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Douglas A2D-1 Skyshark

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Development

Entwicklung

In 1947 the Navy issued a letter of intent to Douglas Aircraft for a turboprop to be carrier-based. The need to operate off of Casablanca class escort carriers dictated the use of a turboprop instead of jet power. The advantages of turboprop engines over piston was in power to weight ratio and the maximum power that could be practically generated. The advantage over jets was that a turboprop ran at near full RPM all the time, and thrust could be quickly generated by simply changing the propeller pitch. While resembling the AD Skyraider, the A2D was an entirely different airplane. Engine development problems delayed the first flight until May 1950. Allison failed to deliver a "production" engine until 1953, and while testing an XA2D- with that engine.By the summer of 1954, the A4D- Skyhawk was ready to fly. The escort carriers were being mothballed, and time had run out for the troubled A2D- program. Due largely to the failure of the Allison T40 program to produce a reliable engine, the Skyshark never entered operational service.

1947 beauftragt die US Navy Douglas Aircraft ein Turboprop Trägerflugzeug zu entwickel. Für die Träher der Casablanca-Klasse wurde eine Angriffsmaschine benötigt die über einen Turboprop-Motor und nicht einen Strahlantrieb verfügte. Die Vorteile gegenüber einem konventionellen Kolbenmotor lag in einer grösseren Leistung bei einem geringeren Gewicht. Der Vorteil gegenüber einem Strahlantrieb war die bessere Möglichkeit mit Verstellpropellern schnell die Leistung zu steigern. Die A2D ähnelte sehr stark der AD Skyraider doch war es ein ganz anderes Flugzeug. Die Entwicklung des Motors verzögerte den Erstflug bis zum Mai 1950. Allison war in der Folge bis 1953 nicht in der Lage eine "Produktions"-Motor zu liefern. Im Sommer 1954 war die A4D- Skyhawk zum Erstflug bereit. Die Geleitträger der Casablanca-Klasse wurden stillgelegt und damit lief auch die zeit für das A2D-Programm ab. Aufgrund des weitgehenden Scheiterns des Allison T40-Programms einen zuverlässigen Motor zu entwickeln wurde die Skyshark nie operativ eingesetzt. 

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Variants

Versionen

 

XA2D-1

2 Prototypes

XA2D-1

2 Prototypen
 

A2D-1

10 planes

A2D-1

10 Maschinen

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Drawings

Zeichnungen

  xSkyshark-01.png (79987 Byte) Skyshark-02.png (83927 Byte) Skyshark-04.png (82366 Byte)
 

Prototype

Prototype

Prototype

Skyshark-05.png (83876 Byte) Skyshark-03.png (83270 Byte)
 

Prototype

Prototype

 
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Specifications

Technische Daten

Specifications

XA2D-1

Wingspan

Spannweite

 15.24 m

Length

Länge

 12.58 m

Height

Höhe

 3.68 m

Wing area

Flügelfläche

 37 m²

Engine

Motor

  Allison XT-40-A-2 Turboprop,  3,800 kW

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

813 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,864 kg

Loaded weight

Startgewicht

10,436 kg

Climb Rate

Steigrate

 37 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,664 m

Range

Reichweite

3,520 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm cannon

up to 2,500 kg Bombs

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Serials

Seriennummern

Douglas A2D- Skyshark
XA2D-1 122988 - 122989 2

A2D-1

125479 - 125488

10

A2D-1

127962 - 128042

(81)

A2D-1

132793 - 133042

(250)

A2D-1

134438 - 134445

(8)

Total

12


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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