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Curtiss SOC- Seagull

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Development

Entwicklung

The SOC Seagull was a single-engined scout observation biplane aircraft designed by Alexander Solla of the Curtiss-Wright Corporation for the United States Navy. The SOC was first ordered for production by the United States Navy in 1933 and entered service in 1935. The first order was for 135 SOC-1 models, which was followed by 40 SOC-2 models for landing operations and 83 SOC-3s. A variant of the SOC-3 was built by the Naval Aircraft Factory and was known as the SON-1.The NAF delivered 44 aircraft from 1940.

 

The aircraft served on battleships and cruisers in a seaplane configuration, being launched by catapult and recovered from a sea landing. The wings folded back against the fuselage for storage aboard ship. When based ashore the single float was replaced by fixed wheeled landing gear.

Die SOC Seagull war ein einmotoriges Beobachtung Flugzeug von Alexander Solla der Curtiss-Wright Corporation für die US Navy. Die SOC wurde 1933 zum ersten Mal bestellt von der United States Navy und 1935 in Betrieb genommen. Der erste Auftrag umfasste 135 SOC-1-Modellen, gefolgt von 40 SOC-2-Modellen für Landoperationen und 83 SOC-3s. Die Variante des SOC-3 wurde von der Naval Aircraft Factory produziert und wurde SON-1 genennt. Die NAF hat 44 Flugzeuge ab dem Jahre 1940 produziert.

Das Flugzeug diente auf Schlachtschiffen und Kreuzern in der Wasserflugzeug-Konfiguration, die die von Katapult gestartet und wieder nach der Wasserlandung aufgenommen wurden. Die Flügel waren faltbar und wurden gegen den Rumpf gefaltet um die Lagerung an Bord zu erleichtern. Wenn die SOC von Land aus eingesetzt wurde, wurde der Schwimmer durch ein koventionelles Fahrwerk ersetzt.

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Variants

Versionen

XO3C-1

Prototype aircraft, powered by 550 hp Pratt & Whitney R-1340-12 engine. One built, redesignated XSOC-1 on 23 March 1935

XO3C-1 Prototyp, angetrieben von 550 PS Pratt & Whitney R-1340-12-Motor. Eine eine gebaute Maschine  am 23. März 1935 umbenannt in XSOC-1
SOC-1

Initial production version, with 500 hp R-1340-18 engine enclosed in NACA cowling. Interchangeable float and wheeled undercarriage. 135 built.

SOC-1 Erste Serienversion mit 500 PS R-1340-18 Motor und NACA Haube. Austauschbares Schwimmer oder Landfahrwerk. 135 Maschinen gebaut.
SOC-2

Minor changes, with R-1340-22 engine. 40 built. Wheeled under-carriage only.

SOC-2 Geringfügige Änderungen mit R-1340-1322 Motor. 40 Maschinen gebaut. Nur mit Landfahrwerk.
XSO2C-1

Improved version. One prototype only

XSO2C-1 Verbesserte Version. Nur ein Prototyp
SOC-3

Similar to SOC-2, but with interchangeable undercarriage. 83 built by Curtiss

SOC-3 Ähnlich SOC-2, jedoch mit austauschbaren Fahrwerk. 83 Maschinen von Curtiss gebaut.
SOC-3A

All SOC-4s were transferred to the U.S. Navy in 1942, which modified them with fitting of a deck arrester gear.

SOC-3A Alle SOC-4 wurden 1942 an die U.S. Navy überstellt und mit einem Fanghaken modifiziert.
SOC-4

The U.S. Coast Guard acquired the final three SOC-3 as SOC-4

SOC-4 Die US-Küstenwache erwarb die letzten drei SOC-3 als SOC-4
SON-1

SOC-3 aircraft produced by the Naval Aircraft Factory, 64 built.

SON-1

SOC-3 Maschien die von der Naval Aircraft Factory produziert wurden, 64 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The SOC- Seagull was used on the US Navy Battleships from the VO- Squadrons and VCS- Squadrons on the Crusiers. The SOC- was in use from 1935 to 1945 and was replaced by the Curtiss SC-1 Seahawk.

Die SOC- Seagull wurde von den VO- Staffeln auf den Schlachtschiffen und VCS- Staffeln auf den Kreuzern eingesetzt. Die SOC- war von 1935 bis 1945 im Dienst und wurde durch die Curtiss SC-1 Seahawk ersetzt.

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Drawings

Zeichnungen

Scout Squadrons

  VS-9-01.png (156602 Byte) VS-9-02.png (93932 Byte)
  VS-9S (later VCS-4) VS-9S (later VCS-4) VS-12S (later VCS-6)
     
  VS-201 (later VGS-1)    

Crusier Scout Squadrons

  VCS-3-01.png (98872 Byte)
  VCS-1 VCS-2 VCS-3
  VCS-5-01.png (85373 Byte)
  VCS-4 VCS-4 VCS-5
  VCS-6-01.png (82554 Byte)
  VCS-5 VCS-5 VCS-6
  VCS-6-02.png (151503 Byte) VCS-6-03.png (79490 Byte) VCS-6-04.png (138508 Byte)
  VCS-6 VCS-6 VCS-6
  VCS-7-01.png (156676 Byte) VCS-7-02.png (98111 Byte)
  VCS-6 VCS-7 VCS-7
  VCS-7-03.png (96861 Byte)  
  VCS-7 VCS-7 VCS-8
  VCS-9-01.png (96585 Byte) VCS-9-02.png (142234 Byte) VCS-9-03.png (77078 Byte)
  VCS-9 VCS-9 VCS-9
    ..

..

  VCS-10 VCS-11 VCS-12

Battleship Observation Squadrons

  VO-1-01.png (96433 Byte) VO-2-01.png (84363 Byte) .VO-3-01.png (155703 Byte)
  VO-1 VO-2 VO-3
  VO-4-01.png (153864 Byte) VO-4-02.png (98416 Byte)
  VO-4 VO-4 VO-5
     
  VO-5    

Training Squadrons

  SOSU-3-01.png (151592 Byte) ...

...

  SOSU-3

Misc. Squadrons

  Fleet-01.png (90001 Byte) Trenton.png (154311 Byte)
  US Fleet USS Trenton USS Wasp
     
  VGS-1    

Marines Scout Squadrons

  VMS-2-01.png (155046 Byte) VMS-2-02.png (82337 Byte) ...

...

  VMS-2 VMS-2
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Specifications

Technische Daten

Specifications

SOC-1

Wingspan

Spannweite

10.98 m

Length

Länge

9.48 m

Height

Höhe

?

Wing area

Flügelfläche

31.8 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney

 R-1340-22 radial engine

 550 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

266 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,648 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,407 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,540 m

Range

Reichweite

1,086 km

Armament

Bewaffnung

1 × fixed, forward 7.62 mm machine gun, 1 × flexible 7.62 mm MG up to295 kg of Bombs

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Serials

Seriennummern

Curtiss SOC- Seagull
XO3C-1 9413 1
SOC-1 9856 - 9990 135
SOC-2 0386 - 0425 40
SOC-3 1064 - 1146 83
SON-1 1147 - 1168 22
SON-1 1169 - 1190 22
SOC-3A 48243 - 48245 3

Total

296


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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