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Convair F2Y- Seadart

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Convair F2Y- Sea Dart was a unique American seaplane fighter aircraft that rode on twin hydro-skis for takeoff. It flew only as a prototype, and never entered production.

There was at the time much skepticism about operating supersonic aircraft from aircraft carrier decks, which explains why the U.S. Navy ordered so many subsonic fighters at that time. The worry had some foundation, since many supersonic designs of the time required long takeoff rolls, had high approach speeds and were not very stable or easy to control - all factors that were troublesome on a carrier.

The aircraft was to be a delta-winged fighter with a watertight hull and twin retractable hydro-skis for takeoff and landing. When stationary or moving slowly in the water, the Sea Dart floated with the trailing edge of the wings touching the water. The skis were not extended until the aircraft reached about 16 km/h during its takeoff run.

On 14 January 1953, the aircraft with E. D. "Sam" Shannon at the controls, inadvertently made its first short flight during what was supposed to be a fast taxi run; its official maiden flight was on 9 April.

The prototype was fitted with an experimental single ski, which proved more successful than the twin-ski design of the second service test aircraft. Testing with several other experimental ski configurations continued with the prototype through 1957.

On 4 November 1954, Sea Dart, BuNo 135762, disintegrated in midair over San Diego Bay during a demonstration for Navy officials and the press, killing Convair test pilot Charles E. Richbourg.

Even before that, the Navy had been losing interest  and the crash relegated the Sea Dart program to experimental status. All production aircraft were cancelled, though the remaining three service test examples were completed.

Die Convair F2Y- war ein einzigartiges ameri-kanisches Wasserflugzeug, das auf zwei Hydro-Ski für Start ritt. Er flog nur als Prototyp, und ging nie Produktion.

Es gab viel Skepsis gegenüber Überschall-Träger-Flugzeugen, was auch erklärt, warum die U.S. Navy zu dieser Zeit so viele Unterschall-Jäger  bestellte. Die Sorge war begründet, das viele Überschall-Designs lange Startbahnen benötigten und hohe Landegeschwindigkeiten hatten und zudem nicht stabil und einfach zu steuern waren, alles Fakten die auf einem Träger problematisch waren.

Das Flugzeug war ein Delta-Jäger mit einem wasserdichten Rumpf und zwei einziehbare hydro Ski für Start und Landung. Bei niedrigerer Geschwindigkeit lag der ganze Rumpf und die Hinterkante der Flügel im Wasser. Die einziehbaren Skier wurden erst beim Beschleunigen ab einer Geschwindigkeit von 16 km/h ausgefahren.

Am 14. Januar 1953 mit E. D. "Sam" Shannon am Steuer, gelang bei einem Hochgeschwindig-keitsversuch der erste kurze Flug mit dem ersten Prototyp. Der offizielle Jungfernflug fand am 9. April statt.

Der Prototyp wurde mit einem einzigen experimentellen Ski ausgerüstet, der erfolgreicher als die Doppel-Skier des zweiten Testflugzeugs war. Tests mit mehreren anderen experimentellen Ski-Konfigurationen wurden bis 1957 weitergeführt.

Am 4. November 1954 brach Sea Dart, BuNo 135762 bei einer Demonstration vor Vertretern der Navy und der Presse in der Luft auseinander, wobei der Cheftestpilot von Convair, Charles E. Richbourg getötet wurde.

Dieser Unfall, sowie die Weiterentwicklung der Trägerflugzeuge führten zur Zurückstufung des Programms zu einem Experimentalprogramm. Die verbliebenen drei  Testflugzeuge wurden jedoch fertig gestellt.

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Variants

Versionen

 

XF2Y-1

Pre Production aircraft used as prototypes

XF2Y-1

Vorserien Flugzeuge als Prototypen verwendet wurden.

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Drawings

Zeichnungen

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Specifications

XF2Y-1

Wingspan

Spannweite

10.30 m

Length

Länge

16.00 m

Height

Höhe

4.90 m

Wing area

Flügelfläche

53.00 m²

Engine

Motor

2 × Westinghouse J46-WE-2 turbojets, 6,100 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,325 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,730 kg

Loaded weight

Startgewicht

9,750 kg

Climb Rate

Steigrate

86.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

16,700 m

Range

Reichweite

826 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannon

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Serial, Convair F2Y- Seadart
XF2Y-1 135762 - 135765 4

XF2Y-1

135766 - 135773

(8)

XF2Y-1

137634

1

XF2Y-1

137635

(1)

F2Y-1

138530 - 138534

(5)

Total

5


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last update 27. June 2015

written 27. June 2015

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