.

Grumman A-6 Intruder

Aircraft of the U.S. Navy

.
.
 

Development

Entwicklung

The Grumman A-6 Intruder was an American, twinjet, mid-wing all-weather attack aircraft built by Grumman Aerospace. In service with the U.S. Navy and Marine Corps between 1963 and 1997, the Intruder was designed as an all-weather medium attack aircraft to replace the piston-engined Douglas A-1 Skyraider. As the A-6E was slated for retirement, its precision strike mission was taken over by the Grumman F-14 Tomcat equipped with a LANTIRN pod.

The first prototype YA2F-1, lacking radar and the navigational and attack avionics, made the Intruder's first flight on 19 April 1960, with the second prototype flying on 28 July 1960.   

Die Grumman A-6 Intruder war ein amerikanischer Zweimotoriger Angriffjet, das von Grumman Aerospace gebaut wurde. Zwischen 1963 und 1997 Im Einsatz bei der U.S. Navy und dem Marine Corps  wurde der Intruder als Allwetter-Kampfflugzeug entwickelt, um die kolben-motorisierte Douglas A-1 Skyraider zu ersetzen. Als die A-6E in den Ruhestand versetzt wurden, wurde die Präzisionsangriffseinheit von der Grum-man F-14 Tomcat übernommen, die mit einem LANTIRN-Pod ausgestattet war.
Der erste Prototyp YA2F-1, ohne Radar und die Navigations- und Angriffsavionik, machte den ersten Flug des Intruders am 19. April 1960, der zweite Prototyp am 28. Juli 1960.

.
 

Variants

Versionen

  YA2F-1
YA-6A

Eight prototypes and pre-production aircraft

  YA2F-1
YA-6A

Acht Prototypen und Vorserien Flugzeuge

  A2F-1
A-6A

Initial version of the Intruder, 488 build

A2F-1
A-6A

Basisversion der Intruder, 488 Maschinen

A2F-1Q
EA-6A

ECM version of the Intruder

A2F-1Q
EA-6A

ECM Version der Intruder

A-6B

19 A-6As were converted to A-6B standard  with special equipment to detect and track enemy radar sites

A-6B

19 A-6A wurden zu A-6B umgebaut mit einer speziellen Ausrüstung um gegnerische Radarstellung entdecken zu können.

A-6C

12 A-6As were converted to A-6C standard for night attack missions

A-6C

12 A-6A wurden zu A-6C für Nachangriffe umgebaut.

KA-6D

78 A-6As and 12 A-6Es were converted for use as tanker aircraft

KA-6D

78 A-6A und 12 A-6E wurden zu Tankerfugzeugen umgebaut.

A-6E

Definitive attack version of the Intruder

A-6E

Definitive Version der Intruder

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The A-6 became both the U.S. Navy's and U.S. Marine Corps's principal medium and all-weather/night attack aircraft from the mid-1960s through the 1990s and as an aerial tanker either in the dedicated KA-6D version or by use of a buddy store. Whereas the A-6 fulfilled the USN and USMC all-weather ground-attack/strike mission role.

The A-6E and KA-6D were quickly phased out of service in the mid-1990s in a U.S. Navy cost-cutting move, to reduce the number of different type/model/series of aircraft in carrier air wings and U.S. Marine aircraft groups.
The last Intruders were retired on 28 February 1997.

Die A-6 wurde von Mitte der 1960er bis in die 1990er Jahre sowohl von der U.S. Navy als auch vom U.S. Marine Corps zum wichtigsten Mittleren-Allwetter / Nacht-Kampfflugzeug und als Lufttanker entweder in der dedizierten KA-6D-Version oder mit einem "Buddy Store". Die A-6 erfüllte sie Allwetter-Bodenangriffs- / Einsatzmission der USN und USMC.
Die A-6E und die KA-6D wurden Mitte der 1990er Jahre in einer Kostensenkungsaktion der U.S. Navy schnell ausgemustert, um die Anzahl unterschiedlicher Typen / Modelle / Serien von Flugzeugen in der Trägergruppe und U.S. Marine-Flugzeuggruppen zu reduzieren .
Die letzten Intruder wurden am 28. Februar 1997 ausser Dienst genommen.

.
 

Drawings

Zeichnungen

Attack Squadrons

 

 

 

  VA-34 VA-34 VA-34
 

 

 

  VA-34 VA-34 VA-34
 

 

 

  VA-35 VA-35 VA-35
 

 

 

 
  VA-35 VA-35 VA-36
 

 

 

  VA-42 VA-42 VA-42
 

 

 

  VA-42 VA-52 VA-52
 

 

 

  VA-52 VA-52 VA-52
 

 

 

  VA-52 VA-55 VA-55
 

 

 

 
    VA-65 VA-65
 

 

 

  VA-65 VA-65 VA-65
 

 

 

  VA-65 VA-65 VA-75
 

 

 

  VA-75 VA-75 VA-75
 

 

 

  VA-75 VA-75 VA-75
 

 

 

  VA-85 VA-85 VA-85
 

 

 

  VA-85 VA-85 VA-85
 

 

 

  VA-85 VA-85 VA-95
 

 

 

  VA-95 VA-95 VA-95
 

 

 

  VA-115 VA-115 VA-115
 

 

 

  VA-115 VA-115 VA-128
 

 

 

  VA-128 VA-128 VA-128
 

 

 

  VA-145 VA-145 VA-145
 

 

 

 

 

  VA-155 VA-165 VA-165
 

 

 

  VA-165 VA-165 VA-165
 

 

 

  VA-165 VA-176 VA-176
 

 

 

 
  VA-176 VA-185 VA-196
 

 

 

  VA-196 VA-196 VA-196
 

 

 

 
  VA-196 VA-196 VA-204
 

 

 

.

.

   
  VA-305    

Heavy Attack Squadrons

 

 

 

.

.

  VAH-123 VAH-123

Test and Evaluation Squadrons

 

 

 

.

.

  VX-5  

Tactical Electronic Warfare Squadrons

 

 

 

GD
  VAQ-33 VAQ-129 VAQ-209
 

 

 

..

..

  VAQ-309   All drawings by Michael E. Fader
.
Specifications

A-6A

A-6E

Wingspan

Spannweite

16.15 m

16.15 m

Length

Länge

16.64 m

16.64 m

Height

Höhe

4.75 m

4.75 m

Wing area

Flügelfläche

49.15 m²

49.15 m²

Engine

Motor

2x Pratt & Whitney J52-P-8A turbojets, 8,600 lbf each

 2 × Pratt & Whitney J52-P8B turbojets, 9,300 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,040 km/h

1,040 km/h

Empty weight

Leergewicht

11.476 kg

12.093 kg

Loaded weight

Startgewicht

24.358 kg

27,500 kg

Climb Rate

Steigrate

38.7 m/s

38.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12.268 m

12.925 m

Range

Reichweite

5,222 km

4.408 km

Armament

Bewaffnung

Up to 8,170 kg of Bombs

Up to 8,170 kg of Bombs

.
Seruials, Grumman A-6 Intruder

YA2F-1

148615 - 148618 

4

A2F-1

148619 - 148626 

(8)

A-6A

147864 - 147867 

4

A-6A

149475 - 149486 

12

A-6A

149935 - 149958 

14

A-6A

151558 - 151612 

55

A-6A

151780 - 151827 

48

A-6A

152583 - 152646 

64

A-6A

152891 - 152954 

64

A-6A

152955 - 152964 

(10)

A-6A

154124 - 154171 

48

A-6A 155581 - 155721 

39

A-6A 156994 - 157029 

36

A-6E 158041 - 158052 

12

A-6E 158528 - 158539 

12

A-6E 158787 - 158798 

12

A-6E 159174 - 159185 

12

A-6E 159309 - 159317 

9

A-6E 159895 - 159906 

12

Total

457


- Last update: 5. January 2015 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -