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Great Lakes XSG-

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Great Lakes XSG was an amphibious observation aircraft developed in the United States in the early 1930s for a U.S. Navy competition. It was an ungainly and unorthodox biplane design with a single large pontoon mounted below the lower wing. This pontoon extended rearwards and carried the conventional empennage. On top of the lower wing, where the fuselage would normally be located, was a stubby nacelle containing the tractor-mounted engine and the pilot's cockpit. The rear of this nacelle was semi-enclosed with glazing and incorporated a position for a tail gunner. The main units of the wheeled undercarriage retracted into the sides of the central pontoon.

Development quickly ended when trials revealed that the aircraft was incapable of reaching the speeds required by the Navy, and only a single prototype was ever built.

Die Great Lakes XSG war ein Amphibisches- Beobachtungs-Flugzeug das in den frühen 1930er Jahren für einen Wettbewerb der U.S. Navy entwickelt wurde. Es war ein plumper und unorthodoxer Doppeldecker-Entwurf mit einem grossen Schwimmer unter dem Rumpf und Stützschwimmern unter den Flügeln. Dieser Schwimmer war nach hinten erweitert und trug ein herkömmliches Leitwerk. Auf dem unteren Flügel, wo sich normalerweise der Rumpf  befindet, befand sich eine Gondel die den Motor trug und die Cockpits enthielt. Die Rückseite dieser Gondel war mit einer halb geschlossenen Verglasung für den Schützen versehen. Das Radfahrwerk wurde seitlich in den Schwimmer eingezogen.

Entwicklung wurde schnell beendet, da die Maschine die vorgegebene Geschwindigkeit nicht erreichte, es wurde nur ein Prototyp gebaut.

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Variants

Versionen

 

XSG-1

Only one Prototype

XSG-1

Nur ein Prototyp

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Drawings

Zeichnungen

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Specifications

XSG-1

Wingspan

Spannweite

9.90 m

Length

Länge

10.60 m

Height

Höhe

3.90 m

Wing area

Flügelfläche

?

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-985, 400 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

219 km/h

Empty weight

Leergewicht

?

Loaded weight

Startgewicht

1,912 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

 

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

1 × trainable, rearward-firing 7.62mm machine gun

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Serial, Great Lakes SG-

XSG-1

A8974

1

Total

1


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last update 27. June 2015

written 27. June 2015

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