.

Boeing PBB- SeaRanger

.
.
.

Contents

Inhalt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
..

Development

Entwicklung

A twin engined flying boat of which one was ordered as XPBB-1 on 29 June 1940. Carrying serial 3144, it flew for the first time on 5 or 9 July 1942. The project was cancelled late in 1942 but was re-instated in 1944 when 57 PBB-1s were ordered with serials 03745 - 03801. Based on experiences in the Pacific the strategy shifted towards land based bombers and this order was also cancelled.

Ein zweimotoriges Flugboot von dem am 29. Juni 1940 ein Prototyp als XPBB-1 bestellt wurde. Die Maschine mit der Seriennummer 3144 flog am 5 oder 9 Juli 1942 zum ersten Mal. Das Projekt wurde Ende 1942 aufgegeben, aber 1944 wurden 57 PBB-1 mit den Seriennummern 03745 - 03801 bestellt. Auf der Grundlage der Erfahrungen im Pazifik-krieg verschob sich die Strategie zu Gunsten landgestützten Bombern und dieser Auftrag wurde wiederum aufgehoben.

.

Variants

Versionen

XPBB-1

Only one Prototype was build.

XPBB-1

Nur ein Prototyp wurde gebaut.

.

Drawings

Zeichnungen

   
 

Prototype

   
.

Specifications

Technische Daten

Specifications

XPBB-1

Wingspan

Spannweite

42.59 m

Length

Länge

28.89 m

Height

Höhe

10.42 m

Wing area

Flügelfläche

169.7 m²

Engine

Motor

2 × Wright R-3350-8 radial engines, 2,300 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

345 km/h

Empty weight

Leergewicht

18,878 kg

Loaded weight

Startgewicht

28,185 kg

Climb Rate

Steigrate

4.98 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,830 m

Range

Reichweite

6,834 km

Armament

Bewaffnung

8 × 12.7 mm mg in bow and tail turrets and waist positions, Up to 9,100 kg of Bombs

.

Serials

Seriennummern

Boeing PBB- Ranger

XPBB-1

3144

1

PBB-1

03745 - 03801

(57)

Total

1


-

last update 27. June 2015

written 13. Oktober 2015

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -