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Convair P5Y- & R3Y- Tradewind

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

Convair received a requirement from the US Navy in 1945 for a large flying-boat using the new technology developed during the war, especially the laminar flow wing and the developing turboprop technology.

Convair erhielt 1945 eine Anforderung von der US Navy für ein großes Flugboot modernster Technologie, vor allem der Laminar-Flügel und Turboproptriebwerken.

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Variants

Versionen

  XP5Y-1

Prototype patrol flying boat, two built.

XP5Y-1

Prototype eines Aufklärungsboot, zwei Maschinen

  R3Y-1

Transport aircraft for the US Navy with side loading door, 5 built.

R3Y-1

Transportflugzeug für die US Navy mit seitlicher Ladetüre. 5 Maschinen

  R3Y-2

Assault transport aircraft for the USN with shorter nose incorporating an upward-opening loading door, six built.

R3Y-2

Angriffstransporter für die US Navy mit kürzerer Nase und nach oben öffnenden Ladetor, 6 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The  first two built were in P5Y- configuration, armed with 3,600 kg of stores (bombs, mines, depth charges, torpedoes) and 5 pairs of 20 mm cannon in fore and aft side emplacements and a tail turret. The next five were built as R3Y-1 aircraft, intended for troop transport and inflight refuelling tanker service. The final six were built as the R3Y-2 variant with a lifting nose and high cockpit for heavier transport and landing-ship duties. The aircraft were converted into tankers for the inflight refuelling role. They had a short service life because of the insoluble unreliability of their Allison T40 turboprop engines.

Die   ersten beiden Maschinen wurden als P5Y-  gebaut, bewaffnet mit 5 Paaren 20 mm Kanonen in Türmen im Bug, den Seiten und im Heck. die Maschine konnte 3.600 kg an Bomben, Minen, Wasserbomben, Torpedos tragen. Die nächsten fünf Maschinen wurden als  R3Y-1 Truppentransporter und Luftbetankungsmaschinen gebaut. Die letzten sechs wurden als schwerere Angriffstransporter R3Y-2 mit Bugklappe und erhöhtem Cockpit gebaut. Die Flugzeuge wurden zu Luftbetankungsmaschinen umgebaut und hatten eine kurze Lebensdauer, da die Allison T40 Turboprop-Triebwerke unzuverlässig waren.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

XP5Y-1 Prototype 1950

R3Y-1 128447 1955

 

 

 

 

 

VR-2 1956

VR-2 1956

VR-2 1956

 

 

 

 

VR-2 1956

VR-2 1956

VR-2 1956

 

 

 

   
 

VR-2 1956

   
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Specifications

R2Y-2

Wingspan

Spannweite

44.42 m

Length

Länge

42.26 m

Height

Höhe

15.68 m

Wing area

Flügelfläche

195.3 m²

Engine

Motor

4 × Allison T40-A-10 turboprop, 5,100 PS each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

?

Empty weight

Leergewicht

32,579 kg

Loaded weight

Startgewicht

66,000 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

none
Capacity Zuladung x passengers
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Serial, Convair R3Y- Tradewind
XP5Y-1 121455 - 121456 2
R3Y-1 128445 - 128449 5
R3Y-2 128450 1

R3Y-2

131720 - 131724

5

Total

13


- Last update: 13. August 2015 Writen: 1. September 2010 - -
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