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Douglas XBTD-1 Destroyer

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Development

Entwicklung

The Douglas BTD-1 Destroyer was an  torpedo bomber developed for the US Navy during World War II. It was the first Navy aircraft to have tricycle landing gear.

On June 20, 1941, the US Navy placed an order with the Douglas Aircraft Company for two prototypes of a new two seat dive bomber to replace both the SBD Dauntless and the new SB2C Helldiver, designated XSB2D-1.

The resulting aircraft was a large single-engined mid-winged monoplane. It had a laminar flow gull-wing, and unusually for a carrier based aircraft of the time, a tricycle undercarriage. The prototype first flew on April 8, 1943, demonstrating excellent performance. The US Navy changed its requirements, however, wanting single seat carrier based torpedo/dive bombers without defensive turrets, and Douglas re-worked the S2BD by removing the turrets and second crewman, while adding more fuel and armour, producing the BTD-1 Destroyer. The orders for S2BDs were converted to BTD-1s, with the first BTD flying on March 5, 1944.
By the time Japan surrendered in August 1945, only 28 aircraft had been delivered, and production was cancelled.

Die Douglas BTD-1 Destroyer war ein Torpedo-Bomber der für die US Navy während des Zweiten Weltkriegs entwickelt wurde. Es war das erste Navy Flugzeug mit Bugfahrwerk.
Am 20. Juni 1941 vergab die US Navy einen Auftrag an Douglas Aircraft Company für zwei Prototypen eines neuen zweisitzige Sturzkampfbomber, um sowohl die SBD Dauntless und das neue SB2C Helldiver zu ersetzen.

Die daraus resultierende Maschine war ein große einmotoriger Mittedecker mit einem Knickflügel mit laminarer Strömung und für ein Trägerflugzeug ungewöhnlich ein Bugfahrwerk. Der Prototyp flog erstmals am 8. April 1943, zeigt eine ausgezeichnete Leistungen. Die US-Marine änderte ihre Anforderungen jedoch und wollte einen einsitzigen Sturzkampf/Torpedobomber ohne Geschütztürme. Douglas überarbeitete die S2BD-1, indem Sie die Türme und zweite Besatzungsmitglied entfernte, aber mehr Kraftstoff und Panzerung einbaute, die BTD-1 Destroyer war entstanden. Die Aufträge für S2BDs wurden BTD-1s umgewandelt, die ersten BTD flogen am 5. März 1944.
Nach Kriegsende wurden Tausende von Flugzeugbestellungen storniert, so auch der BTD-Auftrag.

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Variants

Versionen

  XBTD-1 Single seat variant of the XSB2D-1. 37 built. XBTD-1 Einsitzige Version der XSB2D-1. 37 Maschinen gebaut
  XBTD-2 Prototypes with mixed propulsion, the additional Westinghouse 19B turbojet in rear fuselage 2 built. XBTD-2 Zwei 1944 fertiggestellte Prototypen mit einem zusätzlichen Westinghouse WE-19XA-Strahltriebwerk
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Drawings

Zeichnungen

 

   
 

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Specifications

Technische Daten

Specifications

XBTD-1

Wingspan

Spannweite

13.72 m

Length

Länge

11.76 m

Height

Höhe

4.14 m

Wing area

Flügelfläche

?

Engine

Motor

1 × Wright R-3350-14 Cyclone 18 radial engine, 2,300 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

538 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,244 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,618 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,195 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

2 × 20 mm cannons
Up to 1,450 kg of bombs

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Serials

Seriennummern

Douglas XBTD- Destroyer
XBTD-1 04959 - 04961 3
XBTD-1 04963 1
XBTD-1 04965 - 04971 7
BTD-1 09063 - 09392  9
BTD-1 09048 - 09062 15
BTD-1 09063 - 09392  (30)
XBTD-2 04962 1
XBTD-2 04964 1

Total

37


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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