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Vickers Valiant

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Vickers-Armstrongs Valiant was a British four-jet high-altitude bomber, once part of the Royal Air Force's V bomber nuclear force in the 1950s and 1960s. The Valiant was the first of the V bombers to become operational, and was followed by the Handley Page Victor and the Avro Vulcan; it was noticeably less advanced than its counterparts. The Valiant has the distinction of being the only V bomber to drop live nuclear weapons.

Beyond the nuclear deterrence role, the Valiant was also used by the RAF for other purposes, a number were converted to perform various support roles such as aerial refuelling tankers and aerial reconnaissance aircraft. Valiants were used for conventional bombing missions over Egypt for Operation Musketeer during the Suez Crisis of 1956.

By late 1964 it was found that all variants of the Valiant showed premature fatiguing and inter-crystalline corrosion in wing spar attachment castings, traced to the use of a poorly understood aluminium alloy. Rather than proceeding with an expensive rebuilding program, the Valiant was formally retired in 1965.
 

Die Vickers-Armstrongs Valiant war ein britischer Viermotoriger Bomber, der in den 1950er und 1960er Jahren ein Teil der V-Atomstreitmacht der Royal Air Force war. Der Valiant war der erste der V-Bomber, der in Betrieb genommen wurde, ihm folgten der Handley Page Victor und der Avro Vulcan. Er war deutlich weniger fortgeschritten als seine Gegenstücke. Die Valiant war der einzige V-Bomber der eine Atomwaffen abwarf.
Über die nukleare Abschreckungsrolle hinaus wurde der Valiant auch von der RAF für andere Zwecke genutzt, eine Zahl wurde umgebaut um verschiedene Unterstützungsrollen wie Lufttanker und Luftaufklärung durchzuführen. Valiants wurden für konventionelle Bombenangriffe über Ägypten während der Operation Musketier in der Suez-Krise von 1956 verwendet.
Ende 1964 wurde festgestellt, dass alle Varianten des Valiant vorzeitige ermüdende und interkristalline Korrosion in Flügel-Holm-Befestigungsgussstücken zeigten, die auf die Verwendung einer schlecht verstandenen Aluminiumlegierung zurückzuführen sind. Anstatt mit einem teuren Wiederaufbauprogramm zu beginnen, wurde der Valiant 1965 offiziell in den Ruhestand versetzt.

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Variants

Versionen

 

B.1

39 pure bomber variants, including five pre-production  and 34 production aircraft, powered by Avon RA.28 204 or 205 engines

B.1

39 reine Bombervarianten, darunter fünf Vorproduktionsmaschienen und 34 Serienflugzeuge, angetrieben von Avon RA.28 204 oder 205 Motoren

 

B(PR).1

eight bomber / photo-reconnaissance aircraft.

 

B(PR).1

Acht Bomber / Foto-Aufklärungsflugzeuge.

 

B(PR)K.1

13 bomber/photo-reconnaissance / tanker aircraft

 

B(PR)K.1

13 Bomber / Fotoaufklärung / Tankerflugzeug

 

B(K).1

44 bomber / tanker aircraft.

 

B(K).1

44 Bomber / Tanker Flugzeuge.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

On 8 February 1955, this first production Valiant was delivered to the RAF. A total of 108 Valiants would be manufactured, including the sole B.2 prototype. Valiants of 90 and 214 squadrons were used for air refuelling through the addition of a Hose Drum Unit (HDU) in the bomb bay, mounted on the same suspension units that were also used for bombs. The Valiant B.1 fleet was later switched to a low-level flight profile, after which fatigue due to increased turbulence was discovered and this ultimately led to the type's premature retirement.

 

Am 8. Februar 1955 wurde diese erste Serienmaschinen  an die RAF geliefert. Es wurden insgesamt 108 Valiants hergestellt, darunter der einzige B.2-Prototyp. Valiants der 90 und 214 Staffekn wurden für die Luftbetankung durch den Einbau einer Schlauch-Trommeleinheit (HDU) in der Bombenbucht verwendet, die auf denselben Aufhängungseinheiten montiert war, die auch für Bomben verwendet wurden. Die Valiant B.1 Flotte wurde später auf ein Low-Level-Flugprofil umgestellt, nach dem Ermüdungsriss durch erhöhte Turbulenzen entdeckt wurden welche letztlich zum vorzeitigen Ruhestand des Typs führte.

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  No. 7 Squadron No. 18 Squadron No. 49 Squadron
 

 

 

     
  No. 90 Squadron No. 138 Squadron No. 148 Squadron
 

 

 

     
  No. 199 Squadron No. 207 Squadron No. 214 Squadron
 

 

 

     
  No. 543 Squadron No. 232 OCU No. 1321 Flight
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Specifications B.1

Wingspan

Spannweite

34.85 m

Length

Länge

32.99 m

Height

Höhe

9.80 m

Wing area Flügelfläche

219.00 m2

Engine

Motor

4 × Rolls-Royce Avon RA28 Mk 204 turbojet, 10,000 lb each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

913 km/h

Empty weight

Leergewicht

34,491 kg

Loaded weight

Startgewicht

63,600 kg

Climb Rate

Steigrate

20 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

16,500 m

Range

Reichweite

7,245 km

Armament

Bewaffnung

up to 9450 Kg of Bombs

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last update 10. May 2017

written 27. March 2016

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