.

Douglas A-1 Skyraider

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Douglas A-1 Skyraider is an American single-seat attack aircraft that saw service between the late 1940s and early 1980s. The Skyraider had a remarkably long and successful career; it became a piston-powered, propeller-driven anachronism in the jet age.

The piston-engined Skyraider was designed during World War II to meet U.S. Navy requirements for a carrier-based, single-seat, long-range, high performance dive/torpedo bomber, to follow-on from earlier types such as the Curtiss SB2C- Helldiver and Grumman TBF- Avenger. Designed by Ed Heinemann of the Douglas Aircraft Company, prototypes were ordered on 6 July 1944 as the XBT2D-1. The XBT2D-1 made its first flight on 18 March 1945 and in April 1945, the USN began evaluation of the aircraft at the Naval Air Test Center (NATC).

In December 1946, after a designation change to AD-1, delivery of the first production aircraft to a fleet squadron was made to VA-19A. Used by the USN over Korea and Vietnam, the A-1 was a primary close air support aircraft for the USAF and VNAF during the Vietnam War. The A-1 was famous for being able to take hits and keep flying. There was added armor plating around the cockpit area for added pilot protection.

Die Douglas A-1 Skyraider ist ein amerikanisches Einsitzer-Kampfflugzeug, das zwischen Ende der 1940er und Anfang der 1980er Jahre in Dienst gestellt wurde. Die Skyraider hatte eine bemerkenswert lange und erfolgreiche Karriere; Sie wurde zu einem propellergetriebenen Ana-chronismus im Jet-Zeitalter.
Die mit Kolbenmotor betriebene Skyraider wurde während des Zweiten Weltkriegs entwickelt, um die Anforderungen der U.S. Navy für einen träger-gestützem Einsitzer- Langstrecken- Sturzkamf und Torpedobomber zu erfüllen, der die früheren Typen wie dem Curtiss SB2C- Helldiver folgte und Grumman TBF- Avenger ablösen sollte. Entworfen von Ed Heinemann von der Douglas Aircraft Company, wurden Prototypen am 6. Juli 1944 als XBT2D-1 bestellt. Die XBT2D-1 machte ihren ersten Flug am 18. März 1945 und im April 1945 begann die USN mit dem Testen der Flugzeuge im Naval Air Test Center (NATC).
Im Dezember 1946, nach einem Wechsel der Bezeichnung zu AD-1, wurde die Lieferung des ersten Serienflugzeugs an eine Staffel, der VA-19A vorgenommen. Die A-1, die von der USN über Korea und Vietnam eingesetzt wurde, war während des Vietnamkriegs ein Hauptflugzeug zur Unterstützung der Luftunterstützung für die USAF und VNAF. Die A-1 war berühmt dafür, Treffer zu bekommen und weiter fliegen zu können. Um den Cockpitbereich herum wurde eine Panzerung für zusätzlichen Pilotenschutz hinzugefügt.

.
 

Variants

Versionen

  AD-1

The first production model, 242 built 

AD-1

Basisversion, 242 gebaut

AD-1Q

Two-seat electronic countermeasures version of the, 35 built.

AD-1Q

Zweisitzige Version zur elektronischen Kampfführung, 35 gebaut, 

AD-2

Improved model, powered by 2,700 hp Wright, 156 build

AD-2

Verbesserte Version mit R-3350-26W Motor mit 2.700 PS, 156 gebaut 

AD-2Q

Two-seat electronics countermeasures version, 21 built.

AD-2Q

Zweisitzige Version zur elektronischen Kampfführung, 21 gebaut

AD-2D

Designation for two remote-control aircraft.

AD-2D

Umbau von zwei AD-2 zu Drohnen-Lenkflugzeugen

AD-3

Stronger fuselage, improved landing gear, new canopy design, 125 built.

AD-3

Verstärkte Struktur, neue Kanzel, längeres Fahrwerk, 124 gebaut

AD-3N

Three-seat night attack version, 15 built.

AD-3N

 Nachtangriffsflugzeuge, 15 gebaut

AD-3E

Anti-submarine warfare model, only two prototypes were built

AD-3E

Umbau von zwei AD-3N zur U-Boot-Jagd

AD-3S:

Modified for ASW with Aeroproducts propellor

AD-3S

Umbau von zwei AD-3N zur U-Boot-Suche

AD-3Q

Electronics countermeasures version, 23 built.

AD-3Q

ECM-Version, 23 gebaut,

AD-3W

Airborne early warning version, 31 built.

AD-3W

Frühwarn-Flugzeug mit APS-20 Radar unter dem Rumpf, 31 gebaut

AD-4

Strengthened landing gear, improved radar, four 20 mm cannon . 372 built.

AD-4

Verbesserte Version mit verstärktem Fahrwerk und 4 20 mm Kanonen,  372 gebaut

AD-4N

Three-seat night attack version. 307 built.

AD-4N

 Nachtangriffsflugzeuge, 307 gebaut

AD-4B

Specialized version designed to carry nuclear weapons, also armed with four 20 mm cannon. 165 built plus 28 conversions.

AD-4B

Vorrichtung zum Abwurf taktischer Atombomben, vier 20-mm-Kanonen, 165 gebaut und 28umgebaute Maschinen.

AD-4L

Equipped for winter operations in Korea, 63 conversions.

AD-4L

Umbau von 63 AD-4 mit spezieller Winter-Ausrüstung

AD-4Q

Two-seat electronic countermeasures version,  39 built.

AD-4Q

Zweisitzige Version zur elektronischen Kampfführung, 39 gebaut

AD-4NL

AD-4N Equipped for winter operations 36 conversions.

AD-4NL

AD-4N mit Winter-Ausrüstung, 36 umgebaut

AD-4W

 Three-seat airborne early warning version, 168 built.

AD-4W

Dreisitziges Frühwarn-Flugzeug, 168 gebaut, 

AD-4NA
A-1D

AD-4Ns without their night-attack equipment, but fitted with four 20 mm cannon, 100 build

AD-4NA
A-1D

AD-4N mit ausgebauter Nachtflug-Einrichtung, aber mit 4 20 mm Kanonen, 100 Umbauten

AD-5
A-1E 

Side by side seating for pilot and co-pilot, without dive brakes, 212 built.

AD-5
A-1E 

verbreiterte Version mit zwei Piloten nebeneinander, ohne Luftbremsen 212 gebaut

AD-5N
A-1G

Viersitziges Nachtangriffsflugzeuge mit Radar, 239 gebaut

AD-5N
A-1G

Four-seat night attack version, with radar countermeasures, 239 built.

UA-1E

Utility version of the AD-5

UA-1E

 Zieldarstellungsflugzeuge

AD-5Q
EA-1F 

Electronics countermeasures version, 54 conversions.

AD-5Q
EA-1F 

ECM-Version, 54 Umbauten aus AD-5N

AD-5W
EA-1E

Three-seat airborne early warning version, 218 build

AD-5W
EA-1E

Dreisitziges Frühwarn-Flugzeug, 218 gebaut 

AD-5S

One prototype to test  anti-submarine equipment.

AD-5S

Ein Umbau aus AD-5N als  U-Boot-Jäger

AD-6
A-1H

Single-seat attack aircraft, 713 built.

AD-6
A-1H

Einsitziges Kampfflugzeug, 713 gebaut

AD-7
A-1H

The final production model, powered by a R3350-26WB engine, with structural improvements, 72 built.

AD-7
A-1H

Strukturell verstärkte AD-6, R-3350-26W-Motor, 72 gebaut

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

O

G

.
 

Drawings

Zeichnungen

Attack Squadrons

 
  VA-1L VA-15 VA-15
   
  VA-15 VA-15 VA-15
 
  VA-16 VA-16 VA-16
      VA-65-01.png (84750 Byte)
      VA-65 (later VA-25)
  VA-65-10.png (81846 Byte) VA-25-04.png (97290 Byte) VA-25-03.png (96839 Byte)
  VA-65 (later VA-25) VA-25 VA-25
  VA-25-02.png (96426 Byte) VA-35-01.png (83227 Byte) VA-35-05.png (93974 Byte)
  VA-25 VA-35 VA-35
  VA-35-06.png (94777 Byte) VA-35-07.png (96058 Byte)
  VA-35 VA-35 VA-35
  VA-42-01.png (88592 Byte) VA-42-02.png (92277 Byte) VA-42-03.png (93783 Byte)
  VA-42 VA-42 VA-42
  VA-42-04.png (95041 Byte) VA-42-05.png (96339 Byte) VA-44-01.png (84424 Byte)
  VA-42 VA-42 VA-3B (later VA-44)
  VA-45-01.png (84999 Byte) VA-45-02.png (84425 Byte) VA-45-03.png (90267 Byte)
  VA-4B (later VA-45) VA-4B (later VA-45) VA-45
  VA-52-01.png (95214 Byte)
  VA-45 VA-52 VA-52
  VA-52-02.png (95626 Byte) VA-52-05.png (105593 Byte)
  VA-52 VA-52 VA-52
  VA-52-06.png (102673 Byte) VA-52-07.png (101405 Byte) xVA-54-02.png (96582 Byte)
VA-52 VA-52 VA-54
  VA-55-01.png (86025 Byte) VA-55-02.png (96606 Byte) VA-25-01.png (84971 Byte)
VA-55 VA-55 VA-25 (later VA-65)
  VA-65-07.png (100893 Byte) VA-65-06.png (101916 Byte) VA-65-05.png (102380 Byte)
  VA-65 VA-65 VA-65
  xVA-65-08.png (104321 Byte) VA-65-09.png (103256 Byte)
  VA-65 VA-65 VA-74
  VA-75-01.png (85603 Byte) VA-75-02.png (85827 Byte) VA-85-01.png (85767 Byte)
  VA-75 VA-75 VA-85
  VA-85-02.png (93394 Byte) VA-85-03.png (100234 Byte) VA-85-04.png (100970 Byte)
  VA-85 VA-85 VA-85
  VA-85-05.png (100982 Byte) VA-85-06.png (104876 Byte) VA-95-01.png (84732 Byte)
  VA-85 VA-85 VA-95
  VA-95-02.png (86038 Byte) VA-95-04.png (94172 Byte) VA-96-01.png (97607 Byte)
  VA-95 VA-95 VA-96
  VA-104-01.png (86460 Byte) VA-104-04.png (93632 Byte)
  VA-104 VA-104 VA-104
  VA-105-01.png (85702 Byte) VA-105-02.png (96867 Byte) VA-105-03.png (97496 Byte)
  VA-105 VA-105 VA-105
  VA-114-01.png (82508 Byte) VA-115-01.png (81093 Byte) VA-115-02.png (86964 Byte)
  VA-114 VA-115 VA-115
  VA-115-06.png (98154 Byte) VA-115-07.png (95567 Byte) VA-122-02.png (95885 Byte)
  VA-115 VA-115 VA-122
  VA-122-04.png (98635 Byte) VA-122-01.png (94123 Byte) VA-122-03.png (89255 Byte)
  VA-122 VA-122 VA-122
  VA-122-05.png (101921 Byte) VA-125-01.png (81860 Byte) VA-125-05.png (100871 Byte)
  VA-122 VA-923 (later VA-125) VA-125
  VA-125-06.png (96489 Byte)
  VA-125 VA-135 VA-702 (later VA-125)
  VA-145-02.png (101996 Byte) VA-145-01.png (102475 Byte)
  VA-145 VA-145 VA-145 (1959)
  VA-145-09.png (103320 Byte) VA-152-02.png (95038 Byte) VA-152-01.png (96170 Byte)
  VA-145 VA-152 VA-152
  VA-155-02.png (80074 Byte) VA-155-03.png (84851 Byte) VA-155-01.png (96568 Byte)
  VA-155 VA-728 (later VA-155) VA-155
  VA-165-01.png (102346 Byte) VA-165-03.png (106830 Byte) VA-165-02.png (103839 Byte)
  VA-165 VA-165 VA-165
  VA-165-04.png (100150 Byte) VA-174-01.png (80720 Byte)
VA-165 VA-174 VA-175
 
  VA-176 VA-176 VA-176
 
  VA-176 VA-176 VA-176
 
  VA-176 VA-19A (later VA-194) VA-20A (later VA-195)
 
  VA-195 VA-195 VA-195
 
  VA-195 VA-195 VA-195
 
  VA-195 VA-195 VA-196
 
  VA-196 VA-196 VA-196
 
  VA-196 VA-196 VA-196
 
  VA-215 VA-215  
 
  VA-215 VA-215 VA-215
  VA-216-01.png (89371 Byte)    
  VA-216

Composite Squadrons

  VC-11-01.png (86820 Byte)
  VC-4 VC-4 VC-11 (later VAW-11)
  VC-12-01.png (87870 Byte) VC-12-04.png (90968 Byte) VC-33-01.png (87796 Byte)
  VC-12 (later VAW-12) VC-12 (later VAW-12) VC-33 (later VAQ-33)
  VC-33-06.png (85624 Byte) VC-33-02.png (90831 Byte)
  VC-33 (later VAQ-33) VC-33 (later VAQ-33) VC-33 (later VAQ-33) 1956
  VC-35-01.png (88622 Byte) VC-35-05.png (98005 Byte)
  VC-35 (later VA-122) VC-35 (later VA-122)

Fighter Squadrons

  VA-54-01.png (87273 Byte) VA-54-03.png (90069 Byte) VF-92-01.png (87990 Byte)
  VF-54 (Later VA-54) VF-54 (Later VA-54) VF-92
VF-152-01.png (84599 Byte) VF-194-01.png (85505 Byte) VF-194-02.png (87820 Byte)
VF-152 (later VF-54 / VA-54) VF-194 (later VA-196) VF-194 (later VA-196)

Carrier Airborne Early Warning Squadrons

  VC-11-02.png (93746 Byte) VC-11-04.png (91156 Byte) VC-11-03.png (93327 Byte)
  VAW-11 VAW-11 VAW-11
  VC-12-02.png (99747 Byte) VC-12-03.png (99264 Byte) VC-13-01.png (97176 Byte)
  VAW-12 VAW-12 VAW-13
  VC-33-11.png (94277 Byte) VC-33-03.png (96853 Byte)
  VAW-33 VAW-33 VAW-33 1961
 
  VAW-33 1961 VAW-33 1962 VAW-33 1967
  VC-33-12.png (106129 Byte) VC-33-17.png (104511 Byte) VC-33-10.png (98630 Byte)
  VAW-33 VAW-33 VAW-33
  VC-33-21.png (103093 Byte) VC-33-16.png (99102 Byte) VC-33-15.png (97203 Byte)
  VAW-33 VAW-33 VAW-33

Tactical Electronic Warfare Squadrons

  VC-33-20.png (105194 Byte) VC-33-18.png (97604 Byte) VC-33-19.png (104258 Byte)
  VAQ-33 VAQ-33 VAQ-33

All Weather Fighter Squadrons

   
  VF(AW)-4

All Weather Attack Squadrons

  VC-33-14.png (102941 Byte) VC-33-13.png (100839 Byte)
  VA(AW)-33 (later VAQ.-33)1957 VA(AW)-33 (later VAQ.-33) VA(AW)-33 (later VAQ.-33)
  VC-33-08.png (98608 Byte) VC-35-06.png (99236 Byte)  
  VA(AW)-33 (later VAQ.-33) VA(AW)-35  

Test and Evaluation Squadrons

  VX-1-01.png (85835 Byte) VX-1-02.png (85708 Byte)
  VX-1 VX-1 VX-1
  VX-5-01.png (85243 Byte) VX-5-02.png (89525 Byte)
  VX-3 VX-5 VX-5

Utillity Squadrons

  VU-01-01.png (92883 Byte) ..

..

  VU-1

Training  Squadrons

  ATU-301-01.png (84827 Byte) Dahlgreen.png (86199 Byte)
  ATU-301 VT-30 NAS Dahlgren

Naval Reserve Squadrons

  NARW-Glenview-01.png (87547 Byte) NARW-Grosse-01.png (86787 Byte) NARW-Grosse-02.png (87525 Byte)
  NARW-72 Glenview NARW-73 Grosse Ile NARW-73 Grosse Ile
  NARW-Seatle-01.png (91256 Byte)  
  NARW-89 Whidbey Island  
.
 

Specifications

Technische Daten

Specifications

A-1J

Wingspan

Spannweite

15.25 m

Length

Länge

11.84 m

Height

Höhe

4.78 m

Wing area

Flügelfläche

37.19 m²

Engine

Motor

1× Wright R-3350-26WA radial engine, 2,700 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

518 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,429 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,340 kg

Climb Rate

Steigrate

14.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,685 m

Range

Reichweite

2,115 km

Armament

Bewaffnung

4 x 20 mm cannons
 3,600 kg of Bombes
.
 

Serials

Seriennummern

Douglas AD- Skyraider

AD-1

09110 - 09351

42

AD-1Q 09352 - 09386 35

AD-1

09387 - 09392

(0)

AD-2 122210 - 122365 56
AD-2Q 122366 - 122372 7
AD-2QU 122373 1
AD-2Q 122374 - 122387 14
AD-3 122729 -122853 125
AD-3Q 122854 - 122876 23
AD-3W 122877 - 122907 31
AD-3N 122908 - 122922 14
AD-4 123771 - 124006  236

AD-4

124007 - 124036

(30)

AD-4Q 124037 - 124075 39
AD-4W 124076 - 124127 52
AD-4N 124128 - 124156  29
AD-4N 124725 - 124760  36
AD-4W 124761 - 124777 17
AD-4N 125707 - 125764 58
AD-4W 125765 - 125782 18
AD-4W 126836 - 126875 40
AD-4N 126876 - 127018  143
AD-4 127844 - 127879 36
AD-4N  127880 - 127920 41
AD-4W 127921 - 127961 41
AD-4 128917 - 129016 100
AD-4B 132227 - 132391 165
AD-5 132392 - 132476 75
AD-5N 132477 1
AD-5 132478 1
AD-5S 132479 1
AD-5N 132480 - 122636 117
AD-5W 132729 - 132792 64
AD-5W 133757 - 133776 20
AD-5 133854 - 133929 66
AD-6 134466 - 134637 170
AD-5N 134974 - 135054 81
AD-5N 135055 - 135138 84
AD-5W 135139 - 135222 84
AD-6 135223 - 135406 174
AD-6 137492- 137632 141
AD-6 139606 - 139821 215
AD-7 142010 - 142081 72

Total

2735


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -