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Scottish Aviation Twin Pioneer

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Development

Entwicklung

 

The Scottish Aviation Twin Pioneer was a British STOL transport aircraft built by Scottish Aviation Limited at Prestwick Airport, Scotland, during the 1950s. It was designed for both civil and military operators. It was conceived as a twin-engined version of the Pioneer light transport.

 

Die Scottish Aviation Twin Pioneer war ein britisches STOL Transportflugzeug, das von Scottish Aviation Limited am Prestwick Airport, Schottland, in den 1950er Jahren gebaut wurde. Es wurde für zivile und militärische Betreiber konzipiert. Es wurde als zweimotorige Version des Pionier-Transportflugzeuges konzipiert.

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Variants

Versionen

 

CC.1

Military version of the Series 1 for the RAF Alvis Leonides 514 radial engines

CC.1

Militärische Version der Serie 1 für die RAF Alvis Leonides 514 Sternmotoren
 

CC.2

Military version of the Series 3 for the RAF with Pratt & Whitney R-1340 radial engines , 7 built.

 

CC.2

Militärische Version der Serie 3 für die RAF mit Pratt & Whitney R-1340 Sternmotoren, 7 gebaut.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The RAF ordered 39 aircraft, which were built between 1958 and 1959, deployed in Aden and the Far East. It was used extensively by British forces in the Malayan Emergency and the later confrontation in Borneo. In August 1959, No. 78 Squadron at Khormaksar received some Twin Pioneers to supplement its single engine Pioneers. The Twin Pioneers were employed in moving troops and supplies around the wilderness and on occasions lending support to the Sultan of Oman.

Other squadrons that operated the Twin Pioneers were No. 152 Squadron based at Muharraq in Bahrain: No. 21 Squadron, which reformed with the type at Benson in May 1959. The squadron then moved to Kenya and in June 1965 to Aden. No. 152 operated around the Persian Gulf and in 1959, No. 209 Squadron RAF based at Seletar began to receive Twin Pioneers. These operated in Borneo and Malaya. No. 230 Squadron in the UK was the last military operator of the Twin Pioneer.

 

Die RAF bestellte 39 Flugzeuge, die zwischen 1958 und 1959 gebaut wurden, und in Aden dem Fernen Osten eingesetzt. Es wurde weitgehend von britischen Streitkräften im malaiischen Notfall und der späteren Konfrontation in Borneo verwendet. Im August 1959 erhielt die 78 Staffel in Khormaksar einige Twin Pioneers, um ihre Einmotorigen Pioneers zu ergänzen. Die Twin Pioneers wurden verwendet Truppen und Versorgungs-materialien in die Wildnis zu bringen und gelegentlich die Unterstützung des Sultans von Oman zu gewähren.
Andere Staffeln die die Twin Pioniers betrieben haben, waren die 152 Staffel auf Muharraq in Bahrain: die 21 Staffel, die mit dem Typ bei Benson im Mai 1959 aufgestellt wurde. Die Staffel  zog dann nach Kenia und im Juni 1965 nach Aden. 152 betrieben um den Persischen Golf und 1959, 209 Staffel auf Seletar aufgestellt begann, Twin Pioneers zu erhalten. Diese wurde in Borneo und Malaya eingesetzt. Die 230 Staffel in Großbritannien war der letzte militärische Betreiber des Twin Pioneer.

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No.21 Squadron No.78 Squadron No.152 Squadron
   
  No.209 Squadron No.230 Squadron ETPS
     
  ETPS    
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Specifications CC.1

Wingspan

Spannweite

23.32 m

Length

Länge

13.79 m

Height

Höhe

3.73 m
Wing area Flügelfläche 62 m²

Engine

Motor

2× Alvis Leonides 531 radial engine, 640 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

266 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,564 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,622 kg

Climb Rate

Steigrate

381 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,098 m

Range

Reichweite

1,287 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2,
13 troops or 907 kg of cargo
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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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