.

Curtiss H (H-12 & H-16)

.
.
.

Development

Entwicklung

The Curtiss Model H was a family of classes of early long-range flying boats. Having transatlantic range and cargo carrying capacity by design, the first H-2 class (soon dubbed "The Americans" by the Royal Navy)
Curtiss next developed an enlarged version of the same design, designated the Model H-8, with accommodation for four crew members. A prototype was constructed and offered to the US Navy. This aircraft would serve as the pattern for the Model H-12, used extensively by both the Royal Navy and the US Navy.

As built, the Model H-12s had 160 hp Curtiss V-X-X engines, but with these engines they were underpowered, later aircraft received the Liberty engine.
The Model H-16, introduced in 1917, represented the final step in the evolution of the Model H design. With longer-span wings, and a reinforced hull similar to the Felixstowe flying boats, the H-16s were powered by Liberty engines.

Die Curtiss Modell H war eine Familie von Langstrecken-Flugbooten. Vom Entwurf her hatten die ersten H-2 transatlantische Reichweite und Ladekapazität (Von der Royal Navy bald  "The Americans" genannt)

Curtiss entwickelte als nächstes eine vergrößerte Version der gleichen Bauart, und bezeichnete das Modell H-8, das Platz für vier Besatzungsmitglieder hatte. Ein Prototyp wurde gebaut und der US Navy angeboten. Dieses Flugzeug diente als Vorlage  für das Modell H-12,das sowohl von der Royal Navy und der US-Navy verwendet wurde.

Das Modell H-12 hatte 160 PS Curtiss VXX Motoren mit diesen Motoren was das Flugzeug zu schwach motorisiert, es erhielt später Liberty-Motoren.

Das Modell H-16, wurde im Jahr 1917 eingeführt, war der letzte Schritt in der Evolution des Modells H. Mit vergrösserter Spannweite und einem verstärkten Rumpf ähnlich wie bei den Felixstowe Flugboote wurden die H-16 von Liberty-Motoren angetrieben.

.
 

Variants

Versionen

H-8

Enlarged version of Curtiss H-4, one built

H-8

Vergrößerte Version der Curtiss H-4, eine gebaute Maschine

H-12

Production version of H-8 with Curtiss V-X-X engines (19 built)

H-12 Serienversion der H-8 mit Curtiss VXX Motoren (19 Maschinen gebaut)
H-12L

Version re-engined with Liberty engine

H-12L Version mit neuen Liberty-Motor
H-16

Enlarged version of H-12, 199 built by Curtiss and Naval Aircraft Factory

H-16 Vergrößerte Version der H-12, 199 Maschinen von Curtiss und der Naval Aircraft Factory gebaut
.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

US Navy H-12s were kept at home and did not see foreign service, but ran anti-submarine patrols from their own naval stations. Twenty aircraft were delivered to the U.S. Navy.
Some of the H-16s, however, arrived at bases in the UK in time to see limited service just before the cessation of hostilities. These aircraft remained in service through the end of World War I and remained in U.S. Navy service for some years after the war.

Die US Navy H-12 wurden nur in den USA eingesetzt und nicht in Europa, sie wurden zu U-Boot-Patrouillen von Marinestationen aus eingesetzt. Zwanzig Flugzeuge wurden an die US Navy geliefert.
Einige der H-16, erreichten jedoch Basen in Großbritannien  und wurden kurz vor der Einstellung der Feindseligkeiten eingesetzt. Diese Flugzeuge blieb im Dienst der US Navy bis zum Ende des Ersten Weltkriegs und auch noch einige Jahre darüber hinaus.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

Curtiss H- 1
(Not procured by the US Navy)

Curtiss H- 1
(Not procured by the US Navy)

Curtiss H- 4
(Not taken over by the US Navy)

 

 

Curtiss H-12 Pensacola

Curtiss H-12 Curtiss H-12 Pensacola
 

 

Curtiss H-12

Curtiss H-12

Curtiss H-12
 

 

Curtiss H-12

Curtiss H-16 Curtiss H-16
 
  Curtiss H-16 Curtiss H-16 Curtiss H-16
 
  Curtiss H-16 Curtiss H-16 Curtiss H-16
 
  Curtiss H-16 Curtiss H-16 Curtiss H-16
 
  Curtiss H-16 Curtiss H-16 Curtiss H-16
 
  Curtiss H-16 Curtiss H-16 Curtiss H-16
     
  Curtiss H-16   All drawings by Paul Imhoff "Lauhof"
.
 

Specifications

Technische Daten

Specifications

H-12

Wingspan

Spannweite

28.26 m

Length

Länge

14.18 m

Height

Höhe

5.03 m

Wing area

Flügelfläche

113.0 m2

Engine

Motor

2 x Curtiss V-X-X engines 160 HP each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

137 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,609 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,550 kg

Climb Rate

Steigrate

1.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,292 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

4 × 7.7 mm nachine guns up to 210 Kg of Bombs

.
 

Serials

Seriennummern

Curtiss H
H-8 A152 (1)
H-12 A765 - A-783 19
H-16 Curtiss A784 - A799 16
H-16 Curtiss A808 - A867 60
H-16 Curtiss A1030 - A1048 19
H-16 Curtiss A4039 -A3078 40
H-16 NAF A1049 - A1098 40
H-16 NAF A3459 - A3558 100

Total

294


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -