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Panavia Tornado

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Panavia Tornado is a family of twin-engine, variable-sweep wing multirole combat aircraft, which was jointly developed and manufactured by Italy, the United Kingdom, and West Germany. There are three primary Tornado variants: the Tornado IDS (interdictor/strike) fighter-bomber, the suppression of enemy air defences Tornado ECR (electronic combat/reconnaissance) and the Tornado ADV (air defence variant) interceptor aircraft.

The Tornado was developed and built by Panavia Aircraft GmbH, a tri-national consortium consisting of British Aerospace (previously British Aircraft Corporation), MBB of West Germany, and Aeritalia of Italy. It first flew on 14 August 1974 and was introduced into service in 1979–1980. Due to its multirole design, it was able to replace several different fleets of aircraft in the adopting air forces.

 The Tornados were used in conflicts in the former Yugoslavia during the Bosnian War and Kosovo War, the Iraq War, Libya during the Libyan civil war, as well as smaller roles in Afghanistan, Yemen, and Syria.

 

Der Panavia Tornado ist eine Familie von zweimotorigen, Mehrzweckkampfflugzeugen mit Schwenkflügeln, die gemeinsam von Italien, Großbritannien und Westdeutschland entwickelt und hergestellt wurden. Es gibt drei primäre Tornado-Varianten: die Tornado IDS (Abriegelung/Angriff) Jagdbomber, die Unterdrückung der feindlichen Luftverteidigung Tornado ECR (Elektronische Kampfaufklärung) und die Tornado ADV (Luftverteidigungsvariante) Abfangjäger Maschinen.

Der Tornado wurde von der Panavia Aircraft GmbH, einem tri-nationalen Konsortium, bestehend aus British Aerospace (bisher British Aircraft Corporation), MBB Westdeutschland und Aeritalia aus Italien, entwickelt und gebaut. Er flog am 14. August 1974 und wurde 1979-1980 in Betrieb genommen. Durch sein Mehrzweck-Design konnte er in den Luftwaffen mehrer Typen ersetzen.

Die Tornados wurden in den Konflikten im ehemaligen Jugoslawien während des Bosnischen Krieges und des Kosovo-Krieges, des Irak-Krieges, Libyens während des libyschen Bürgerkrieges sowie kleineren Rollen in Afghanistan, Jemen und Syrien eingesetzt.

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Variants

Versionen

 

GR.1

Initial production version (IDS), powered by two Turbo-Union RB.199-34R Mk 103, 228 built

GR.1

Erste Serienversion (IDS), angetrieben von zwei Turbo-Union RB.199-34R Mk 103, 228 gebaut
 

GR.1A

The GR1A is the reconnaissance variant, fitted with the TIRRS (Tornado Infra-Red Reconnaissance System), replacing the cannon. 30 GR.1A ordered, 14 GR.1 rebuilt and 16 new-built

 

GR.1A

Die GR1A ist die Aufklärungsvariante, die mit dem TIRRS (Tornado Infra-Red Reconnaissance System) ausgestattet ist das die Kanone ersetzt. 30 GR.1A bestellt, 14 GR.1 umgebaut und 16 neu gebaut
 

GR.1B

The GR.1B was a specialised anti-shipping variant of the GR.1. A total of 26 were converted  

GR.1B

Die GR.1B war eine spezialisierte Anti-Schiff-Variante der GR.1. Insgesamt wurden 26 umgebaut
 

F.2

Two-seat all-weather interceptor fighter aircraft, powered by two Turbo-Union RB.199-34R Mk 103 turbofan engines.18 built.  

F.2

Zweisitziger Allwetter-Abfangjäger, angetrieben von zwei Turbo-Union RB.199-34R Mk 103 Triebwerken, 18 Maschinen
 

F.2A

F.2 upgrade to F.3 standard, but retaining F.2 engines, one built.  

F.2A

F.2 Upgrade auf F.3-Standard, aber mit den alten F.2-Treibwerken, eine gebaut.
 

F.3

Improved version, powered by two Turbo-Union RB.199-34R Mk 104 engines, with automatic wing sweep control, increased AIM-9 carriage and avionics upgrades.  

F.3

Verbesserte Version, angetrieben von zwei Turbo-Union RB.199-34R Mk 104-Motoren, mit automatischem Flügelschwenkmechanismus, erhöhte AIM-9 Anzahl und Avionik-Upgrades.
 

GR.4

Mid-Life Update (MLU) would improve capability in the medium-altitude role, 142 GR.1s to GR.4 standard  

GR.4

Mid-Life Update (MLU) die die Fähigkeiten in der mittleren Höhen verbessert,  142 GR.1s bis GR.4 Standard
 
 

GR.4A

Mid-Life Update (MLU) would improve capability in the medium-altitude role, 30 GR.1As to GR.4A standard  

GR.4A

Mid-Life Update (MLU) die die Fähigkeiten in der mittleren Höhen verbessert, 30 GR.1As bis GR.4A Standard
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

 The first aircraft were delivered to the RAF on 5. June 1979. On 29 January 1981, the Tri-national Tornado Training Establishment (TTTE) officially opened at RAF Cottesmore, remaining active in training pilots from all operating nations until 31 March 1999.
On 5 November 1984, the first interim Tornado F2 was first delivered to the RAF, and its short career came to an end shortly following the improved Tornado F3 entered service.
The Tornado made its combat debut as part of the British contribution to the Gulf War in 1991. Operation Granby saw nearly 60 RAF GR.1s deploy to air bases at Muharraq in Bahrain and Tabuk and Dhahran in Saudi Arabia.
In April 2009, it was announced that the Tornado F3 force would be reduced to one squadron of 12 aircraft in September 2009. The last operational Tornado F3s in RAF service were retired when No. 111 Squadron, located at RAF Leuchars, was disbanded on 22 March 2011.
The Tornado (IDS) will be withdrawn from RAF service on 31 March 2019.

 

Die ersten Flugzeuge wurden am 5. Juni 1979 am die RAF ausgeliefert. Am 29. Januar 1981 eröffnete die Tri-National Tornado Training Establishment (TTTE) offiziell bei der RAF Cottesmore, die bis zum 31. März 1999 die Ausbildung von Piloten aus allen Betreiberländern aktiv war.
Am 5. November 1984 wurde der erste interim Tornado F2 an die RAF ausgeliefert, und seine kurze Karriere endete kurz nach dem Dienstantritt der verbesserten Tornado F3.
Der Tornado machte sein Kampfdebüt in der Operation Granby als Teil des britischen Beitrags zum Golfkrieg im Jahr 1991, und sah fast 60 RAF GR.1s auf Flugbasen in Muharraq in Bahrain und Tabuk und Dhahran in Saudi Arabien.
Im April 2009 wurde angekündigt, dass die Tornado F3 Jäger im September 2009 auf eine Staffel von 12 Flugzeugen  reduziert werden würden. Die letzten operativen Tornado F3s im RAF-Dienst wurden in den Ruhestand geschickt, als 111 Staffel im 22. März 2011, bei RAF Leuchars, aufgelöst wurde.
Der Tornado (IDS) wird am 31. März 2019 aus RAF-Dienst genommen.

RAF Tornado Squadrons
Fighter Squadrons 5 Sqn, 11 Sqn, 25 Sqn, 29 Sqn, 43 Sqn, 65 Sqn, 111 Sqn
Strike Squadrons 9 Sqn, 14 Sqn, 15 Sqn, 16 Sqn, 17 Sqn, 20 Sqn, 27 Sqn
31 Sqn, 45 Sqn, 617 Sqn
Trainig Squadrons 229 OCU, TTTE, TWCU
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No. 5 Squadron No. 9 Squadron No. 11 Squadron
 

 

 

     
No. 14 Squadron No. 15 Squadron No. 16 Squadron
 

 

 

     
No. 17 Squadron No. 20 Squadron No. 25 Squadron
 

 

 

     
No. 27 Squadron No. 29 Squadron No. 31 Squadron
 

 

 

     
No. 43 Squadron No. 45 Squadron No. 65 Squadron
 

 

 

     
No. 111 Squadron No. 229 OCU TTTE
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Specifications F.3

Wingspan

Spannweite

8.60 m - 13.91 m

Length

Länge

18.68 m

Height

Höhe

5.95 m

Wing area Flügelfläche

26.60 m²

Engine

Motor

2 × Turbo-Union RB199-34R Augmented Turbofan 9,100 lbf Dry thrust each, 16,520 lbf)with afterburner: 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2,400 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,500 kg

Loaded weight

Startgewicht

27,986 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,240 m

Range

Reichweite

1,853 km

Armament

Bewaffnung

1 × 27 mm cannon, up to 9000 kg of payload

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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