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Handley Page Marathon

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Development

Entwicklung

 

The Handley Page (Reading) H.P.R.1 Marathon was a British civil 20-passenger light transport produced by Handley Page (Reading) Limited of Woodley Aerodrome, Reading, England.  It was designed by Miles Aircraft Limited as a high-wing cantilever monoplane with four engines and all-metal construction. It was capable of carrying two crew and up to 20 passengers. The aircraft was designated the Miles M.60 Marathon with the first of three prototypes flying on 19 May 1946.

 

Die Handley Page (Reading) H.P.R.1 Marathon war ein britischer ziviler 20-Personen-Lichttransport, der von Handley Page (Reading) Limited von Woodley Aerodrome, Reading, England produziert wurde. Es wurde von Miles Aircraft Limited als Hochdecker mit vier Motoren und Ganzmetall-Konstruktion entworfen. Es war in der Lage, zwei Piloten und bis zu 20 Passagiere zu tragen. Das Flugzeug wurde  Miles M.60 Marathon bezeichnet und der erste von drei Prototypen flog am 19. Mai 1946.

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Variants

Versionen

 

T.11

Military navigation trainer, 28 modified.

T.11 Militärischer Navigationstrainer Version, 28 umbebaut
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Most unsold aircraft were diverted for use by the RAF as navigation trainers with the designation Marathon T.11. After internal modifications, most of the 28 aircraft taken on charge from early 1953 were used by No. 2 Air Navigation School at RAF Thorney Island, Hants. A total of 16 aircraft were transferred to RAF Topcliffe, Yorks in June 1958 when No.1 Air Navigation School relocated there. By February 1969, only eight were airworthy. Apart from mechanical unreliability, the main problem was tail-heavy trim, an absolute ceiling of 5,490 m and a rate of climb of only 3.0 m/s. The navigational trainers were retired in April 1959 and most were quickly scrapped. A few Marathons were operated by other UK military users including the Royal Aircraft Establishment.

 

Die meisten nicht verkauften Flugzeuge wurden von der RAF als Navigations-Trainer mit der Bezeichnung Marathon T.11 übernommen. Nach internen Modifikationen wurden die meisten der 28 Flugzeuge, von Anfang 1953 von der  2 Air Navigation School auf RAF Thorney Island, Hants verwendet. Insgesamt wurden 16 Flugzeuge im Juni 1958 an RAF Topcliffe, Yorks, übertragen, als die 1 Air Navigation School dort verlegt wurde. Im Februar 1969 waren nur acht Flugtüchtig. Abgesehen von der mechanischen Unzuverläs-sigkeit war das Hauptproblem eine schwere Taille, eine geringe Flughöhe von 5,490 m und eine Steiggeschwindigkeit von nur 3.0 m/s. Die Navigations-Trainer wurden im April 1959 ausser Dienst genommen und die meisten wurden schnell verschrottet. Einige Marathons wurden von anderen britischen Militärnutzern betrieben, darunter das Royal Aircraft Establishment.

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  RAE No.1 Navigation School No.2 Navigation School
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Specifications T.11

Wingspan

Spannweite

19.81 m

Length

Länge

15.89 m

Height

Höhe

4.29 m

Wing area Flügelfläche

46.3 m²

Engine

Motor

4 × de Havilland Gipsy Queen 70-3 inline piston, 340 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

374 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,313 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,295 kg

Climb Rate

Steigrate

3.0 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,490 m

Range

Reichweite

1505 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

20-passenger 

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last update 1. May 2017

written 1. May 2013

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