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Mc Donnell Douglas Phantom

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The United Kingdom operated the McDonnell Douglas F-4 Phantom II as one of its principal combat aircraft from the 1960s to the early 1990s. The UK was the first export customer for the Phantom, which was ordered in the context of political and economic difficulties around British designs for the roles that it eventually undertook. The Phantom was procured to serve in both the FAA and RAF in several roles including air defence, close air support, low-level strike and tactical reconnaissance.

Although assembled in the United States, the UK's Phantoms were a special batch built separately and containing a significant amount of British technology as a means of easing the pressure on the domestic aerospace industry in the wake of major project cancellations.

After the Falklands War, the UK government began upgrading the defences of the Falkland Islands to guard against any further aggression from Argentina. The removal of a squadron of Phantoms to the Falkland Islands left a gap in the UK's air defences. As a result, the UK government decided to purchase another squadron of Phantoms. 15 second-hand airframes were procured from among the best of the ex-US Navy F-4Js stored. The 15 that were selected were extensively refurbished and brought to a standard almost equivalent to the F-4S

 

Das Großbritannien betrieb die McDonnell Douglas F-4 Phantom II als eines ihrer wichtigsten Kampfflugzeuge von den 1960er bis Anfang der 1990er Jahre. Das Großbritannien  war der erste Exportkunde für das Phantom, die im Rahmen von politischen und wirtschaftlichen Schwierigkeiten um britische Entwürfe für die Rollen, die es schließlich innehatte, bestellt wurde. Die Phantom wurde beschafft, sowohl in der FAA als auch in der RAF in mehreren Rollen zu dienen, darunter Luftverteidigung, enge Luftunterstützung, Low-Level-Angriff und taktische Aufklärung.
Obwohl in den Vereinigten Staatengebaut, waren die britischen Phantome eine spezielle Maschine, die separat gebaut wurde und eine beträchtliche Menge an britischer Technologie enthielt, um den Druck auf die inländische Luft- und Raumfahrt-industrie im Zuge von größeren Projektstor-nierungen zu erleichtern.
Nach dem Falkland-Krieg begann die britische Regierung, die Verteidigung der Falklandinseln zu verbessern, und gegen jede weitere Aggression aus Argentinien zu schützen. Die Entfernung einer Staffel von Phantoms zu den Falklandinseln hinterließ eine Lücke in der britischen Luftver-teidigung. Infolgedessen beschloss die britische Regierung, eine andere Staffel von Phantoms zu erwerben. 15 Second-Hand-Maschinen wurden aus den besten der Ex-US Navy F-4Js gelagerten. Die 15, die ausgewählt wurden, wurden umfassend renoviert und auf einen Standard gebracht, der fast dem F-4S entspricht.

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Variants

Versionen

 

FG.1

RAF Version with two RR Spey 203 low-bypass turbofan engines, 116 built

FG.1

RAF-Version mit zwei RR Spey 203  Zweiwellen-Turbofan-Triebwerk, 116 Maschinen

 

FGR.2

FAA Version with 2 x RR Spey 202/204 low-bypass turbofan engines, 52 built

 

FGR.2

FAA Version mit 2 x RR Spey 202/204  Zweiwellen-Turbofan-Triebwerk, 52 Maschinen

 

F.3

Former US Navy F-4J with 2 x GE J79-10B axial flow turbojet engines, 15 procured

 

F.3

Ehemalige US Navy F-4J mit zwei GE J79-10B Axial-Turbojet-Motoren, 15 beschafft

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Phantom entered service with both the FAA and the RAF in 1969. In the  RAF it was soon replaced in the strike role by other aircraft designed specifically for strike and close air support. By the mid-1970s it had become the UK's principal interceptor, a role in which it continued until the late 1980s.

The RAF operated the Phantom from a number of bases in the UK, Germany and the Falkland Islands during its operational service.

 

Die Phantom trat gleichzeitig im Jahre 1969den Dienst in der FAA und RAF ein. In der RAF wurde es bald in der Angriffsrolle durch andere Flugzeuge ersetzt, die speziell für Angriff- und Luftunterstützung entworfen wurden. Mitte der 1970er Jahre war es der wichtigste Abfangjäger des Vereinigten Königreichs geworden, eine Rolle, in der er bis in die späten 1980er Jahre inne hatte.
Die RAF betrieb das Phantom während des operativen Dienstesvon einer Reihe von Basen in Großbritannien, Deutschland und den Falkland-inseln.

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No. 6 Sqn (1969 - 1974)

No. 11 Sqn (1970 - 1976)

No. 14 Sqn (1970 - 1975)

 

 

 

     
No. 17 Sqn (1970 - 1976) No. 19 Sqn (1976 - 1992)

No. 23 Sqn (1975 - 1988)

 

 

 

     
No. 29 Sqn (1974 - 1986) No. 31 Sqn (1971 - 1976)

No. 41 Sqn (1972 - 1977)

 

 

 

     
No. 43 Sqn (1969 - 1989) No. 54 Sqn (1969 - 1974)

No. 56 Sqn (1976 - 1992)

 

 

 

     
No. 74 Sqn (1984 - 1992) No. 92 Sqn (1977 - 1991)

 No. 111 Sqn (1974 - 1989)

 

 

 

   

 

No. 1435 Flight (1988 - 1992) No. 228 OCU (1967 - 1991)  
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Specifications FG.1

Wingspan

Spannweite

17.55 m

Length

Länge

11.70 m

Height

Höhe

4.90 m

Wing area Flügelfläche

49.20 m²

Engine

Motor

 2 × Rolls-Royce Spey 203 low bypass turbofans, 12,140 lbf dry thrust , 20,500 lbf in afterburner each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2,231 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,061 kg

Loaded weight

Startgewicht

25,402 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

18,300 m

Range

Reichweite

2,816 km

Armament

Bewaffnung

Up to 8,480 kg payload, Bombs and Missiles

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last update 1. May 2017

written 1. May 2013

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