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The C-2A Greyhound is a
twin-engine cargo aircraft, designed to provide logistics support to
aircraft carriers called COD (Carrier onboard delivery).
The
C-2 Greyhound is a derivative of the E-2 Hawkeye and replaced the
piston-engined C-1 Trader in the COD role. The C-2 shares wings and power
plants with the E-2 Hawkeye, but has a widened fuselage with a rear
loading ramp.
The first of two prototypes flew in 1964 and production began the
following year. The original C-2A aircraft were overhauled to extend their
operational life in 1973.
In
1984, a contract was awarded for 39 new C-2A aircraft to replace older
airframes. Dubbed the Reprocured C-2A, C-2A(R) due to the similarity to
the original, the new aircraft includes substantial improvements in
airframe and avionic systems. All the older C-2As were phased out in 1987,
and the last of the new models was delivered in 1990.
Powered
by two Allison T56 turboprop engines, the C-2A can deliver a payload of up
to 4,500 kg. The cabin can readily accommodate cargo, passengers or both.
It is also equipped to accept litter patients in medical evacuation
missions. A cage system or transport stand provides cargo restraint for
loads during carrier launch or landing.
The
large aft cargo ramp and door and a powered winch allow straight-in rear
cargo loading and unloading for fast turnaround. The C-2A's open-ramp
flight capability allows airdrop of supplies and personnel from a
carrier-launched aircraft.
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Die
C-2A Greyhound ist ein zweimotoriges Transportflugzeug für die
logistische Unterstützung der US Träger. COD (Carrier Onboard Delivery).Die
C-2 Greyhound ist eine Ableitung der E-2 Hawkeye und ersetzte die C-1
Trader in den COD Rolle.
Die C-2 Flügel und
Triebwerke sind mit dem E-2 Hawkeye identisch, zudem hat die C-2 einen vergrösserten
Rumpf mit einer hinteren Laderampe.
Der erste von zwei
Prototypen flog im Jahr 1964 und die Produktion begann im folgenden
Jahr. Das Originalen C-2A Flugzeuge wurden 1973 überarbeitet, um ihre
Lebensdauer zu verlängern.
Im
Jahr 1984 wurde ein Vertrag über den Bau 39 neuer Einheiten geschlossen,
die die ältesten Modelle ersetzen sollten. Diese neuen Einheiten werden
wegen ihrer Ähnlichkeit zum Original "Reproduced" C-2A oder auch C-2A(R)
genannt.
Angetrieben durch wei
Allison T56 Turboprop-Motoren kann die C-2A eine Nutzlast von bis
zu 4500 kg aufnehmen; entweder als Fracht, mit Passagieren oder beidem.
Die große Frachtluke am
Heck und eine große Frachttür in der Seite der Maschine sowie die
eingebauten Winden ermöglichen eine schnelles Be- und Entladen der
Maschine. Weiterhin bietet die C-2A die Möglichkeit, Fracht aus der
geöffneten Laderampe abzuwerfen. |
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YC-2A
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Prototype, two converted
from E-2A Hawkeyes with redesigned fuselage. |
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YC-2A
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Prototypen, zwei umgebaut
aus E-2A Hawkeyes mit neu gestaltetem Rumpf. |
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C-2A(R)
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"Reprocured" C-2A with
improved systems based on the E-2C variant, 39 built. |
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C-2A(R)
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"Reprocured" C-2A mit
verbesserten Systemen basierend auf der E-2C-Variante, 39 gebaut. |
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Today, the C-2A is operated
only by the squadrons VRC-30 and VRC-40. To each aircraft carrier
of U.S. Navy are two to three planes assigned. As a training squadron
acts the VAW-120 in Norfolk Virginia. Earlier operators of the Greyhound
were the VAW-110 (training) and VR-24 and VRC-50.
The US Navy plans to replace the aging C-2A with a version of the CV-22
Osprey.
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Heute wird
die C-2A nur von den Staffeln VRC-30 und VRC-40 betrieben. Jedem
Flugzeugträger der U.S. Navy sind zwei bis drei Maschinen zugeteilt. Als
Ausbildungsstaffel fungiert die VAW-120 in Norfolk Virginia. Frühere
betreiber der Greyhound waren die VAW-110 (Ausbildung) und VR-24 sowie
VRC-50.
Die US Navy plant die in die Jahre gekommenen C-2A durch eine Version der
CV-22 Osprey zu ersetzen. |
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Specifications |
C-2A |
Wingspan |
Spannweite |
24.60
m |
Length |
Länge |
17.30
m |
Height |
Höhe |
4.85
m |
Wing area |
Flügelfläche |
65
m² |
Engine |
Motor |
2×
Allison T56-A-425 turboprops, 4,800 shp each |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
553
km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
15,310
kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
22,405
kg |
Climb Rate |
Steigrate |
13.3
m/s |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
10,210
m |
Range |
Reichweite |
2,400
km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
26
passengers or
4,536 kg |
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