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Consolidated B2Y-1

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Development

Entwicklung

In 1932, the US Navy issued a specification for a two-seat carrier-based dive-bomber capable of carrying a 450 kg bomb.

Orders were placed for competing prototypes of designs to meet the Navy's requirement with Consolidated Aircraft and the Great Lakes Aircraft Company in June 1932.

Consolidated's proposal, the Model 24 (or XB2Y in the U.S. Navy's designation system) was a single-bay biplane developed from a basic design prepared by the Navy's Bureau of Aeronautics with detailed design lead by Consolidated's B. Douglas Thomas.

In order to withstand the high g-forces experienced during pull-up after a dive attack, much of the aircraft's center-section was cut from a solid steel block. It was powered by a similar Pratt & Whitney Twin Wasp Junior radial engine as used by the Great Lakes design, and had a fixed tailwheel undercarriage. The prototype XB2Y-1 was completed in 1933, being delivered on 28 June 1933. Testing was unsuccessful, with the aircraft's performance being unsatisfactory, while the aircraft also proved very expensive to build.

1932 schrieb die U.S: Navy eine Spezifikation für ein zweisitziges Tägergestützten Sturzbomber aus der in der Lagen sein sollte eine 450 kg-Bombe zu tragen.

Aufträge für konkurrierende Prototypen wurden im Juni 1932 an Consolidated Aircraft und die Great Lakes Aircraft Company vergeben.

Der Vorschlag von Consolidated war das Modell 24 (oder XB2Y im U.S. Navy Bezeichnungssystem) ein Doppeldecker mit Tandemcockpit nach einem Grunddesign des Bureau of Aeronautics der Navy das von B. Douglas Thomas weiterentwickelt wurde.

Um die hohen G-Kräfte während dem Abfangen aus dem Sturzflug zu ermöglichen war der Mittelteil der Maschine aus einem solidem Stahlblock geschnitten. Sie wurde durch ein ähnlichen Pratt & Whitney Twin Wasp Junior Sternmotor ange-trieben wie das Great Lakes Design und hatte ein Festes Fahrwerk mit Spornrad. Der Prototyp XB2Y-1 wurde im Jahr 1933 fertig gestellt und am 28. Juni 1933 ausgeliefert. Die Testswaren nicht erfolgreich, die Leistung der Maschine war nicht zufriedenstellend und die Produktion erwies sich als zu teuer.

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Variants

Versionen

  XB2Y-1

Prototype, one build

XB2Y-1

Prototyp, einer gebaut

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Drawings

Zeichnungen

 

   
 

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Specifications

Technische Daten

Specifications

XB2Y-1

Wingspan

Spannweite

11.13 m

Length

Länge

8.51 m

Height

Höhe

3.30 m

Wing area

Flügelfläche

33.6 m2

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney XR-1535-64 radial engine, 700 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

293 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,605 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,837 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,900 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

2 x 7.6 mm MG
up to 450 Kg ob Bombs

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Serials

Seriennummern

Consolidated B2Y-
XB2Y-1 9221 1

Total

1


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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