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Consolidated P2Y- Ranger

Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

Initially created to compete for a U.S. Navy contract dated February 28, 1928, the prototype Model 9, XPY-1, was designed by Captain Dick Richardson and Isaac M. 'Mac' Laddon.

The production contract was opened to other bidders, and the Glenn Martin Company undercut and was awarded the contract to construct the plane as the Martin P3M-1 and P3M-2.

A new contract was placed by the U.S. Navy on May 26, 1931, for a prototype of a developed version of the Model 9, XPY-1, designated the Model 22 Ranger by Consolidated. Incorporating features of the Model 16 Commodore such as the enclosed flight deck,designated the XP2Y-1 by the Navy, this new prototype had the same 100 ft parasol wing, but became a sesquiplane with a smaller wing mounted lower, at the top of the hull, replacing the booms that had supported the stabilizing pontoons on the XPY-1. Two Wright R-1820-E1 Cyclone engines were located close below the top wing and had narrow-chord cowlings. A third similar engine was mounted on a strut along the centerline above the wing, but removed after the first test in April 1932.
The Navy ordered 23 P2Y-3s as production models similar to the P2Y-2s that were modified from the original batch of P2Y-1.

Ursprünglich wurde das Modell 9, XPY-1, von Captain Dick Richardson und Isaac M. 'Mac' Laddon nach den Richtlinien des US Navy Vertrags vom 28. Februar 1928 konzipiert.

Der Produktionsauftrag wurde an andere Bieter geöffnet, und der Glenn Martin Firma unterbot Consolidated und erhielt den Auftrag, das Flugzeug wurde als Martin P3M-1 und P3M-2 bezeichnet.

Am 26. Mai 1931 wurde ein neuer Vertrag von der US Navy für einen weiterentwicklten Prototyp es Modells 9, XPY-1 vorgelegt. Das Modell 22 Ranger von Consolidated.

Die XP2Y-1 hatte die Merkmale des Modells 16 Commodore wie ein geschlossenes Cockpit, einen 30 Meter langen Parasol-Flügel wurde aber nun ein Anderthalbdecker mit einem kleineren unteren Flügel mit Auslegern für die stabilisierenden Pontons. Zwei Wright R-1820-E1 Cyclone Motoren wurden knapp unter dem Flügel moniert und hatten enge Verkleidungen. Eine dritter Motor wurde auf einer Strebe oberhalb der Tragfläche montiert, jedoch mach den Test im April 1932 wieder entfernt.

Die Marine bestellt 23 P2Y-3 als Serienmodelle ähnlich den P2Y-2s, die aus der ursprünglichen P2Y-1 entwickelt wurden.

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Variants

Versionen

 

XP2Y-1

One Prototype

XP2Y-1

Ein Prototyp

 

P2Y-1

First Version of the Ranger similar to the civil Consolidated Commodore,

P2Y-1

Erste Version der Ranger ähnlich wie die zivile Commodore

 

XP2Y-2

One Prototype

XP2Y-2

Ein Prototyp

 

P2Y-2

Improved Version with the R-1820-88 engines faired into the leading edges of the wing

P2Y-2

Erste Version mit 1,260 PS Rolls-Royce Merlin 30 Motor, 30 Maschinen gebaut

 

P2Y-3

Production version of the P2Y-2, 23 build

P2Y-3

Produktionsversion der P2Y-2, 23 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

They were serving by mid-1933 with VP-10F and VP-5F squadrons which made a number of classic long-range formation flights. At least 21 P2Y-1s were modified to P2Y-2s in 1936 and flown by VP-5F and VP-10F until 1938, when they were transferred to VP-14 (later VP-52) and VP-15.

The first P2Y-3s reached VP-7F in 1935, and this version was flown by VP-4F at Pearl Harbor and in 1939 was in operation with VP-19, VP-20, and VP-21 (these three squadrons being redesignated VP-43, VP-44, and VP-14 respectively).

By the end of 1941 all the P2Y-2s and P2Y-3s had been withdrawn from operational use and were at NAS Pensacola Naval Air Station.

Die Maschinen wurden von Mitte 1933 von den Staffeln VP-10F und VP-5F für eine Reihe von klassischen Langstrecken-Flügen verwendet. Mindestens 21 P2Y-1 wurden 1936 zu P2Y-2 modifiziert und von den Staffeln VP-5F und VP-10F geflogen und 1938 an die Staffeln VP-14 (später VP-52) und VP-15 weitergegeben.
Die erste P2Y-3s erreichte 1935 VP-7F und wurda auch von der VP-4F in Pearl Harbor geflogen. 1939 verwendeten die Staffeln VP-19, VP-20 und VP-21 diese Version (Dese wurden später in VP-43, VP-44 und VP-14 umbenannt).
Bis zum Ende des Jahres 1941 wurde alle P2Y-2 und P2Y-3 aus dem Staffeleinsatz zurückgezogen und an die
NAS Pensacola abgegeben.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

Prototype

Prototype

PY2-1

 

 

 

 

P2Y-2

P2Y-2

P2Y-2

 

 

 

 

P2Y-3

VP-5 P3Y-1

VP-5 P3Y-1

 

 

 

  VP-4 P3Y-3 VP-4 P3Y-3

VP-5 P3Y-1

 

 

 

 

VP-5 P3Y-1

VP-5 P3Y-1

VP-7 P3Y-3
 

 

 

  VP-7 P3Y-3 VP-10 P3Y-1 VP-10 P3Y-1
 

 

 

  VP-14 P3Y-1 VP-14 P3Y-2 VP-14 P3Y-2
 

 

 

  VP-14 P3Y-2 VP-15 P3Y-2 VP-15 P3Y-2
 

 

 

  VP-15 P3Y-2 VP-18 P3Y-3 VP-19 P3Y-3
 

 

 

  VP-43 P3Y-3 VP-52 P3Y-3 VP-61 P3Y-3
All drawings by Paul Imhoff "Lauhof"
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Specifications

P2Y-3

Wingspan

Spannweite

30.48 m

Length

Länge

18.82 m

Height

Höhe

5.82 m

Wing area

Flügelfläche

140.65 m2

Engine

Motor

2 × Wright R-1820-90 Cyclone radial piston, 750 hp each 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

240 km/h

Empty weight

Leergewicht

5792 kg

Loaded weight

Startgewicht

11460 kg

Climb Rate

Steigrate

3.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4265 m

Range

Reichweite

1899 km

Armament

Bewaffnung

3 x7.62 mm MG
up tu 910 Kg of Bombs

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Serial, Consolidated P2Y- Ranger
XP2Y-1 A8939 1
P2Y-1 A8986 - A9007 22
YP2Y-2 A9008 1
P2Y-3 A9551 - A9571 21
P2Y-3 A9618 - A9619 2

Total

57


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last update 28. April 2013

written 7. June 2013

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