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Grumman C-2A Greyhound

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The C-2A Greyhound is a twin-engine cargo aircraft, designed to provide logistics support to aircraft carriers called COD (Carrier onboard delivery).

The C-2 Greyhound is a derivative of the E-2 Hawkeye and replaced the piston-engined C-1 Trader in the COD role. The C-2 shares wings and power plants with the E-2 Hawkeye, but has a widened fuselage with a rear loading ramp. 
The first of two prototypes flew in 1964 and production began the following year. The original C-2A aircraft were overhauled to extend their operational life in 1973.

In 1984, a contract was awarded for 39 new C-2A aircraft to replace older airframes. Dubbed the Reprocured C-2A, C-2A(R) due to the similarity to the original, the new aircraft includes substantial improvements in airframe and avionic systems. All the older C-2As were phased out in 1987, and the last of the new models was delivered in 1990.

Powered by two Allison T56 turboprop engines, the C-2A can deliver a payload of up to 4,500 kg. The cabin can readily accommodate cargo, passengers or both. It is also equipped to accept litter patients in medical evacuation missions. A cage system or transport stand provides cargo restraint for loads during carrier launch or landing.

The large aft cargo ramp and door and a powered winch allow straight-in rear cargo loading and unloading for fast turnaround. The C-2A's open-ramp flight capability allows airdrop of supplies and personnel from a carrier-launched aircraft.

Die C-2A Greyhound ist ein zweimotoriges Transportflugzeug für die  logistische Unterstützung der US Träger. COD (Carrier Onboard Delivery).Die C-2 Greyhound ist eine Ableitung der E-2 Hawkeye und ersetzte die C-1 Trader in den COD Rolle.

 

Die C-2  Flügel und Triebwerke sind mit dem E-2 Hawkeye identisch, zudem hat die C-2 einen vergrösserten Rumpf mit einer hinteren Laderampe.

Der erste von zwei Prototypen flog im Jahr 1964 und die Produktion begann im folgenden Jahr. Das Originalen C-2A Flugzeuge wurden 1973 überarbeitet, um ihre Lebensdauer zu verlängern. 

 

Im Jahr 1984 wurde ein Vertrag über den Bau 39 neuer Einheiten geschlossen, die die ältesten Modelle ersetzen sollten. Diese neuen Einheiten werden wegen ihrer Ähnlichkeit zum Original "Reproduced" C-2A oder auch C-2A(R) genannt.

 

Angetrieben durch wei Allison T56 Turboprop-Motoren kann die C-2A  eine Nutzlast von bis zu 4500 kg aufnehmen; entweder als Fracht, mit Passagieren oder beidem.

 

Die große Frachtluke am Heck und eine große Frachttür in der Seite der Maschine sowie die eingebauten Winden ermöglichen eine schnelles Be- und Entladen der Maschine. Weiterhin bietet die C-2A die Möglichkeit, Fracht aus der geöffneten Laderampe abzuwerfen.

 

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Variants

Versionen

 

YC-2A

Prototype, two converted from E-2A Hawkeyes with redesigned fuselage.

YC-2A

Prototypen, zwei umgebaut aus E-2A Hawkeyes mit neu gestaltetem Rumpf.

 

C-2A

Production variant, 17 built.

C-2A

Serienvariante, 17 gebaut.

 

C-2A(R)

"Reprocured" C-2A with improved systems based on the E-2C variant, 39 built.

C-2A(R)

"Reprocured" C-2A mit verbesserten Systemen basierend auf der E-2C-Variante, 39 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Today, the C-2A is operated only by the squadrons VRC-30 and VRC-40.  To each aircraft carrier of U.S. Navy are two to three planes assigned. As a training squadron acts the VAW-120 in Norfolk Virginia. Earlier operators of the Greyhound were the VAW-110 (training) and VR-24 and VRC-50.

The US Navy plans to replace the aging C-2A with a version of the CV-22 Osprey.

Heute wird die C-2A nur von den Staffeln VRC-30 und VRC-40 betrieben. Jedem Flugzeugträger der U.S. Navy sind zwei bis drei Maschinen zugeteilt. Als Ausbildungsstaffel fungiert die VAW-120 in Norfolk Virginia. Frühere betreiber der Greyhound waren die VAW-110 (Ausbildung) und VR-24 sowie VRC-50.
Die US Navy plant die in die Jahre gekommenen C-2A durch eine Version der CV-22 Osprey zu ersetzen.

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Drawings

Zeichnungen

Fleet Logistic Support Squadrons

 

 

 

   
  VR-24  

Fleet Tactical Support Squadrons

 

 

 

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  VRC-30 VRC-40  VRC-50

Fleet Tactical Support Squadrons

 

 

 

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  VAW-110 VAW-120  
   
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Specifications

C-2A

Wingspan

Spannweite

24.60 m

Length

Länge

17.30 m

Height

Höhe

4.85 m

Wing area

Flügelfläche

65 m²

Engine

Motor

2× Allison T56-A-425 turboprops, 4,800 shp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

553 km/h

Empty weight

Leergewicht

15,310 kg

Loaded weight

Startgewicht

22,405 kg

Climb Rate

Steigrate

13.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,210 m

Range

Reichweite

2,400 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 26 passengers or 
4,536 kg
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Serial, Grumman C-2 Greyhound
XC-2A 148148 1
C-2A 152786 - 152797 12
C-2A 155120 - 155124 5
C-2A 155125 - 155136 (12)

C-2A

162140 - 162178

39

Total

57

- Last update: 1. August 2015 Writen: 1. September 2010 - -
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