.

Douglas T2D- / P2D-

.
.
.
 

Development

Entwicklung

In 1925, the US Navy's Bureau of Aeronautics designed a twin-engined torpedo bomber aircraft, intended to have greater performance than contemporary single-engined aircraft. A single prototype was built by the Naval Aircraft Factory as the XTN-1, which was quickly followed by three identical aircraft built by Douglas, the T2D-1.

The XTN/T2D was a large two bay biplane, capable of easy conversion between floats and wheels, and carrying a crew of four.

1935 entwickelte das Bureau of Aeronautics der US Navy einen zweimotorigen Torpedobomber der bessere Fugeigenschaften hatte als die einmotorigen Versionen. Ein erste Prototyp wurde von der Naval Aircraft Factory als XTN-1 gebaut, welche durch identische von  Douglas gebaute Maschinen ergänzt wurden die als T2D-1 bezeichnet. Die XTN/T2D war ein grosser vierplätziger Doppeldecker der schnell von Fahrwerk auf Schwimmer umgerüstet werden konnte.

.
 

Variants

Versionen

  XTN-1 Original prototype built by Naval Aircraft Factory. One built. XTN-1 Erster Prototyp gebaut durch die Naval Aircraft Factory
  T2D-1 Production aircraft, convertible torpedo bomber/patrol floatplane, powered by Wright R-1750 Cyclone. 12 built. T2D-1 Produktionsvariante mit Fahrwerk oder Schwimmer, angetrieben von einem Wright R-1750 Cyclone Motor. 12 Maschinen
  P2D-1 Dedicated patrol floatplane. Fitted with twin tail for improved engine out performance and powered by two R-1820 Cyclones. 18 built. P2D-1 Schwimmerversion mit zwei Seitenleitwerken und stärkeren R-1820 Cyclones. 18 Maschinen
.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first three T2D-1's were delivered to the VT-2 on 25 May 1927, being used for successful trials aboard the aircraft carrier USS Langley. A further nine T2D-1's were ordered in 1927, these normally being operated as floatplanes.

A further 18 aircraft were ordered in June 1930 as patrol floatplanes, being designated P2D-1. These were operated by Patrol Squadron VP-3 in the Panama Canal Zone until they were replaced by Consolidated PBYs in 1937

Die ersten drei T2D-1 wurden am 25. Mai 1927 an die Staffel VT-2 geliefert, und für Versuche auf dem Flugzeugträger USS Langley verwendet. Weitere neuen T2D-1 wurden 1927 bestellt, diese wurden oft als Wasserflugzeuge verwendet.

Weitere 18 Maschinen wurden im Juni 1930 als Wasserflugzeuge bestellt und als P2D-1 bezeichnet. Diese Maschinen wurden von der Staffel VP-3 in der Panama Kanalzone verwendet und 1937 durch Consolidated PBY ersetzt.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 
  P2D-1 Prototype XTN-1 Prototype A7027 VT-2
 
 

VT-2

VJ-1

VJ-1
 
  VP-1F VP-3S VP-3S
 
  VP-3S VP-3S VP-3S
.
 

Specifications

Technische Daten

Specifications

T2D-1

Wingspan

Spannweite

17.37 m

Length

Länge

12.80 m

Height

Höhe

4.85 m

Wing area

Flügelfläche

82.31 m²

Engine

Motor

2 × Wright R-1750 Cyclone 9-cylinder radial, 525 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

201 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,726 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,773 kg

Climb Rate

Steigrate

304.8 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,215 m

Range

Reichweite

735 km

Armament

Bewaffnung

2 × 7.62 mm machine guns
1 ×734 kg torpedo or bombs
.
 

Serials

Seriennummern

Douglas T2D- / P2D-
XTN-1 A7027  1
T2D-1 A7051 - A7053 3
T2D-1 A7587 - A7595 9
P2D-1 A8644 - A8661 18

Total

31


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -