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Curtiss F Boat

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Development

Entwicklung

The 1913-1914 designed Curtiss F-boat was ordered by the U.S. Navy in 1916 for use as a training aircraft. Upon entry into the war the design was chosen by the Navy as the standard flying boat for use as a primary trainer. In 1917 a greatly revised F-boat was made available, the principle changes being a conversion from the Curtiss shoulder-yoke aileron control to the Deperdussin control. The aircraft was used at virtually every naval base in the United States providing training for prospective flying boat pilots.

Das 1913-1914 konzipierte Curtiss F-Boot wurde 1916 von der U.S. Navy  für den Einsatz als Trainingsflugzeuge bestellt. Beim Eintritt in den Krieg wurde der Entwurf  von der Navy als Standard-Flugboot für den Einsatz als primärer Trainer ausgewählt. 1917 stand eine stark überarbeitete F-Boot zur Verfügung, die grundsätzliche Änderungen umfasste die Abkehr der Curtiss Schulter-Joch Querrudersteuerung zur Deperdussin Kontrolle. Das Flugzeug wurde von nahezu von allen Marinebasen in den Vereinigten Staaten für die Ausbildung der angehende Flugboot-Piloten eingesetzt.     

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Variants

Versionen

  F

Standard production model from 1912 onwards.

F

Standard Serienmodel ab 1912

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The US Navy initially purchased four of these aircraft (C-1/AB-1). The US Navy bought another eight aircraft before the end of 1916, but orders in quantity only came following the type's selection as the Navy's standard flying-boat trainer in April 1917. An initial batch of 144 of the basic F model were ordered, followed by 22 MFs in 1918. Another 80 MFs were produced under license by the Naval Aircraft Factory.

Die US Navy kaufte zunächst vier dieser Flugzeuge (C-1/AB-1). Die US Navy kaufte später  weitere acht Flugzeuge vor Ende 1916, aber die Massen-Aufträge als Standard-Flugboot-Trainer der Marine kamen erst April 1917. Ein erstes Los von 144 des Basis Modell F wurde 1918 bestellt, gefolgt von 22 Model MF. Ein weiterer Auftrag von 80 MF wurde von der Naval Aircraft Factory produziert.

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Drawings

Zeichnungen

 
  Curtiss F C-3 Puerto Rico Curtiss F C-2 Pensacola Curtiss F C-3
 
  Curtiss F Curtiss F North Carolina Curtiss F Pensacola
   
  Curtiss F Key West Curtiss F Miami
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Specifications

Technische Daten

Specifications

F

Wingspan

Spannweite

13.75 m

Length

Länge

8.47 m

Height

Höhe

3.42 m

Wing area

Flügelfläche

36.0 m2

Engine

Motor

1 × Curtiss OXX-3 V-8, 100 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

111 km/h

Empty weight

Leergewicht

844 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,116 kg

Climb Rate

Steigrate

1.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

1,370 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

none

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Serials

Seriennummern

Curtiss F Boat
F C-1 - C-5 later
AB-1 - AB-5
5
F A386 - A387 2
F A390 - A393 4
F A408 1
F A752 - A756 5
F A2279 -A2281 3
F A2295 -A2344 50
F A3328 - A3332 6
F A4343 1
F A4079 - A4108 29
F A4349 - A4402 54
F A5258  1

Total

160


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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