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Westland Whirlwind

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Westland Whirlwind helicopter was a British licence-built version of the U.S. Sikorsky S-55/H-19 Chickasaw. It primarily served with the Royal Navy's Fleet Air Arm in anti-submarine and search and rescue roles.

While a Sikorsky-built pattern aircraft was flown by Westland in June 1951, converting the design to meet British standards (including the provision of a revised main-rotor gearbox), was time consuming, and the first prototype British aircraft powered by the 600 hp Pratt & Whitney R-1340-40 Wasp did not fly until August 1953

 

Der Westland Whirlwind Hubschrauber war eine britische Lizenz-Version des U.S. Sikorsky S-55 / H-19 Chickasaw. Es diente vor allem mit der Royal Navy Flotte Air Arm in Anti-U-Boot und suchen und retten Rollen.
Während ein Sikorsky gebautes Musterflugzeug im Juni 1951 von Westland geflogen wurde, war das Umwandeln des Designs auf britischen Standards (einschließlich der Konstruktoion eines überarbeiteten Hauptrotorgetriebes) zeitaufwendig, und der erste britische Prototyp angetrieben von dem 600 PS Pratt & Whitney R-1340-40 Wasp flog erst im August 1953

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Variants

Versionen

 

HAR. 2

HAR.1 for the RAF with a Pratt and Whitney R-1340-40 engine.

HAR. 2

HAR.1 für die RAF mit einem Pratt und Whitney R-1340-40 Motor

 

HC.2

Transportversion of the HAR.2

 

HC.2

Transportversion des HAR.2

 

HAR.4

Essential a HAR.2  with a Pratt and Whitney R-1340-56 engine.

 

HAR.4

Eigentlich ein HAR.2 mit einem Pratt und Whitney R-1340-56 Motor.

 

HCC.8 

Royal Flight transport, 2 built

 

HCC.8 

Royal Flight Transport, 2 Maschinen

 

HAR.10

Powered by a Bristol Siddeley Gnome turboshaft, 3 degree droop of the tail boom for increased main rotor clearance, 68 built

 

HAR.10

Angetrieben von einem Bristol Siddeley Gnome Triebwerk, 3 Grad Absenkung des Heckauslegers für erhöhte Hauptrotorabstand, 68 gebaut

 

HC-10

Transportversion of the HAR.10

 

HC-10

Transportversion des HAR.10

 

HCC.12 

Royal Flight transport, 2 built

 

HCC.12 

Royal Flight Transport, 2 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The RAF Search and Rescue Force used Whirlwinds painted in overall yellow for rescuing people in distress around the coast of the United Kingdom. Westland Wessex, and eventually Westland Sea King, helicopters later supplemented and eventually replaced Whirlwinds in this role.

 

Der RAF Such- und Rettungsdienst verwendete Whirlwinds, die insgesamt gelb lackiert wurden, um Menschen in Not an der Küste von Grossbritannien zu retten. Westland Wessex, und schließlich Westland Sea King, Hubschrauber ergänzten später und schließlich ersetzten sie die Whirlwinds in dieser Rolle.

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No. 22 Squadron  No. 28 Squadron  No. 32 Squadron 
 

 

 

     
No. 84 Squadron  No. 103 Squadron  No. 110 Squadron 
 

 

 

     
No. 137 Squadron  No. 155 Squadron  No. 202 Squadron 
 

 

 

     
No. 225 Squadron  No. 228 Squadron  No. 230 Squadron 
 

 

 

   

 

No. 263 Squadron  No. 275 Squadron   
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Specifications HAR.2

Rotor diameter

Rotordurchmesser

16.15 m

Length

Länge

12.72 m

Height

Höhe

4.76 m

Engine

Motor

 Pratt and Whitney R-1340-40, single-row, nine-cylinder, radial600 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

175 km/h

Empty weight

Leergewicht

1'994 Kg

Loaded weight

Startgewicht

3'084  Kg

Climb Rate

Steigrate

4.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,960 m

Range

Reichweite

534 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

8 passengers

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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