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Lockheed Hercules

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Lockheed C-130 Hercules is a four-engine turboprop military transport aircraft designed and built originally by Lockheed. Capable of using unprepared runways for takeoffs and landings, the C-130 was originally designed as a troop, medevac, and cargo transport aircraft. The versatile airframe has found uses in a variety of other roles, including as a gunship, for airborne assault, search and rescue, scientific research support, weather reconnaissance, aerial refueling, maritime patrol, and aerial firefighting. It is now the main tactical airlifter for many military forces worldwide.

The first flight of the YC-130 prototype was made on 23 August 1954 from the Lockheed plant in Burbank, California. The initial production model, the C-130A, was powered by Allison T56-A-9 turboprops with three-blade propellers and originally equipped with the blunt nose of the prototypes. Deliveries began in December 1956, continuing until the introduction of the C-130B model in 1959. Some A-models were equipped with skis and re-designated LC-130D. As the C-130A became operational with Tactical Air Command, the C-130's lack of range became apparent and additional fuel capacity was added in the form of external pylon-mounted tanks at the end of the wings.
  Die Lockheed C-130 Hercules ist ein viermotoriges Turboprop-Militärtransportflugzeug, das ursprüng-lich von Lockheed entworfen und gebaut wurde. Da die C-130 unvorbereitete Landebahnen für Starts und Landungen nutzen konnte, wurde sie ursprünglich als Truppentransporter, Medevac und Frachttransportflugzeug konzipiert. Die vielseitige Zelle hat in einer Vielzahl anderer Rollen Verwendung gefunden, einschließlich als Tanker für Hubschrauber Suche und Rettung-Maschinen, wissenschaftliche Forschungsunterstützung, Wet-teraufklärung, Seepatrouillen und Feuer-bekämpfung. Es ist jetzt der wichtigste taktische Lufttransporter für viele Streitkräfte weltweit.
Der Erstflug des YC-130-Prototyps erfolgte am 23. August 1954 vom Lockheed-Werk in Burbank, Kalifornien. Das ursprüngliche Serienmodell, der C-130A, wurde von Allison T56-A-9 Turboprops mit Drei-Blatt-Propeller angetrieben und ursprünglich mit der stumpfen Nase der Prototypen ausgestattet. Die Aulieferung begann im Dezember 1956 und dauerte bis zur Einführung des Modells C-130B im Jahr 1959. Einige A-Modelle wurden mit Skiern ausgestattet und in LC-130D umbenannt. Als die C-130A mit dem Tactical Air Command einsatzfähig wurde, wurde die fehlende Reichweite der C-130 sichtbar und zusätzliche Treib-stoffkapazität wurde in Form von externen montier-ten Tanks am Ende der Tragflächen hinzugefügt.
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Variants

Versionen

 

C.1

C-130K Tactical airlifter basic models, 66 built

C.1

C-130K Taktischer Transporter Grundmodell, 66 gebaut
 

C.1K

Conversion to a tanker version

C.1K

Umbau zu einer Tankerversion,
 

C-1P

6 Planes rebuilt after the Falkland War as a tanker and with air-refueling probe.  

C-1P

6 Maschinen nach dem Falklandkrieg umgebaut als Tanker und mit Luftbetankungssonde.
 

W.2

Weather reconnaissance version for the RAF, One plane

 

W.2

Wetteraufklärungsversion für die RAF, Ein Flugzeug
 

C.3

31 C.1 were given a fuselage stretch producing the C.3

 

C.3

31 C.1 erhielten einen gestreckten Rumpf und wurden als C.3 bezeichnet
 

C.3A

Version for special operations, some planes modified

 

C.3A

Version für Spezialeinsätze, einige Maschinen modifiziert
 

C.4

C-130JTactical airlifter, with new engines, avionics, and updated systems, 15 built (short version)

 

C.4

C-130J Taktischer Transporter, mit neuen Motoren, Avionik und aktualisierten Systemen, 15 gebaut (kurze Version)
 

C.5

C-130J-30  Tactical airlifter, with new engines, avionics, and updated systems, 10 built (long version)

 

C.5

C-130J-30 Taktischer Transporter, mit neuen Motoren, Avionik und aktualisierten Systemen, 10 gebaut (lange Version)
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first Hercules C.1 first flew on 19th October, 1966 and the type entered service with 242 Operational Conversion Unit at RAF Thorney Island in Hampshire on 1st August, 1967. Following training of the first crews, number 48 Squadron based at RAF Changi (Singapore) became the first operational Squadron in October 1967.

Within a year numbers 24, 30, 36, 47, and 48 Squadrons had all been equipped with Hercules C.1 aircraft. Numbers 30 and 47 Squadrons were initially formed at RAF Fairford during June 1968 joining their sister Squadrons at RAF Lyneham during 1971. Number 70 Squadron re-equipped in 1971 and moved from Cyprus to RAF Lyneham during 1975. 

Thirty of the original 66 Hercules C.1s were given a 4.50 meter fuselage stretch and designated the Hercules C.3. Following the need for additional tanker aircraft, highlighted by the Falklands War, six Hercules C-1s were converted to Hercules C-1P. A single airframe (XV208) was modified for weather research for the Royal Aircraft Establishment at Farnborough and was designated the Hercules W.2.

Twenty-five Hercules C.4 and C.5 aircraft were ordered in December 1994, and the first entered service in 2000. The Hercules tactical transport aircraft is the workhorse of the RAF’s Air Transport fleet and is based at RAF Brize Norton, in Oxfordshire, where it is operated by Nos 24, 30 and 47 Squadrons. The fleet comprises a mixture of C-130K C.1/C.3 and C-130J C.4/C.5 aircraft.

 

Der erste Hercules C.1 flog erstmals am 19. Oktober 1966 und der Typ wurdeam 1. August 1967 bei der RAF Thorney Island in Hampshire mit der 242 Operational Conversion Unit in Dienste genommen. Nach der Ausbildung der ersten Besatzungen wurde die 48 Staffel auf RAF Changi ( Singapur) im Oktober 1967 zur ersten operativen Staffel.
Innerhalb eines Jahres waren die 24, 30, 36, 47 und 48 Staffel alle mit Hercules C.1 Flugzeugen ausgestattet. 30 und 47 Staffeln waren ursprünglich auf RAF Fairford im Juni 1968, die Schwester-Staffeln bei RAF Lyneham im 1971 umgerüstet worden. Die 70 Staffel wurde neu aufgestellt 1971 und zog 1975von Zypern auf RAF Lyneham.
Dreißig der ursprünglichen 66 Hercules C.1s erhielten eine Rumpfstreckung um 4.50 Meter  und  werden als Hercules C.3 bezeichnet. Da durch den Falklandkrieg Bedarf an zusätzlichen Tankerflug-zeugen bestend, wurden sechs Hercules C-1s in Hercules C1P umgebaut. Eine einzelne Maschine (XV208) wurde für die Wetterforschung für die Royal Aircraft Establishment in Farnborough modifiziert und wurde als Hercules W.2 bezeichnet.
Fünfundzwanzig Hercules C.4 und C.5 Flugzeuge wurden im Dezember 1994 bestellt, und die erste Maschine wurde im Jahr 2000 in dienst genommen. Die Hercules taktischen Transportflug-zeuge ist das Arbeitspferd der RAF Air Transport Flotte und auf RAF Brize Norton, In Oxfordshire beheimatet. Die 24, 30 und 47 Staffeln betrieben die Flotteaus einer Mischung aus C-130K C.1 / C.3 und C-130J C.4 / C.5 Flugzeugen besteht.

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No. 24 Squadron No. 30 Squadron No. 36 Squadron
 

 

 

     
No. 47 Squadron No. 48 Squadron No. 70 Squadron
 

 

 

     
No. 1312 Flight No. 242 OCU  
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Specifications C.1

Wingspan

Spannweite

40.40 m

Length

Länge

29.80 m

Height

Höhe

11.60 m

Wing area Flügelfläche

162.1 m2

Engine

Motor

4 × Allison T56-A-15 turboprops, 4,590 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

592 km/h

Empty weight

Leergewicht

34,400 kg

Loaded weight

Startgewicht

70,300 kg

Climb Rate

Steigrate

9.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,060 m

Range

Reichweite

3,800 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

20,400 kg

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Serials Lockheed Hercules

Hercules C.1

XV 176 - XV 223

48

Hercules W.2

XV 208

1

Hercules C.1

XV 209 - XV 223

15

Hercules C.1

XV 290 - XV 307

18

 

 

66

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last update 11. May 2017

written 1. May 2013

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