.

Westland Wessex

.

Aircraft of the Royal Air Force

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Westland Wessex is a British-built turbine-powered development of the Sikorsky H-34. It was developed and produced under licence by Westland Helicopters. One of the main changes from Sikorsky's H-34 was the replacement of the piston-engine powerplant with a turboshaft engine. Early models were powered by a single Napier Gazelle engine, while later builds used a pair of de Havilland Gnome engines.

The Wessex was initially produced for the Royal Navy and later for the Royal Air Force; a limited number of civilian aircraft were also produced, as well as some export sales. The Wessex operated as an anti-submarine warfare and utility helicopter; it is perhaps best recognised for its use as a search and rescue (SAR) helicopter. The type entered operational service in 1961, and had a service life in excess of 40 years before being retired in United Kingdom.

 

Die Westland Wessex ist eine in Großbritannien gebaute, turbinengetriebene Weiterentwicklung der Sikorsky H-34. Es wurde von Westland Helicopters in Lizenz entwickelt und produziert. Eine der wichtigsten Änderungen gegenüber Sikorskys H-34 war der Ersatz des Kolbenmotor-Triebwerks durch einen Turbowellenmotor. Frühe Modelle wurden von einem einzelnen Napier Gazelle-Motor angetrieben, während spätere Modelle ein Paar de Havilland Gnome-Motoren verwendeten.
Die Wessex wurde ursprünglich für die Royal Navy und später für die Royal Air Force hergestellt; Es wurden auch eine begrenzte Anzahl von zivilen Maschinen sowie einige Exportverkäufe hergestellt. Die Wessex wurde als U-Boot-Abwehr- und Mehrzweckhub-schrauber eingesetzt; Es ist vielleicht am besten für seine Verwendung als Such- und Rettungshub-schrauber (SAR) bekannt. Der Typ wurde 1961 in Betrieb genommen und hatte eine Lebensdauer von mehr als 40 Jahren, bevor er in Großbritannien ausgemustert wurde.

                  .

Variants

Versionen

 

HC.2

RAF Troop carrier for up to 16 troops, One prototype converted from HAS.1 and 73 built.

HC.2

RAF Truppentransporter für bis zu 16 Soldaten, Ein Prototyp aus HAS.1 und 73 Serienmaschinen

 

HAR.2

RAF search and rescue conversions.

 

HAR.2

RAF-Such- und Rettungsumbau

 

HCC.4

VIP transport for the Queens Flight, two built

 

HCC.4

VIP Transport für die Queens Flight, zwei Maschinen

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The RAF became an operator of the Wessex in 1962 and used for air-sea or mountain rescue duties.

Wessex helicopters were also used by the Queen's Flight of the RAF to transport VIPs including members of the British Royal Family, in this role, the helicopters were designated HCC.4 and were essentially similar to the HC.2, differences included an upgraded interior, additional navigation equipment and enhanced maintenance programmes.

 

Die RAF wurde 1962 ein Betreiber der Wessex, sie wurde für Luft- oder Bergrettungseinsätze verwendet.
Wessex-Hubschrauber wurden auch von der Queen's Flight der RAF benutzt, um VIPs einschließlich der Mitglieder der britischen Königsfamilie zu transportieren, in dieser Rolle wurden die Hubschrauber als HCC.4 bezeichnet und waren im wesentlichen ähnlich dem HC.2, Unterschiede waren eine verbesserte Innen-ausstattung, zusätzliche Navigationsausrüstung und ein erweitertes Wartungs-programm.

.
 

 

 

     
No. 18 Squadron  No. 22 Squadron  No. 28 Squadron 
 

 

 

     
No. 32 Squadron  No. 60 Squadron  No. 72 Squadron 
 

 

 

     
No. 78 Squadron  No. 84 Squadron  No. 104 Squadron 
 

 

 

   

 

No. 2 FTS No. 240 OCU  
.
 
Specifications HC.2

Rotor diamete

Rotordurchmesser

17.07 m

Length

Länge

20.07 m

Height

Höhe

4.83 m

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Gnome H.1200 Mk.110/111 turboshaft, 1,350 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

213 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,767 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,136 kg

Climb Rate

Steigrate

8.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,660 m

Range

Reichweite

499 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

16 troops

.

-

last update 1. May 2013

written 1. May 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -