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Boeing XF6B-

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Boeing XF6B-1 / XBFB-1 was Boeing's last biplane design for the U.S. Navy. Only the one prototype, Model 236, was ever built; although first flying in early 1933, it rammed into a crash barrier in 1936 and the design was not pursued further.

 

The intended role of this design turned out to be uncertain. While its rugged construction was capable of withstanding high g-forces, it weighed in at 1'680 Kg (315 Kg more than the F4B), and did not have the maneuverability needed in a fighter aircraft. It was, however, suitable as a bomber fighter, and in March 1934 the prototype was redesignated XBFB-1 in recognition of its qualities. Even so, various ideas were tried to improve its fighter qualifications, such as improved engine cowling, streamlining around the landing gear, and even a three-bladed propeller (two-bladed props being standard). Performance remained unsatisfactory and the Navy instead bought the Curtiss F11C- Goshawk.

Die Boeing XF6B-1 / XBFB-1 war Boeings letzter Doppeldecker-Entwurf für die U.S. Navy. Nur ein Prototyp, Modell 236, wurde je gebaut. Erstflug war 1933 und 1936 wurde die Maschine bei einer Barrier-Landung beschädigt und nicht weiter verwendet.

Für die vorgesehene Rolle erwies sie das Design als ungeeignet. Durch seine robuste Bauweise war die Maschine in der Lage hohen G-Kräfte zu widerstehen, war aber aufgrund des Gewichtes von 1'680 Kg (315 Kg mehr als der F4B) nicht so wendig wie für einen Jäger notwendig. Als Jagdbomber war sie geeignet und so wurde der Prototyp im März 1934 in XBFB-1 umbenannt. Trotzdem wurden verschiedene Ideen versucht, seine Jäger-Qualifikationen zu verbessern, wie verbesserte Motorenverkleidung, strömungsgün-stigeres Fahrwerks, und sogar ein Dreiblatt-Propeller (zweiflügelige Propeller waren Standard). Die Leistungen blieben unzureichend und die Navy kaufte stattdessen die Curtiss F11C- Goshawk.

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Variants

Versionen

  XF6B-1

Designation given to one prototype for Navy evaluation, Model 236

XF6B-1

Bezeichnung des Prototyps für Navy Evaluierung, Modell 236
 

 

XBFB-1

In March 1934 the prototype XF6B-1 was redesignated

XBFB-1

Im März 1934 wurde der Prototyp XF6B-1 umbenannt wurde

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Drawings

Zeichnungen

     
 

Prototype

   
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Specifications

XF6B-1

Wingspan

Spannweite

8.68 m

Length

Länge

6.73 m

Height

Höhe

3.22 m

Wing area

Flügelfläche

23.41 m²

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-1535-44, 625 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

322 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,281 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,680 kg

Climb Rate

Steigrate

6.04 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

845 km

Armament

Bewaffnung

2 x 7.62mm machine guns 227kg of bombs

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Serial, Boeing F6B-
XF6B-1 A8975 1

Total

1


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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