.

North American Harvard

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The North American Aviation T-6 Texan is an American single-engined advanced trainer aircraft used to train pilots of the USAAF, USNy, RAF, and other air forces of the British Commonwealth during World War II and into the 1970s. Designed by North American Aviation, the T-6 is known by a variety of designations depending on the model and operating air force.

 

Die North American Aviation T-6 Texan ist ein amerikanisches Einmotoriges fortgeschrittenen Trainerflugzeug, das benutzt wird, um Piloten der USAAF, USNy, RAF und anderer Luftwaffen des britischen Commonwealth während des Zweiten Weltkriegs und bis in die siebziger Jahren zu trainieren. Entworfen von North American Aviation, ist die T-6 durch eine Vielzahl von Bezeichnungen je nach Modell und operative Luftwaffe bekannt.

                  .

Variants

Versionen

 

I

Basic Combat trainer version initial production version with 600hp R-1340-S3H1 engine, 400 aircraft.

I

Basis Kampf-Trainer Version erste Serienversion mit 600hp R-1340-S3H1 Motor, 400 Flugzeuge.

 

II

Similar to BC-1A, 526 built

 

II

Ähnlich wie bei BC-1A, 526 Maschinen

 

IIA

Armed Harvard II

 

IIA

Bewaffneter Harvard II

 

IIB

Noorduyn built Mk.II's for lend-lease. 757 built.

 

IIB

Noorduyn baute Mk.II's für  lend-lease. 757 Maschinen

 

TT. IIB

42 Target Tug aircraft built for the RAF by Noorduyn.

 

TT. IIB

42 Zelschlepp-Flugzeuge für die RAF von Noorduyn gebaut.

 

IIF

Bombing/gunnery trainer - One-off modified from Mk.II with bomb aimer's blister and AT-6 type cockpit.

 

IIF

Bomber / Schiess-Trainer - Einmalig modifiziert von Mk.II mit Bombenziel Blister und AT-6 Typ Cockpit.

 

III

AT-6D, 537 aircraft for RAF.

 

III

AT-6D, 537 Flugzeuge für RAF.

 

4

T-6G, and built by Canadian Car & Foundry, 270 for the RCAF

 

4

T-6G, und gebaut vonCanadian Car & Foundry, 270 für die RCAF

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

Some of the first aircraft were delivered to the United Kingdom, but soon after the outbreak of war the majority of flying training units were moved to Canada, Southern Rhodesia and the United States. This made room for operational aircraft in Great Britain and provided safer conditions for training.
Harvards were gradually withdrawn from Royal Air Force service in the 1950s. No. 1340 Flight used the Harvard in Kenya against the Mau Mau in the 1950s, where they operated with 20-lb bombs and machine guns against the rebels.

 

Einige der ersten Flugzeuge wurden in das Vereinigte Königreich geliefert, aber bald nach dem Ausbruch des Krieges wurde die Mehrheit der Trainingseinheiten nach Kanada, Südrhodesien und den Vereinigten Staaten verlegt. Dies machte Platz für operative Flugzeuge in Großbritannien und stellte sicherere Bedingungen für die Ausbildung.

Harvards wurden allmählich von Royal Air Force Service in den 1950er Jahren zurückgezogen. Nr. 1340 Flight nutzte die Harvard in Kenia gegen den Mau Mau in den 1950er Jahren, wo sie mit 20-lb Bomben und Maschinengewehren gegen die Rebellen eingesetzt wurden.

.
  RAF Harvard.png (68377 Byte)
  No.45 Squadron No.601 Squadron No.609 Squadron
.
 
Specifications Harvard 4

Wingspan

Spannweite

12.81 m

Length

Länge

8.84 m

Height

Höhe

3.57 m

Wing area Flügelfläche

23.6 m²

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp radial engine, 600 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

335 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,886 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,548 kg

Climb Rate

Steigrate

6.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,400 m

Range

Reichweite

1,175 km

Armament

Bewaffnung

Provision for up to 3× 7.62 mm machine gun

.

-

last update 1. May 2017

written 1. May 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -