handley
Page (Reading) H.P.R.1 Marathon was a British civil 20-passenger light
transport produced by Handley Page (Reading) Limited of Woodley
Aerodrome, Reading, England. It was designed by Miles Aircraft
Limited as a high-wing cantilever monoplane with four engines and
all-metal construction. It was capable of carrying two crew and up to 20
passengers. The aircraft was designated the Miles M.60 Marathon with the
first of three prototypes flying on 19 May 1946. |
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Die Handley
Page (Reading) H.P.R.1 Marathon war ein britischer ziviler
20-Personen-Lichttransport, der von Handley Page (Reading) Limited von
Woodley Aerodrome, Reading, England produziert wurde. Es wurde von Miles
Aircraft Limited als Hochdecker mit vier Motoren und Ganzmetall-Konstruktion
entworfen. Es war in der Lage, zwei Piloten und bis zu 20 Passagiere zu
tragen. Das Flugzeug wurde Miles M.60 Marathon bezeichnet und der
erste von drei Prototypen flog am 19. Mai 1946. |
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Most unsold aircraft were
diverted for use by the RAF as navigation trainers with the designation
Marathon T.11. After internal modifications, most of the 28 aircraft
taken on charge from early 1953 were used by No. 2 Air Navigation School
at RAF Thorney Island, Hants. A total of 16 aircraft were transferred to
RAF Topcliffe, Yorks in June 1958 when No.1 Air Navigation School
relocated there. By February 1969, only eight were airworthy. Apart from
mechanical unreliability, the main problem was tail-heavy trim, an
absolute ceiling of 5,490 m and a rate of climb of only 3.0 m/s. The
navigational trainers were retired in April 1959 and most were quickly
scrapped. A few Marathons were operated by other UK military users
including the Royal Aircraft Establishment. |
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Die meisten
nicht verkauften Flugzeuge wurden von der RAF als Navigations-Trainer mit
der Bezeichnung Marathon T.11 übernommen. Nach internen Modifikationen
wurden die meisten der 28 Flugzeuge, von Anfang 1953 von der 2 Air
Navigation School auf RAF Thorney Island, Hants verwendet. Insgesamt wurden
16 Flugzeuge im Juni 1958 an RAF Topcliffe, Yorks, übertragen, als die 1 Air
Navigation School dort verlegt wurde. Im Februar 1969 waren nur acht
flugtüchtig. Abgesehen von der mechanischen Unzuverläs-sigkeit war das
Hauptproblem eine schwere Taille, eine geringe Flughöhe von 5,490 m und eine
Steiggeschwindigkeit von nur 3.0 m/s. Die Navigations-Trainer wurden im
April 1959 ausser Dienst genommen und die meisten wurden schnell
verschrottet. Einige Marathons wurden von anderen britischen Militärnutzern
betrieben, darunter das Royal Aircraft Establishment. |