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Hawker Hunter

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Hawker Hunter is a British jet aircraft developed in the late 1940s and early 1950s. The single-seat Hunter entered service as a manoeuvrable fighter aircraft, and later operated in fighter-bomber and reconnaissance roles in numerous conflicts. Two-seat variants remained in use for training and secondary roles with the Royal Air Force (RAF) and Royal Navy until the early 1990s. The Hunter was also widely exported, serving with 21 other air forces. Sixty years after its original introduction it was still in active service, operated by the Lebanese Air Force until 2014.   Die Hawker Hunter ist ein britisches Jetflugzeug das in den späten 1940er und frühen 1950er Jahren entwickelt wurde. Der einsitzige Hunter war eines der wendigsten Kampfflugzeuge und später in  der Rolla als Jagdbomber und Aufklärer in zahlreichen Konflikten beteiligt. Die Zweisitzigen Varianten blieben im Einsatz für die Ausbildung bei der Royal Air Force (RAF) und Royal Navy bis in die frühen 1990er Jahre hinein. Der Hunter wurde auch exportiert, und diente in 21 anderen Luftwaffen. Sechzig Jahre nach ihrer Einführung war sie noch im aktiven Dienst, bei der libanesischen Luftwaffe bis 2014.
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Variants

Versionen

  F.1 First production version, Avon 113 engine, 139 built, F.1 Erste Serienversion , Avon 113 Triebwerk, 139 gebaut,
  F.2 Version with Sapphire 101 engine, 45 built   F.2 Version mit Sapphire 101-Triebwerk, 45 gebaut
  F.3 The first prototype fitted with afterburning Avon RA.7R with 9,600 lbf engine, pointed nose, airbrakes on the sides of the fuselage, and a revised windscreen   F.3 Der erste Prototyp ausgestattet mit Avon RA.7R Triewerk mit Nachbren-ner, spitzer Nase, Luftbremsen an den Seiten des Rumpfes, und eine überarbeiteten Frontscheibe
  F-4 Version with fuel tanks in the wings, provision for underwing fuel tanks, Avon 115 (later Avon 121) engine, blisters under the nose for ammunition links, 349 built   F-4 Version mit Treibstofftanks in den Flügeln, der Möglichkeit von Treibstofftanks unter den Flügeln , Avon 115 (später 121 Avon) Triebwerk, Blasen unter der Nase für Munitionsgurten, 349 gebaut
  F.5 F.4 with Sapphire 101 engine, 105 built   F.5 F.4 mit Sapphire 101-Triebwerk, 105 gebaut
  F.6 Single-seat clear-weather interceptor fighter. Powered by one 10,150 lbf Avon 203 engine, revised wing with a leading edge "dogtooth" and four hardpoints, 384 built.   F.6 Einsitziger Schönwetter Abfangjäger. Angetrieben durch ein 10.150 lbf Avon 203 Triebwerk, überarbeitetem Flügel mit einer Vorderkante "Sägezahn" und vier Waffenstationen , erbaut 384.
  T.7 Two-seat trainer, engine and systems as for the F.4   T.7 Zweisitziger-Trainer, Treibwerk und Systeme wie die F.4
  FGA.9 Single-seat ground-attack fighter version. Strengthened wing, 230 gallon inboard drop tanks, tail chute, 128 conversions   FGA.9 Einsitziges Angriffsflugzeug. Verstärkter Flügel, 230 Gallonen  Abwurftanks, Bremsschirm, 128 Umbauten
  PR.10 Single-seat reconnaissance version; all 33 were rebuilt   PR.10 Einsitzige Aufklärungsversion, alle 33 wurden umgabaut
  T.12 Two-seat test aircraft for the Royal Aircraft Establishment. One built   T.12 Zweisitziges-Testflugzeug für die Royal Aircraft Establishment. Eine Maschine
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Hunter F.1 entered service with the RAF in July 1954.The Hunter replaced the Gloster Meteor, the Canadair Sabre, and the de Havilland Venom jet fighters in service. Initially, low internal fuel capacity restricted the Hunter's performance, giving it only a maximum flight endurance of about an hour.
The Hunter F.4 first flew on 20 October 1954, and entered service in March 1955.
The RAF later received Hunters equipped with an improved Avon engine. The Avon 203 produced 10,000 lbf of thrust and was fitted to XF833, which became the first Hunter F.6.
During the Suez Crisis of 1956, Hunters of No.1 and No. 34 Squadrons based at RAF Akrotiri in Cyprus flew escort for English Electric Canberra bombers on offensive missions into Egypt. For most of the conflict the Hunters engaged in local air defence due to their lack of range.
During the Brunei Revolt in 1962, the RAF deployed Hunters and Gloster Javelins over Brunei to provide support for British ground forces; Hunters launched strafing runs on ground targets to intimidate and pin down rebels.
The Hunter F.6 was retired from its day fighter role in the RAF by 1963, being replaced by the much faster English Electric Lightning interceptor. Many F.6s were then given a new lease of life in the close air support role, converting into the Hunter FGA.9 variant. The FGA.9 saw frontline use from 1960 to 1971, alongside the closely related Hunter FR.10 tactical reconnaissance variant. The Hunters were also used by two RAF display units; the "Black Arrows" of No.111 Squadron who set a record by looping and barrel rolling 22 Hunters in formation, and later the "Blue Diamonds" of No.92 Squadron who flew 16 Hunters.
In Aden in May 1964, Hunter FGA.9s and FR.10s of No. 43 Squadron and No. 8 Squadron were used extensively during the Radfan campaign against insurgents attempting to overthrow the Federation of South Arabia. Both squadrons continued operations with their Hunters until the UK withdrew from Aden in November 1967.
Hunters were flown by No.63, No.234 and No.79 Squadrons acting in training roles for foreign and Commonwealth students. These remained in service until after the Hawk T.1 entered service in the mid-1970s. Two-seat trainer versions of the Hunter, the T.7 and T.8, remained in use for training and secondary roles by the RAF and Royal Navy until the early 1990s.
  Der Hunter F.1 wurde im Juli 1954 von der RAF in Dienst genommen. Der Hunter ersetzte die Gloster Meteor, die Canadair Sabre und die de Havilland Venom Jäger. Zunächst beschränkte die geringe interne Treibstoffkapazität die Leistung der Hunter, es war nur eine maximale Flugdauer von etwa einer Stunde möglich.
Der Hunter F.4 flog erstmals am 20. Oktober 1954 und wurde im  März 1955 in Dienst gestellt.
Die RAF erhielt später Hunter die mit dem verbesserten Avon-Triebwerk ausgerüstet waren. Das Avon 203 produziert 10.000 lbf Schub und die  XF 833 w
urde mit dem Triebwerk ausgestattet und wurde die erste F.6.
Während der Suez-Krise von 1956, flogen die Hunter Staffeln No.1 und 34 von RAF Akrotiri auf Zyp
ern Begleitschutz für die English Electric Canberra Bomber. Aufgrund der mangelnden Reichweite waren die Hunter in diesem Konflikt auf die lokale Luftverteidigung beschränkt.
Während des Brunei Revolte 1962 setzte die RAF Hunter und Gloster Javelin über Brunei für die Unterst
ützung der britischen Bodentruppen ein.Die Hunter flogen Angriffe auf auf Bodenziele um die Rebellen festzunageln.
Die Hunter F.6 wurde von 1963 in der Rolle des Abfangjägers durch die viel schneller Englisch Electric Lightning ersetzt. Viele F.6s wurden dann zur Hunter FGA.9 Variante umgebaut und erhielten ein neue
s Leben. Die FGA.9 war von 1960-1971 in der Rolle als Luftnahunterstützung im Dienst, zusammen mit dem Taktischen Aufklärer FR.10 . Die Hunter wurden auch von zwei RAF-Kunstflugeinheiten verwendet; die "Black Arrows" der No.111 Squadron, die Rekordverdächtigen 22 Huntern und später die "Blue Diamonds" der No.92 Squadron, die 16 Hunter flogen.
Im Mai 1964 wurden in Aden Hunter FGA.9 und FR.10s der No. 43 Squadron und No. 8 Squadron ausgiebig währ
end der Radfan Kampagne gegen Aufständische der Südarabische Föderation verwendet. Beide Staffeln führten die Aktivitäten mit ihren Huntern bis zum Abzug der Briten im November 1967 weiter.
Hunter wurden von Staffeln No.63, No.234 und No.79 für
die Ausbildung von Commonwealth- und anderen Piloten verwendet. Diese blieben im Dienst bie sie durch die Hawk T.1 mitte der 70er Jahre abgelöst wurden. Die Zweisitzigen-Trainer Versionen der Hunter, die T.7 und T.8 blieben bis zum Anfang der 1990er Jahre im dienst der RAF und Royal Navy.
   

 

 

 

 

   
  Prototype (1951)    
 

 

 

  No. 1 Squadron (1955) No. 1 Squadron (1956) No. 1 Squadron (1956)
 

 

 

  No. 1 Squadron (1958) No. 1 Squadron (1959) No. 1 Squadron (1961
 

 

 

  No 2 Squadron (1963) No. 2 Squadron (1965) No. 2 Squadron (1968)
 

 

 

  No. 2 Squadron (1970) No. 3 Squadron (1956) No. 3 Squadron (1957)
 

 

 

     
  No. 4 Squadron No. 8 Squadron No. 12 Squadron
 

 

 

     
  No. 14. Squadron No. 15. Squadron No. 16. Squadron
 

 

 

 
  No. 19 Squadron No. 20. Squadron (1955) No. 20. Squadron (1957)
 

 

 

  20. Squadron (1961 No. 20. Squadron (1967) No. 20. Squadron (1967)
 

 

 

  No. 20. Squadron (1968 No. 20. Squadron (1969 No. 26. Squadron (1956
 

 

 

  No. 26. Squadron (1958 No. 28 Squadron (1964) No. 28 Squadron  (1966)
 

 

 

  No. 28 Squadron  (1967) No. 34 Squadron (1956) No. 34 Squadron (1957)
 

 

 

 
  No. 41 Squadron (1955) No. 41 Squadron (1957) No. 43 Squadron
 

 

 

     
  No. 45 Squadron No. 54 Squadron No. 56 Squadron
 

 

 

 
  No. 58 Squadron No. 63 Squadron No. 65 Squadron
 

 

 

   
  No. 66 Squadron No. 67 Squadron No. 71 Squadron
 

 

 

     
  No. 74 Squadron No. 92 Squadron No. 93 Squadron
 

 

 

  No. 98 Squadron (1955) No. 98 Squadron (1955) No. 98 Squadron (1956)
 

 

 

     
  No. 111 Squadron No. 111 Squadron No. 112 Squadron
 

 

 

     
  No. 118 Squadron No. 130 Squadron No. 208 Squadron
 

 

 

     
  No. 216 Squadron No. 222 Squadron No. 234 Squadron
 

 

 

     
  No. 245 Squadron No. 247 Squadron No. 257 Squadron
 

 

 

  No. 263 Squadron (1956) No. 263 Squadron (1957) RAE
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Pictures

Bilder

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Hawker Hunter (Picture courtesy collection Peter E. Kalt

Hawker Hunter (Picture courtesy collection Peter E. Kalt

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Specifications F.6

Wingspan

Spannweite

10.26 m

Length

Länge

14.00 m

Height

Höhe

4.01 m

Wing area Flügelfläche

32.42 m²

Engine

Motor

1 × Rolls-Royce Avon 207 turbojet, 10,145 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,150 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,405 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,158 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,240 m

Range

Reichweite

715 km

Armament

Bewaffnung

4× 30 mm cannon, up to 3,400 kg of Bombs

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last update 2. February 2016

written 1. May 2013

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