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Curtiss R2C- Racer

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Curtiss R2C was a racing aircraft designed for the U.S. Navy in 1923. It was a single-seater biplane with a monocoque fuselage and staggered single-bay wings of unequal span braced with I-struts. The aircraft's advanced streamlining featured a top wing mounted directly to the top of the fuselage and surface-mounted radiators for cooling the engine. The aircraft was originally designed and built as a landplane under the Navy designation R2C-1, of which two examples were produced. One was converted into a seaplane version known as the R2C-2 the following year.   

Die Curtiss R2C war ein Rennflugzeug für die U.S. Navy das 1923 entworfen wurde. Es war eine einsitziger Doppeldecker mit einem Monocoque-Rumpf und versetzten Flügeln ungleiche Spannweite die mit I-Streben verspannt waren. Der Strömungstechnische Vorteil der Maschine war der direkt mit dem Rupf verbundene Oberflügel und auf dem Rumpf montierte Kühler des Motors. Das Flugzeug wurde ursprünglich als Landflugzeug entwickelt und zwei Maschinen unter der Bezeichnung R2C-1 gebaut. Eine wurde im nächsten Jahr in eine Wasserflugzeug-Version als R2C-2 umgebaut.

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Variants

Versionen

 

R2C-1

Curtiss Racer with an Curtiss D-12A  V-12 engine

R2C-1

Curtiss Racer mit einem Curtiss D-12A V-12-Motor

 

R2C-2

One rebuilt with floats

R2C-2

Eine mit Schwimmern umgabeut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The R2C-1s were entered in the 1923 Pulitzer Trophy race, and took first and second places piloted by Lt jg Al Williams and Lt Harold Brow at average speeds of 392 km/h and 389 km/h. Later in the year, Brow took one of the C2R-1s to 417 km/h and set a new world airspeed record. On 4 November 1923, Lt. Alford J. Williams, Jr. set a Fédération Aéronautique Internationale (FAI) World Record for Speed Over a 3-Kilometer Course of 429 km/h. The second aircraft was sold shortly thereafter to the U.S. Army.

The remaining R2C-1 has its wheeled under-carriage replaced by pontoons during 1924 in preparation for that year's Schneider Trophy race, but the event was cancelled due to a lack of competitors. . The aircraft ended its days training pilots for the 1925 and 1926 Schneider Trophy races.

Die R2C-1s erreichten den ersten und zweite Platz im 1923 Pulitzer-Trophy-Rennen, Lt jg Al Williams und Lt Harold Brow erreichten Durchschnitts-geschwindigkeiten von 392 km/h und 389 km/h. Später im Jahr, erriechte Brow einer der C2R-1 mit 417 km/h einen neuen  Geschwindigkeitrekord. Am 4. November 1923 stellte Lt. Alford J. Williams, Jr. mit 429 km/h einen neuen Fédération Aéronautique Internationale (FAI) Weltrekord über einen 3 Kilometer lange Strecke auf. Das zweite Flugzeug wurde kurz danach an die US Army verkauft.

Die verbleibende R2C-1 wurde mit Schwimmern anstelle des Radfahrwerkes ausgerüstet um am Schneider Trophy race des Jahres teilnehmen zu können, doch die Veranstaltung wurde aufgrund des Mangels an Wettbewerbern abgesagt. Das Flugzeug beendete seine Tage für dei Ausbildung von Piloten für die 1925 und 1926 Schneider Trophy race.

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Drawings

Zeichnungen

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Specifications

R2C-1

Wingspan

Spannweite

6.71 m

Length

Länge

5.87 m

Height

Höhe

?

Wing area

Flügelfläche

?

Engine

Motor

1 × Curtiss D-12A DOHC 4-valve V-12, engine, 507 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

430 km/h

Empty weight

Leergewicht

767.5 kg

Loaded weight

Startgewicht

958.1 kg

Climb Rate

Steigrate

12.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

9,695 m

Range

Reichweite

279 km

Armament

Bewaffnung

none

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Serial, Curtiss R2C- Racer

R2C-1

A6691

1

R2C-1, R2C-2

A6692

1

Total

2


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last update 27. June 2015

written 27. June 2015

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