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Westland Sea King

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Westland WS-61 Sea King is a British licence-built version of the American Sikorsky S-61 helicopter of the same name, built by Westland Helicopters. The aircraft differs considerably from the American version, with Rolls-Royce Gnome engines, British-made anti-submarine warfare systems and a fully computerised flight control system. The Sea King was primarily designed for performing anti-submarine warfare (ASW) missions. A Sea King variant was adapted by Westland as troop transport known as the Commando.
The Sea King is perhaps most well known in its capacity as a FAA Search and Rescue (red and grey livery) and RAF Search and Rescue Force (yellow livery) helicopter. The Sea King was also adapted to meet the Royal Navy's requirement for a ship-based airborne early warning platform.

 

Der Westland WS-61 Sea King ist eine britische Lizenz-Version des amerikanischen Sikorsky S-61 Hubschraubers mit dem gleichen Namen, gebaut von Westland Helicopters. Die Maschine unterscheidet sich erheblich von der amerikani-schen Version, mit Rolls-Royce Gnome-Motoren, britischen Anti-U-Boot-Systeme und einem voll computerisierten Flugkontrollsystem. Der Sea King war in erster Linie für die Durchführung von Anti-U-Boot-Kriegsführung (ASW) Missionen konzipiert. Eine Sea King wurde von Westland als Truppen-transport als Commando bezeichnet.
Der Sea King ist vielleicht in seiner Eigenschaft als FAA Search und Rescue (rote und graue Bemalung) und RAF Search and Rescue Force (gelbe bemalung) Hubschrauber bekannt. Der Sea King wurde auch angepasst, um die Anforderung der Royal Navy für eine Schiffsgestützte Luft-Frühwarn-Plattform zu erfüllen.

         

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Variants

Versionen

 

HAR.3

Search and rescue version for the RAF. Fitted with greater cabin length, extra fuel and additional observation windows; 19 built.

HAR.3

Such- und Rettungsversion für die RAF. Ausgestattet mit verlängerter Kabinenlänge, extra Treibstoff und zusätzliche Beobachtungsfenster, 19 gebaut

 

HAR.3A

Improved search and rescue version of the Sea King HAR.3 for the RAF. Fitted with upgraded avionics; six built.

 

HAR.3A

Verbesserte Such- und Rettungsversion des Sea King HAR.3 für die RAF. Ausgestattet mit modernisierter Avionik; Sechs Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

A dedicated search and rescue (SAR) version, the HAR3, was developed for the RAF Search and Rescue Force. The type entered service in 1978 to replace the Westland Whirlwind HAR.10. In 1992, six further helicopters were ordered to replace the last remaining Westland Wessex helicopters in the SAR role, entering service in 1996. The six Sea King HAR3As featured updated systems, including a digital navigation system and more modern avionics.

Both Prince Andrew, Duke of York and Prince William, Duke of Cambridge have flown SAR Sea Kings in front-line roles.

 

Für die RAF Search and Rescue Force wurde eine dedizierte Such- und Rettungs-SAR-Version, die HAR3, entwickelt. Der Typ wurde 1978 in den Dienst genommen, um den Westland Whirlwind HAR.10 zu ersetzen. Im Jahr 1992 wurden sechs weitere Hubschrauber bestellt, um die letzten verbleibenden Westland Wessex Helikopter in der SAR-Rolle zu ersetzen, sie wurden 1996 in Dienst genommen. Die sechs Sea King HAR3As hatten aktualisierte Systeme, darunter ein digitales Navigationssystem und modernere Avionik.
Sowohl Prinz Andrew, Herzog von York und Prinz William, Herzog von Cambridge haben SAR Sea Kings geflogen.

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No. 22 Squadron No. 78 Squadron No. 202 Squadron
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Specifications HAR.3

Wingspan

Rotorrdurchmesser

18.90 m

Length

Länge

17.02 m

Height

Höhe

5.13 m

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Gnome H1400-2 turboshafts, 1,660 shp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

208 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,387 kg

Loaded weight

Startgewicht

9,525 kg

Climb Rate

Steigrate

10.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,050 m

Range

Reichweite

1,230 km

Armament

Bewaffnung

none
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last update 7. May 2017

written 1. May 2013

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