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Beech T-34 Mentor

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The T-34 was the brainchild of Walter Beech, who developed it as the Beechcraft Model 45 private venture at a time when there was no defense budget for a new trainer model. Beech hoped to sell it as an economical alternative to the North American SNJ- Texan, then in use by all services of the U.S. military. Production of the T-34B for the U.S. Navy began in 1955, this version featuring a number of changes reflecting the different requirements of the two services.
After a production hiatus of almost 15 years, the T-34C Turbo-Mentor powered by a Pratt & Whitney Canada PT6A-25 turboprop engine was developed in 1973. Development proceeded at the behest of the USN, which supplied two T-34Bs for conversion. After re-engining with the PT6, the two aircraft were redesignated as YT-34Cs, the first of these flying with turboprop power for the first time on 21 September 1973. Mentor production re-started in 1975 for deliveries of T-34Cs to the USN and of the T-34C-1 armed version for export customers in 1977, this version featuring four underwing hardpoints. The last Turbo-Mentor rolled off the production line in 1990.

Der T-34 war die Idee von Walter Beech, der es zu einem Zeitpunkt, als es für ein neues Trainermodell kein Verteidigungsbudget gab, als Privatunter-nehmer das Beechcraft Model 45 entwickelte. Beech hoffte, es als eine wirtschaftliche Alternative zu dem North American SNJ- Texan zu verkaufen, der dann von allen Diensten des US-Militärs benutzt wurde. Die Produktion der T-34B für die U.S. Navy begann im Jahr 1955. Diese Version enthält eine Reihe von Änderungen, die die unter-schiedlichen Anforderungen der beiden Dienste widerspiegeln.
Nach einer Produktionsunterbrechung von fast 15 Jahren wurde 1973 der T-34C Turbo-Mentor mit einem Turboprop-Triebwerk vom Typ PT6A-25 von Pratt & Whitney Canada entwickelt. Die Entwick-lung erfolgte im Auftrag der USN, die zwei T-34B zur Umrüstung lieferte. Nach der Neuausrichtung mit dem PT6 wurden die beiden Flugzeuge als YT-34Cs umbenannt, von denen die erste am 21. September 1973 erstmals mit Turboprop-Antrieb flog. Die Mentor-Produktion wurde 1975 für die Lieferung von T-34Cs an die USN und der bewaffneten Version T-34C-1 für Exportkunden im Jahr 1977, diese Version mit vier Waffenstationen. Der letzte Turbo-Mentor lief 1990 vom Band.

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Variants

Versionen

  T-34B

Two-seat primary trainer, 423 built

T-34B

Zweisitzer Basis Trainer, 423 Maschinen

  T-34C

Two-seat primary trainer, fitted with a turboprop engine.

T-34C

Trainer mit zwei Sitzen und Turboprop-Motor.

  T-34C-1

Equipped with four underwing pylons for training.

T-34C-1

Ausgestattet mit vier Unterpylonen für das Training.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The T-34C is still used as the primary training aircraft for U.S. Navy and Marine Corps pilots. The T-34C is currently being replaced by the T-6 Texan II. NAS Pensacola has already completed the transition to the T-6 and one of three training squadrons at NAS Whiting Field has also transitioned. The remaining two squadrons will be transitioned in 2011.

Die T-34C wird immer noch als primäres Trainingsflugzeug für Piloten der U.S. Navy und des Marine Corps verwendet. Der T-34C wird derzeit durch den T-6 Texan II ersetzt. NAS Pensacola hat den Übergang zur T-6 bereits abgeschlossen und eine von drei Trainingsstaffeln bei NAS Whiting Field ist ebenfalls umgezogen. Die restlichen zwei Staffeln werden 2011 umgestellt

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

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Specifications

T-34C

Wingspan

Spannweite

10.16 m

Length

Länge

8.75 m

Height

Höhe

2.92 m

Wing area

Flügelfläche

16.69 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney Canada PT6A-25 turboprop, 715 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

518 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,342 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,950 kg

Climb Rate

Steigrate

7.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

9,145 m

Range

Reichweite

1,311 km

Armament

Bewaffnung

none

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Serials, Beech T-34 Mentor
T-34B 140667 - 140956 290
T-34B 143984 - 144116 133
T-34B 147543 - 147547 5
T-34C 160265 - 160282 18
T-34C 160462 - 160536 75
T-34C 160629 - 160651 23
T-34C 160931 - 160963 33
T-34C 161023 - 161056 34
T-34C 161790 - 161849 60
T-34C 162247 - 162306  60
T-34C 162620 - 162649  30
T-34C 164155 - 164173  19

Total

780


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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