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Helio U-10 Courier

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Aircraft of the United States Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Helio Courier is a cantilever high-wing light C/STOL utility aircraft designed in 1949. Around 500 of these aircraft were manufactured in Pittsburg, Kansas, from 1954 until 1974 by the Helio Aircraft Company. The design featured four leading edge slats that deployed automatically, and large trailing edge flaps. The engine was the 295 hp Lycoming GO-480, which had a gearbox that lowered the output RPM and allowed for the use of a large three-bladed propeller to further improve takeoff performance. Couriers were famous for their takeoffs, which often took only a few plane lengths and then climbed at very high angles. The geared engine, however, required constant maintenance and was a major downside to the design.
 
The Super Courier, a more powerful derivative, was used by the U.S. Air Force from 1958 onward, by the U.S. Army Special Forces in the 1960s and 1970s and by Air America during the Vietnam War as the U-10

 

Der Helio Courier ist ein leichtes C/STOL-Mehrzweckflugzeug als freitragender Hochdecker, das 1949 entworfen wurde. Etwa 500 dieser Flugzeuge wurden von 1954 bis 1974 von der Helio Aircraft Company in Pittsburg, Kansas, hergestellt. Das Design kennzeichnete vier Vorderkantenvorflügel, die sich automatisch ausfuhren, und grosse Landeklappen. Der Motor war der 295 PS starke Lycoming GO-480, der ein Getriebe hatte, das die Drehzahl senkte und die Verwendung eines grossen Dreiblattpropellers ermöglichte, um die Startleistung weiter zu verbessern. Courier waren berühmt für ihre Starts, die oft nur wenige Flugzeuglängen brauchten und dann in sehr hohen Winkeln stiegen. Der Getriebemotor erforderte jedoch eine ständige Wartung und war ein grosser Nachteil des Designs.
Die Super Courier, ein leistungsstärkere Variante, wurde ab 1958 von der U.S. Air Force, in den 1960er und 1970er Jahren von den U.S. Army Special Forces und Air America während des Vietnamkrieges  als U-10 . eingesetzt

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Variants

Versionen

 

L-24A

H-391B Production version of H-391, 102 built.

 

L-24A

H-391B Produktionsversion von H-391, 102 gebaut.

 

L-28A
U-10A

Military version of the H-391B with Lycoming GO-480-G1D6.

 

L-28A
U-10A

Militärversion des H-391B mit Lycoming GO-480-G1D6.

 

U-10B

Variant with extended range and paratrooper doors, 57 Built

 

U-10B

Variante mit erweiterter Reichweite und Fallschirmjägertüren, 57 gebau

  U-10D

H-395 Variant with a Lycoming GO-480-G1D6, purchased by USAF, 173 built

  U-10D

H-395 Variante mit einem Lycoming GO-480-G1D6, gekauft von USAF, 173 gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Drawings Air National Guard

Zeichnungen Air National Guard

 

 

 

 
U-10 Units of the Air National Guard
129 TCS 129 TCG California 1963 - 1966 / 1967 - 1975
130 TCS 130 TCG West Virginia 1964 - 1974
135 TCS 135 TCG Maryland 1963 - 1965 / 1967 - 1971
143 TCS 143 TCG Rhode Island 1963 - 1965 7 1967 - 1975
129 TCS 129 TCG
 

 

 

     
130 TCS 130 TCG 135 TCS 135 TCG 143 TCS 143 TCG
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Drawings USAF

Zeichnungen USAF

 

 

 

5 SOS 14 SOW (1966)

5 SOS 14 SOW (1967)

5 SOS 14 SOW (1968)

 

 

 

 

5 SOS 14 SOW (1968)

Embassy Laos (1960)

 
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Specifications U-10B

Wingspan

Spannweite

11.89 m

Length

Länge

9.35 m

Height

Höhe

2.69 m

Wing area Flügelfläche

21,46 m²

Engine

Motor

1 × Lycoming GO-480-G1D6 geared 6-cylinder engine, 295 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

288 km/h

Empty weight

Leergewicht

924 kg

Loaded weight

Startgewicht

1778 kg

Climb Rate

Steigrate

6.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,250 m

Range

Reichweite

1355 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 1, 5 passengers


- Last update: 3. January 2013 Written: 23. September 2005 - -
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