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Hawker Typhoon

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Hawker Typhoon, was a British single-seat fighter-bomber, produced by Hawker Aircraft. It was intended to be a medium–high altitude interceptor, as a replacement for the Hawker Hurricane but several design problems were encountered and it never completely satisfied this requirement.

The Typhoon was originally designed to mount twelve 7.7 mm Browning machine guns and be powered by the latest 2000 hp engines. Its service introduction in mid-1941 was plagued with problems and for several months the aircraft faced a doubtful future.

From late 1942 the Typhoon was equipped with bombs and from late 1943 RP-3 ground attack rockets were added to its armoury. With those weapons and its four 20mm Hispano cannon, the Typhoon became one of the Second World War's most successful ground-attack aircraft.

 

Der Hawker Typhoon, war ein britischer einsitziger Jagdbomber produziert von Hawker Aircraft. Es war beabsichtigt, ein Mittel-Höhen-Abfangjäger zu werden, als Ersatz für die Hawker Hurrikane, aber einige Design-Probleme verhinderten dies und er hat diese Anforderung nie vollständig erfüllt.

Der Typhoon wurde ursprünglich entworfen, um zwölf 7.7 Millimeter Browning Maschinengewehre zu tragen und durch die spätesten 2000 SP Motoren angetrieben zu werden. Seine Service-Einführung Mitte 1941 wurde von Problemen geplagt und einige Monate stand das Flugzeug einer zweifelhaften Zukunft gegenüber.

Ab Ende 1942 wurde der Taifun mit Bomben ausgestattet und ab Ende 1943 wurden RP-3 Raketen zu seiner Waffenlast hinzugefügt. Mit diesen Waffen und seinen vier 20mm Hispano-Kanonen wurde der Typhoon zu einem der erfolgreichsten Bodenangriffsflugzeuge des Zweiten Weltkrieges.

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Variants

Versionen

 

Ia

Single-seat fighter, with twelve 7.7 mm machine guns,110 built

 

Ia

Einsitziger Jäger, mit zwölf 7,7 mm Maschinengewehren, 110 Maschinen

 

Ib

Single-seat fighter-bomber, with 4 x 20 mm cannons, 250 built

 

Ib

Einsitziger Jagdbomber, mit 4 x 20 mm Kanonen, 250 Maschinen

 

FR.Ib

Tactical reconnaissance fighter Port inner cannon was removed and three (one forward-facing and two vertical) F24 cameras were carried in its place. Few FR.Ib s were built.

 

FR.Ib

Taktischer Aufklärer linke innere Kanone wurde entfernt und drei (eine nach vorne gerichtete und zwei vertikale) F24 Kameras wurden an ihrer Stelle Eingebaut. Wenige FR.Ib s wurden gebaut.

 

NF.Ib

One Typhoon, R7881 was converted to a prototype night fighter, fitted with Airborne Interception Radar.

 

NF.Ib

Ein Typhoon, R7881 wurde in einen Prototyp-NachtJäger umgebaut, die mit Airborne Interception Radar ausgestattet war

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Typhoon was rushed into service with Nos. 56 and 609 Squadrons in late 1941
The Typhoon did not begin to mature as a reliable aircraft until the end of 1942, when its excellent qualities—seen from the start by S/L Roland Beamont of 609 Squadron—became apparent.

By 1943, the RAF needed a ground attack fighter more than a "pure" fighter and the Typhoon was suited to the role (and less-suited to the pure fighter role than competing aircraft such as the Spitfire Mk IX). The powerful engine allowed the aircraft to carry a load of up to two 454 kg bombs, equal to the light bombers of only a few years earlier. The bomb-equipped aircraft were nicknamed "Bombphoons" and entered service with No. 181 Squadron, formed in September 1942.

By the Normandy landings in June 1944, 2 TAF had 18 operational squadrons of Typhoon IBs, while Air Defence of Great Britain (ADGB) had a further nine.

 Once the war in Europe was over Typhoons were quickly removed from front-line squadrons; by October 1945 the Typhoon was no longer in operational use, with many of the wartime Typhoon units such as 198 Squadron being either disbanded or renumbered.

 

Der Typhoon wurde Ende 1941 in den 56 und 609 Staffeln in Dienst gestellt.

Der Typhoon wae nicht, als zuverlässiges Flugzeug bis zum Ende des Jahres 1942 bekannt, als seine ausgezeichneten Qualitäten - von Anfang an von S / L Roland Beamont von 609 Staffel gesehen - deutlich wurden.

Im Jahr 1943 brauchte die RAF einen Bodenangriffsflugzeug mehr als einen "reinen" Jäger und der Typhoon war für die Rolle (und weniger geeignet für die reine Jägerrolle als konkurrierende Flugzeuge wie der Spitfire Mk IX) geeignet. Der kraftvolle Motor ließ das Flugzeug eine Zuladung von bis zu zwei 454 kg Bomben tragen, gleich den leichten Bombern vor nur wenigen Jahren. Die Bomben-ausgerüsteten Flugzeuge wurden mit dem Spitznamen "Bombphoons" und traten in Dienst mit der181 Staffel an, die im September 1942 gebildet wurde.Während der Landung in der Normandie im Juni 1944 hatte die  2 TAF 18 operative Staffeln von Typhoon Ibs, während Air Defense of Great Britain (ADGB) noch neun weitere hatte.

Bald nach dem Krieg in Europa wurden Typhoons schnell von Frontstaffeln entfernt; Im Oktober 1945 war der Typhoon nicht mehr in Betrieb, mit vielen der Typhoon-Einheiten wie die 198 Staffel entweder aufgelöst oder umbenannt.

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No. 1 Squadron

No. 3 Squadron

No. 4 Squadron

 

 

 

     

No. 56 Squadron

No. 137 Squadron 

No. 164 Squadron

 

 

 

     

No. 168 Squadron

No. 170 Squadron

No. 174 Squadron

 

 

 

     
 

No. 175 Squadron

No. 181 Squadron

No. 182 Squadron

 

 

 

     
 

No. 183 Squadron

No. 184 Squadron

No. 186 Squadron

 

 

 

     
 

No. 193 Squadron

No. 195 Squadron

No. 197 Squadron

 

 

 

     
 

No. 198 Squadron

No. 245 Squadron

No. 247 Squadron

 

 

 

     
 

No. 257 Squadron

No. 263 Squadron

No. 266 Squadron

 

 

 

     
 

No. 268 Squadron

No. 349 Squadron

No. 350 Squadron

 

 

 

     
 

No. 534 Squadron

No. 542 Squadron

No. 609 Squadron

 

 

 

   

 

No. 1320 Flight

 

 

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Specifications Ib

Wingspan

Spannweite

12.67 m

Length

Länge

9.73 m

Height

Höhe

4.66 m

Wing area Flügelfläche

29.6 m²

Engine

Motor

1 × Napier Sabre IIA,  liquid-cooled H-24 piston engine, 2,180 hp 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

663 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,010 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,010 kg

Climb Rate

Steigrate

13.59 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,729 m

Range

Reichweite

821 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannon, up to 900 Kg of Bombs

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last update 27. March 2017

written 27. March 2016

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