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Bell X-22

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Bell X-22 was a U.S. V/STOL X-plane with four tilting ducted fans. Take-off was to selectively occur either with the propellers tilted vertically upwards, or on a short runway with the nacelles tilted forward at approximately 45°. Additionally, the X-22 was to provide more insight into the tactical application of vertical take-off troop transporters.

The maiden flight of the prototype occurred on 17 March 1966. Due to failure of a prop control the prototype crashed on 8 August 1966. The second X-22 first flew on 26 August 1967. Although the ducted fan propellers were considered usable, they were never since utilized again on a U.S. military aircraft.

Die Bell X-22 war eine U.S. V/STOL X-Maschine mit vier Kippen Impellern. Gestartet konnte entweder mit den Propellern vertikal nach oben geneigt oder  über eine kurze Start- und Landebahn mit den Gondeln vorne in etwa 45º geneigt. Die X-22 verschaffte einen genaueren Einblick in die taktische Anwendung der Senkrechtstarter als Truppentransporter.

Der Erstflug des Prototyps erfolgte am 17. März 1966. Durch den Ausfall einer Steuerung  stürzte der Prototyp am 8. August 1966 ab. Die zweite X-22 flog am 26. August 1967 das erste Mal. Obwohl die Impeller als verwendbar eingestuft wurden, wurden  sie nie wieder, bei einem U.S. Militärflugzeug genutzt.

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Variants

Versionen

  X-22A

Two Prototypes

X-22A

Zwei Prototypen

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

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Specifications

X-22A

Wingspan

Spannweite

11.96 m

Length

Länge

12.07 m

Height

Höhe

6.31 m

Wing area

Flügelfläche

?

Engine

Motor

4 × General Electric-YT58-GE-8D turboshafts, 1,267 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

410 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,763 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,020 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,475 m

Range

Reichweite

712 km

Armament

Bewaffnung

none

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Serial, Bell X-22
X-22A 151520 - 151521  2

Total

2


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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