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Great Lakes BG-1

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Development

Entwicklung

The Great Lakes Aircraft Company received an order from the US. Navy for a prototype two seat dive bomber capable of carrying a 454 kg bomb in 1933. The resulting design was a single engined biplane with single bay, unequal span tapered wings and a fixed tailwheel undercarriage. The aircraft was powered by a 750 hp Pratt & Whitney Twin Wasp Junior radial engine.

The prototype XBG-1 was completed in mid-1933 and evaluated against the competing Consolidated XB2Y-1, proving superior. As a result, in November 1933, orders were placed for production of the aircraft as the BG-1, which was fitted with a canopy over the cockpits for the two crew, in place of the open cockpits of the prototype. A total of 61 of these aircraft were built, including the prototype.

Die Great Lakes Aircraft Company erhielt 1933 einen Auftrag der US Navy für den Prototyp eines zweisitzigen Sturzkampfbomber der in der Lage war eine 454 kg Bombe zu tragen. Die daraus resultierende Konstruktion war eine einmotoriger Doppeldecker mit einem offenen Cockpit und Flügeln mit ungleicher Spannweite einem festen Fahrwerk mit Spornrad. Das Flugzeug wurde von einem 750 PS Pratt & Whitney Twin Wasp Junior Sternmotor angetrieben.

Der Prototyp XBG-1 wurde Mitte 1933 fertig gestellt und gegen die konkurrierende Consolidated XB2Y-1 erprobt. Im November 1933 wurden die Produktionsaufträge für die überlegene BG-1 mit einem geschlossenen Cockpit in Auftrag gegeben.

Insgesamt 61 dieser Maschinen wurden inkl. Prototyp gebaut.

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Variants

Versionen

  XBG-1 Prototype with open cockpit and powered by a Pratt & Whitney R-1535-64 radial engine, one built. XBG-1 Prototyp mit offen Cockpit mit einem Pratt & Whitney R-1535-64 Motor, eine Maschine.
BG-1 Production version with enclosed cockpit and powered by a Pratt & Whitney R-1535-82 radial engine, 60 built BG-1 Produktionsversion mit geschlossenen Cockpit und Pratt & Whitney R-1535-82 Sternmotor, 60 gebaut.
XB2G-1 Developed version with retractable undercarriage and an enclosed bomb bay. One prototype. XB2G-1 Weiterentwickelte Version mit Einzeihfahrwerk und geschlossenem Bombenschacht, eine Maschine.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The BG-1 entered service in October 1934, equipping VB-3B aboard the carriers USS Ranger and Lexington. It was also operated by the Marine Corps, equipping two squadrons from 1935.

The BG-1 continued in front line use with the Navy until 1938, and with the Marines Corps until 1940. It was used for utility duties at shore bases until June 1941.

Die BG-1 wurde im Oktober 1934 von der VB-3B an Bord der Träger USS Ranger und Lexington in Dienst gestellt. Das Marine Corps betrieb ab 1935 zwei Staffeln.

Die BG-1 war bis 1938 im Fronteinsatz bei der Navy und dem Marine Corps. Bis Juni 1941 wurde sie für Unterstützungsaufgaben verwendet.

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Drawings

Zeichnungen

Bombing Squadrons

 
  VB-3B VB-3B VB-3B
 
  VB-3B VB-3B VB-3
 
  VB-3 VB-3B VB-4
 
  VB-3 VB-4 VB-4
 
  VB-6 VB-7 VB-7
   
  VB-7 VB-7  

Marine Bombing Squadrons

 
  VB-4M VB-4M VB-4M
 
  VB-4M VB-4M VB-4M
   
  VB-4M VB-6M  
 
  VMB-1 VMB-1 VMB-1
 
  VMB-2 VMB-2 VMB-2

Marine Utility Squadrons

   
  VJ-7M VJ-7M  

Marine HQ Squadrons

   
  Fleet Marine Force Fleet Marine Force  

XB2G-1

   
  XB2G-1 XB2G-1 All drawings by Paul Imhoff "Lauhof"
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Specifications

Technische Daten

Specifications

BG-1

Wingspan

Spannweite

10.98 m

Length

Länge

8.77 m

Height

Höhe

3.35 m

Wing area

Flügelfläche

35.7 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-1535-82 Twin Wasp Junior  radial engine, 750 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

303 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,774 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,885 kg

Climb Rate

Steigrate

5.5 min

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,100 m

Range

Reichweite

884 km

Armament

Bewaffnung

1 × fixed forward firing 7.62 mm machine gun and 1 × flexibly mounted rear gun
1 × 454 kg bomb
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Serials

Seriennummern

Great Lakes BG-
XBG1 9220 1
BG-1 9494 - 9520 27
BG-1 9534 - 9550 17
BG-1 9840 - 9855 16

Total

61

Great Lakes B2G-
XB2G1 9222 1

Total

1


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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