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Vickers VC10

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Vickers VC10 is a mid-sized, narrow-body long-range British airliner designed and built by Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd and first flown at Brooklands, Surrey, in 1962. The airliner was designed to operate on long-distance routes from the shorter runways of the era and commanded excellent hot and high performance for operations from African airports.

In 1960, the RAF issued Specification 239 for a strategic transport, which resulted in an order being placed by the Air Ministry with Vickers in September 1961 for five VC10s. The order was increased by an additional six in August 1962, with a further three aircraft cancelled by BOAC added in July 1964. The military version (Type 1106) was a combination of the Standard combi airframe with the more powerful engines and fin fuel tank of the Super VC10. It also had a detachable in-flight refuelling nose probe and an auxiliary power unit in the tailcone.

 

Der Vickers VC10 ist ein mittelgroßes, schmalrumpiges, weitreichendes britischer Airliner, das von Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd entworfen und gebaut wurde und erstmals im Jahr 1962 in Brooklands, Surrey geflogen wurde. Das Flugzeug war für den Fernverkehr bestimmt um von den kürzeren Landebahnen der Ära und eignete sich hervorragende für Operationen von afrikanischen Flughäfen mit dem heißen Klima.
Im Jahr 1960 suchte die RAF mit der Spezifikation 239 einen strategischen Transporter, der dazu führte, dass vom Luftministerium  im September 1961 ein Auftrag an Vickers für fünf VC10s gestellt wurde. Der Auftrag wurde im August 1962 um weitere sechs   erhöht, wobei weitere drei Flugzeuge im Juli 1964 von BOAC  erworben wurden. Die militärische Version (Typ 1106) war eine Kombination der Standard-Kombi-Zelle mit den stärkeren Motoren und Hecktreibstofftank der Super VC10. Sie hatte auch eine abnehmbare Luftbetankungsanlage und eine Hilfsturbine im Heck.

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Variants

Versionen

 

C.1

RAF designation for the VC10 Type 1106; 14 built, 13 converted to VC10 C1.K

C.1

RAF Bezeichnung für den VC10 Typ 1106; 14 gebaut, 13 umgebaut in VC10 C1.K

 

C.1K

RAF designation for 13 VC10 Type 1180 transport/tanker aircraft converted from VC10 C1, 2-point tanks

 

C.1K

RAF-Bezeichnung für 13 VC10 Typ 1180 Transport- / Tankerflugzeuge aus VC10 C1, 2-Punkt Betankungsanlage

 

K.2

RAF designation for five VC10 Type 1112 inflight-refuelling tankers converted from Type 1101

 

K.2

RAF-Bezeichnung für fünf VC10 Typ 1112 Tankerflugzeuge aus Typ 1101

 

K.3

RAF designation for four VC10 Type 1164 inflight-refuelling tankers converted from Type 1154

 

K.3

RAF-Bezeichnung für vier VC10 Typ 1164 Tankerflugzeuge umgebaut aus Type 1154

 

K.4

RAF designation for five VC10 Type 1170 inflight-refuelling tankers converted from Type 1151

 

K.4

RAF-Bezeichnung für fünf VC10 Typ 1170 Tankerflugzeuge umgebaut aus Type 1151

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

During the 1960s, the VC10s of No. 10 Squadron operated two regular routes, one to the Far East to Singapore and Hong Kong, and the other to New York. By 1970, roughly 10,000 passengers and 330 tonns of freight were being carried monthly by the VC10 fleet.

In 1977, studies began into converting redundant commercial VC10s into aerial refuelling tankers; the RAF subsequently issued a contract to British Aerospace to convert five former BOAC VC10s and four former East African Airways Super VC10s, designated K2 and K3 respectively. The K3s had a forward freight door.

In 1981, 14 former BA Super VC10s were purchased and stored for spare parts. In the early 1990s, to help the VC10 fleet replace the recently retired Handley Page Victor tankers, five of the stored aircraft were converted to K4 tankers.

Between 2000 and 2003, the remaining K2s were retired and scrapped. The surviving K3s served as tanker/transports with No. 101 Squadron at Brize Norton, Oxfordshire and the single remaining K4 supported No. 1312 Flight at RAF Mount Pleasant in the Falkland Islands.
The VC10 and Lockheed TriStar tanker/transports were replaced in RAF service by the Airbus A330 MRTT Voyager.

 

Während der 1960er Jahre betrieb die 10 Staffel mit VC10s zwei regelmäßige Strecken, eine nach Fernost mit Singapur und Hongkong und die andere nach New York. Bis 1970 wurden rund 10.000 Passagiere und 330 Tonnen Fracht monatlich von der VC10-Flotte befördert.
1977 begannen Studien, um überzählige kommerzielle VC10s in Luftbetankungsmaschinen umzubauen. Die RAF erteilte anschließend einen Vertrag an British Aerospace, um fünf ehemalige BOAC VC10s und vier ehemalige East African Airways Super VC10s, die als K2 bzw. K3 bezeichnet wurden, umzubauen. Die K3s hatten eine Frachttor.
1981 wurden 14 ehemalige BA Super VC10s gekauft und für Ersatzteile gelagert. In den frühen 1990er Jahren, um die VC10-Flotte zu ersneuern, ersetzen die kürzlich zurückgezogenen Handley Page Victor Tanker, wurden fünf der gelagerten Flugzeuge in  K4 Tanker umgebaut.

Zwischen 2000 und 2003 wurden die verbleibenden K2s aus dem Dienst genommen und verschrottet. Die überlebenden K3s dienten als Tanker / Transporter in der101 Staffel in Brize Norton, Oxfordshire und die einzige verbleibende K4 unterstützte die 1312 Flight auf RAF Mount Pleasant in den Falklandinseln.

Die VC10 und Lockheed TriStar Tanker / Transporter wurden im RAF Dienst von der Airbus A330 MRTT Voyager ersetzt.

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No. 10 Squadron  No. 101 Squadron  No. 1312 Flight
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Specifications C.1

Wingspan

Spannweite

44.55 m

Length

Länge

48.36 m

Height

Höhe

12.04 m

Wing area Flügelfläche

264.90 m2

Engine

Motor

 4 × Rolls-Royce Conway Mk 301 Turbofan, 22,500 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

933 km/h

Empty weight

Leergewicht

63,278 kg

Loaded weight

Startgewicht

151,900 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,105 m

Range

Reichweite

9,412 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

151 passengers

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last update 7. May 2017

written 27. March 2016

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