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Curtiss HS Boat

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Contents

Inhalt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
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Development

Entwicklung

The Curtiss HS- was a single-engined patrol flying boat built for the US Navy during World War I. Large numbers were built from 1917 to 1919, with the type being used to carry out anti-submarine patrols from bases in France from June 1918.  The H14 was a conventional unequal-span, unstaggered biplane, powered by two 100 Hp pusher Curtiss OXX engines mounted between the wings.

The prototype was converted to a single-engined aircraft powered by a 200 hp Curtiss V-X-X engine, also in a pusher configuration,  being redesignated as the Curtiss HS-1. The prototype was again re-engined with the Liberty 12 engine, becoming the HS-1L.

Curtiss produced an increased-span version, the HS-2 with span increased by 13.66 m and an additional set of interplane struts, giving four-bay wings rather than the three-bay wings of the HS-1L.

The HS-1L and HS-2L were built in vast quantities: 675 by Curtiss themselves, and nearly as many again by various contractors.

Die Curtiss HS- war eine einmotoriges Patrouillen- Flugboot für die US Navy während des Ersten Weltkrieges das in großer Zahl gebaut von 1917 bis 1919 gebaut wurde. Mit dem Typ wurden von Juni 1918 an, Anti-U-Boot-Patrouillen von Stützpunkten in Frankreich aus Durchgeführt. Die H14 war eine konventioneller Doppeldecker umit ngleichen Spannweite, der von zwei 100 PS Curtiss OXX Motoren  angetrieben wurde, die zwischen den Flügeln montiert waren.

Der Prototyp wurde später in einem einmotorige Version mit einem 200 PS Curtiss V-X-X Motor umgebaut und als Curtiss HS-1 bezeichnet. Der Prototyp wurde nochmals umgebaut und mit einem Liberty 12 Motor ausgerüstet und so als HS-1L bezeichnet.

Curtiss baute eine Version einer mit größeren Spannweite von 13.66m und zusätzlichen Streben.

Die HS-1L und HS-2L wurden in großen Stückzahlen von Curtiss selbst produziert, fast die gleiche Anzahl wurde von verschieden andern Herstellern gebaut.

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Variants

Versionen

HS-1

Prototype with Curtiss V-X-X engine

HS-1

Prototype mit einem Curtiss V-X-X Motor.

  HS-1L

Early production version of HS-1 with Liberty engine and short span 18.92m wings.

HS-1L

Frühe Produktionsversion er HS-1 mit einem Liberty-Motor und kurzer Spannweite von 18.92m.

  HS-2

Longer-span version with Curtiss engine.

HS-2

Version mit grosser Spannweite und Curtiss Motor.

  HS-2L

Definitive production version with Liberty engine and long span 22.58 m wings.

HS-2L

Definitive Serienversion einem Liberty-Motor und großer Spannweite von 22.58m.

  HS-3

Improved version of the HS-2L, with new, wider hull and larger fin.

HS-3

Verbesserte Version der HS-2L mit neuem Rumpf und größerem Heck.

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Operational history

Einsatzgeschichte

The HS-1L began to enter service early in 1918, flying anti-submarine patrols from a number of Naval Air Stations on the Eastern Seaboard of the United States, and from the Panama Canal Zone.  Large numbers of HS boats were also used by US Navy forces in France, with deliveries starting on 24. May 1918.
Following the Armistice, the HS boats based in Europe were scrapped apart from four aircraft based in the Azores. It remained in use with the US Navy until 1928.

Die HS-1L wurde im Frühjahr 1918 in Dienst genommen und flog U-Boot-Patrouillen von verschiedenen Marinestationen der Ostküste der Vereinigten Staaten und der Panamakanal-Zone aus. Eine große Anzahl von HS Booten wurde auch von der US Navy in Frankreich verwendet, die Auslieferungen begann am 24.. Mai 1918.
Nach dem Waffenstillstand wurden die HS Boote  in Europa, abgesehen von vier Flugzeugen auf der Azoren Basis, verschrottet. Sie blieb bis 1928 im Einsatz bei der US Navy.
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Drawings

Zeichnungen

 

NAS Hampton Roads NAS Hampton Roads NAS Pensacola

 

 

NAS Pensacola NAS Pensacola NAS Pensacola

 

 

NAS Pensacola NAS Pensacola  

 

USNRF USNRF USNRF

 

 

USNRF USNRF USNRF

 

 

Azores Azores US Army

 

HS-2L  1-HR-14 HS-2L NAS San Diego HS-2L NAS Pensacola

 

 

HS-2L  NAS Miami HS-2L HS-2L

 

 

HS-2L HS-2L HS-2L

 

HS-2L USMC HS-2L USMC HS-2L

 

 

HS-2L HS-2L HS-2L NAS San Diego

 

 

HS-2L USCG HS-2L RCAF HS-2L

 

HS-2L NAS North Island HS-2L USMC HS-2L

 

 

HS-2L HS-2L HS-2L

 

 

HS-2L NAS Pensacola HS-2L NAS Pensacola HS-2L NAS Pensacola

 

HS-2L Luke Field HS-2L NAS Pensacola HS-2L NAS North Island

 

 
  HS-2L HS-3  
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Specifications

Technische Daten

Specifications

HS-2L

Wingspan

Spannweite

22.58 m

Length

Länge

11.88 m

Height

Höhe

4.44 m

Wing area

Flügelfläche

74,59 m

Engine

Motor

1 × Liberty 12 water-cooled V12 engine, 360 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

133 Km/h

Empty weight

Leergewicht

1'950 Kg

Loaded weight

Startgewicht

2.917 Kg

Climb Rate

Steigrate

1.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

1'590 m

Range

Reichweite

832 Km

Armament

Bewaffnung

1 x 7.6 mm MG
Up to 200 Kg of Bombs

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Serials

Seriennummern

Curtiss HS-

HS-1

A800

1

HS-2L

A801 - A814

14

HS-2L

A815

(1)

HS-2L

A1099 - A1366

268

HS-2L

A1367 - A1398

32

HS-2L

A1399 - A1498

100

HS-2L

A1499 - A1548

(50)

HS-2L

A1549 - A1948

400

HS-2L

A1949 - A1999

51

HS-2L

A2000 - A2207

(208)

HS-2L

A2217 - A2276

60

HS-2L

A4228 - A4229

2

HS-2L

A4231 - A4255

25

HS-2L

A4256 - A4280

(25)

HS-2L

A5564 - A5569

6

HS-2L

A5615 - A5618

4

HS-2L

A5619

(1)

HS-2L

A5630 

(1)

HS-2L

A5787

1

HS-2L

A5808

1

HS-2L

A6506 - A6513

8

HS-2L

A6553 - A6556

4*

HS-3

A5459 - A5462

4

HS-3

A5590 - A5591

2

Total

947

* A-1149, A-1204, A-1215, A-1371 were remanufactured with serials in the block A6553 - A6556


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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cancelled, including  A-1367/1398,

A number of aircraft were transferred to the US Coast Guard before they were returned to the US Navy in June 1926. They

include aircraft with serials A-1170, A-1240, A-1374, A-1474, A-1735, A-2032, A-2262, A-2263, A-2264 and A-2269.

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