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Sepecat Jaguar

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The SEPECAT Jaguar is an Anglo-French jet attack aircraft, originally used by the British RAF and the French Air Force in the close air support and nuclear strike role. Originally conceived in the 1960s as a jet trainer with a light ground attack capability, the requirement for the aircraft soon changed to include supersonic performance, reconnaissance and tactical nuclear strike roles.

The first of eight prototypes flew on 8. September 1968, a two-seat design fitted with the first production model Adour engine. The Jaguar is an orthodox single-seat, swept-wing, twin-engine monoplane design, with tall tricycle-type retractable landing gear. In its original configuration, it had a maximum take-off weight in the 15 tonne class; with a combat radius on internal fuel of 850 km, giving the Jaguar a greater operational range than competitor aircraft such as the Mikoyan MiG-27. The aircraft had hardpoints fitted for an external weapons load of up to 4,500 kg. Typical weapons fitted included the MATRA LR.F2 rocket pod, BAP 100-mm bombs, MATRA AS37 anti-radar missiles, AIM-9 Sidewinder missiles, and Rockeye cluster bombs.

 

Die SEPECAT Jaguar ist ein anglo-französischer Angriff Flugzeug, das ursprünglich von der britischen RAF und der französischen Luftwaffe in der taktische Luftunterstützung und der nuklearen Angriffsrolle verwendet wurde. Ursprünglich in den 1960er Jahren als Jet-Trainer mit einer leichten Bodenangriffsfähigkeit konzipiert, änderte sich die Anforderung für das Flugzeug bald um Überschall-leistung, Aufklärung und taktische Atomangriffs Rolle.
Der erste von acht Prototypen flog am 8. Sep-tember 1968, ein zweisitziges Design, das mit dem ersten Adour-Triebwerk des Serienmodells ausge-stattet war. Die Jaguar ist ein orthodoxer einsitziger, zweimotoriger Eindecker mit gepfeilten Flügeln und einem hohen, dreirädrigen einzieh-baren Fahrwerk. In seiner ursprünglichen Konfigu-ration hatte es ein maximales Startgewicht in der 15-Tonnen-Klasse; mit einem Kampfradius von 850 km mit internem Treibstoff, was dem Jaguar eine grössere Reichweite als Konkurrenzflugzeuge wie die Mikoyan MiG-27 verleiht. Das Flugzeug hatte Waffenstationen, die für eine externe Waffenlast von bis zu 4.500 kg ausgestattet waren. Zu den typischen Waffen gehörten die MATRA LR.F2-Raketenwerfern, BAP-100-mm-Bomben, MATRA AS37-Radarraketen, AIM-9-Sidewinder-Raketen und Rockeye-Streubomben.

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Variants

Versionen

 

GR.1

Single-seat all-weather tactical strike, ground-attack fighter version for the RAF, 165 built.

GR.1

Einsitziges Taktikisches Allwetter-Angriffsflugzeug Version für die RAF, 165 Maschinen

 

GR.1A

Jaguar GR.1 with navigation (NAVWASS II), chaff/flare, ECM and Sidewinder capability upgrades, 75 conversions

 

GR.1A

Jaguar GR1 mit Navigation (NAVWASS II), ECM- und Sidewinder-Möglichkeiten, 75 Umbauten

 

GR-1B

Ten GR.1 aircraft modified to carry TIALD pods

 

GR-1B

Zehn GR1 Flugzeuge modifiziert, um TIALD Pods zu tragen

 

T.2

Two-seat training version for the RAF, one prototype and 38 production aircraft built.

 

T.2

Zweisitzige Trainingsversion für die RAF, ein Prototyp und 38 Serienflugzeuge gebaut.

 

T.2A

Jaguar T.2 upgrade similar to GR.1A, 14 conversions

 

T.2A

Jaguar T.2 Upgrade ähnlich GR.1A, 14 Umbauten

 

T-2B

Two Jaguar T.2A aircraft given TIALD capability.

 

T-2B

Zwei Jaguar T.2A Flugzeuge gegeben TALD Fähigkeit.

 

GR.3

GR.1A avionics upgrade to Jaguar 96

 

GR.3

GR.1A Avionik-Upgrade auf Jaguar 96

 

GR.3A

GR.1B/GR.3 avionics upgrade to Jaguar 97

 

GR.3A

GR.1B / GR.3 Avionik-Upgrade auf Jaguar 97

 

T.4

Jaguar T.2A upgraded to Jaguar 96 standard.

 

T.4

Jaguar T.2A auf Jaguar 96 Standard aktualisiert.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Beginning in 1975 with 6 Squadron, followed by 54 Squadron based at RAF Coltishall, and 226 OCU based at RAF Lossiemouth, Jaguar squadrons were declared operational to SACEUR with the British nuclear weapon WE.177. 14 Squadron and 17 Squadron based at RAF Bruggen followed by 1977. 20 Squadron and 31 Squadron also based at RAF Bruggen brought the RAF Jaguar force to its peak strength of six squadrons plus the OCU, each with twelve aircraft. Two further squadrons, 2 Squadron and 41 Squadron based at RAF Laarbruch and RAF Coltishall respectively, were primarily tasked with tactical reconnaissance. From 1975 the 226 OCU's wartime role was as an operational squadron in the front line assigned with 12 Jaguar aircraft.

 

Ab 1975 mit 6 Staffel, gefolgt von 54 Staffel bei RAF Coltishall und 226 OCU bei RAF Lossiemouth, wurden Jaguar-Staffeln für die SACEUR der britischen Atomwaffe WE.177 für operativ erklärt. 1977 gefolgt von der 14 Staffel und 17 Staffel auf RAF Bruggen. Die 20 Staffel und 31 Staffel auch auf RAF Bruggen brachten die RAF Jaguar Streitmacht auf seine Höchststärke von sechs Staffeln plus der OCU, jede mit zwölf Flugzeugen. Zwei weitere Staffeln, 2 Staffel und 41 Staffel auf RAF Laarbruch und RAF Coltishall waren in erster Linie mit taktischer Aufklärung beauftragt. Ab 1975 war die 226 OCU als operative Staffel in der Frontlinie mit 12 Jaguar-Flugzeugen.

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No. 2 Squadron No. 6 Squadron No. 14 Squadron
 

 

 

     
No. 20 Squadron No. 31 Squadron No. 41 Squadron
 

 

 

   

 

No. 54 Squadron No. 226 OCU  
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Specifications GR.1

Wingspan

Spannweite

8.68 m

Length

Länge

16.83 m

Height

Höhe

4.89 m

Wing area Flügelfläche

24.18 m

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce/Turbomeca Adour Mk 102 turbofans, each with 5,115 lbf Dry thrust 7,305 lbf  with afterburner

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,699 km/h

Empty weight

Leergewicht

7,000 kg

Loaded weight

Startgewicht

15,700 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,000 m

Range

Reichweite

908 km

Armament

Bewaffnung

2× 30 mm cannons, up to 4,500 kg of Payload

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Serials Sepecat Jaguar

Jaguar A

XW 560

1

Jaguar GR.1

XX 108 - XX 122

15

Jaguar GR.1

XX 719 - XX 768

50

Jaguar GR.1

XX 817 - XX 827

11

Jaguar T.2

XX 828 - XX 847

20

Jaguar T.2

XX 915 - XX 916

2

Jaguar T.2

XX 136 - XX 150

15

Jaguar GR.1

XX 955 - XX 979

45

Jaguar GR.1

XZ 101 - XZ 120

20

Jaguar GR.1

XZ 355 - XZ 378

24

Jaguar GR.1

XZ 381 - XZ 400

20

 

 

223

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last update 1. May 2017

written 1. May 2013

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