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Curtiss XBTC-

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Development

Entwicklung

The Curtiss XBTC-1 was a low-wing monoplane with retractable tailwheel landing gear which used a 2,200 hp Wright R-3350 radial engine. It was entered in a 1943 US Navy competition against the Douglas XBTD-1 Destroyer II, Martin XBTM-1 Mauler, and Kaiser-Fleetwings XBTK-1. The BTC-1 should have used the Pratt & Whitney R-4360-14 engine, before the first flew, a slightly different version of the R-4360 engine was installed in each aircraft, bringing the redesignation XBTC-2.

 
Despite its power and "first-class performance and weapon-carrying capacity", it lost to the XBT2D-1 (redesignated as the AD-1 Skyraider) and the BTM-1 (similarly redesignated AM-1) Mauler, which were already building. Two XBTC-2s were built, each having a different wing. The "Model A" had a standard wing and flaps; the "Model B" featured a full span Duplex flap wing with a straight trailing edge and a swept-back leading edge. Both had the 3,000 hp  Pratt & Whitney XR-4360-8A equipped with contrarotating propellers. The planes were delivered to the Naval Air Test Center at Patuxent River, Maryland, in July 1946. One plane crashed in February 1947 the other in August 1947.

Die Curtiss XBTC-1 war ein Tiefdecker mit einziehbarem Fahrwerk mit Spornrad, die einen 2.200 PS starken Wright R-3350 Sternmotor angetrieben wurde. Die US Navy suchte 1943 in einem Wettbewerb zwischen der Douglas XBTD-1 Destroyer II, Martin XBTM-1 Mauler, und Kaiser-Fleetwings XBTK-1 die beste Maschine. Die BTC-1 sollte den Pratt & Whitney R-4360-14 Motor erhalten, bevor die erste Maschine flog, wurde eine andere Version des R-4360 Motors in jedem Flugzeug installiert, die Maschuine wurde nun als XBTC-2 bezeichnet.
Trotz seiner guten Flug- und Waffentrag eigenschaften verlor sie gegen die XBT2D-1 (umbenannt als AD-1 Skyraider) und die BTM-1 (ähnlich umbenannt AM-1) Mauler die bereits gebaut wurden. Die zwei XBTC-2 die gebaut wurden, hatten jede einen anderen Flügel. Das "Model A" hatte einen Standard-Flügel mit Klappen; das "Modell B" hatte auf die volle Länge doppelte Klappen mit gerader Hinterkante und einer gepfeilten Vorderkante. Beide hatten den 3.000 PS starken Pratt & Whitney XR-4360-8A Motor mit gegenläufigen Propellern. Die Flugzeuge wurden im Juli 1946 an die Naval Air Test Center in Patuxent River, Maryland,  ausgeliefert. Ein Flugzeug stürzte im Februar 1947 die andere im August 1947 ab.

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Variants

Versionen

  XBTC-1 Prototype (Model 96) XBTC-1 Prototype (Model 96)
  XBTC-2 Prototype (Model 98) XBTC-2 Prototype (Model 98)
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Drawings

Zeichnungen

 

   
 

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Specifications

Technische Daten

Specifications

XBTC-2

Wingspan

Spannweite

15.24 m

Length

Länge

11.89 m

Height

Höhe

3.94 m

Wing area

Flügelfläche

39.5 m2

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-4360-8A Wasp Major Radial engine, 3,000 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

602 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,083 kg

Loaded weight

Startgewicht

9,825 kg

Climb Rate

Steigrate

11.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,986 m

Range

Reichweite

2,953 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20mm cannon
up to 950 Kg of Bombs

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Serials

Seriennummern

Curtiss XBTC-
XBTC-2 31401 - 31402 2

Total

1


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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