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Grumman E-2 Hawkeye

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Grumman E-2 Hawkeye is an American all-weather, carrier-capable tactical airborne early warning (AEW) aircraft. This twin-turboprop aircraft was designed and developed during the late 1950s and early 1960s by the Grumman Aircraft Company for the U.S. Navy as a replacement for the earlier, piston-engined E-1 Tracer, which was rapidly becoming obsolete. The aircraft's performance has been upgraded with the E-2B, and E-2C versions, where most of the changes were made to the radar and radio communications due to advances in electronic integrated circuits and other electronics. The fourth major version of the Hawkeye is the E-2D, which first flew in 2007. The E-2 was the first aircraft designed specifically for its role, as opposed to a modification of an existing airframe, such as the Boeing E-3 Sentry.

   

Die Grumman E-2 Hawkeye ist ein amerikanisches Allwetter-, trägertaugliches taktisches Frühwarn-flugzeug (AEW). Dieses Twin-Turboprop-Flugzeug wurde in den späten 1950ern und frühen 1960ern von der Grumman Aircraft Company für die U.S. Navy als Ersatz für den früheren, mit Kolbenmotor ausgerüsteten E-1 Tracer entwickelt und ent-wickelt, die schnell veraltet war. Die Leistung des Flugzeugs wurde mit den E-2B- und E-2C-Versionen verbessert, bei denen die meisten Änderungen in der Radar- und Radiokommunikation aufgrund von Fortschritten bei elektronischen integrierten Schaltungen und anderer Elektronik vorgenommen wurden. Die vierte Hauptversion der Hawkeye ist die E-2D, die 2007 zum ersten Mal geflogen ist. Die E-2 war das erste Flugzeug, das speziell für ihre Rolle entwickelt wurde, im Gegensatz zu einer Modifikation einer bestehenden Zelle wie der Boeing E-3 Sentry.

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Variants

Versionen

 

W2F-1
E-2A

Initial production version with , AN - APS-96 Radar, 59 build

E-2A

Erste Serienversion mit AN - APS-96 Radar, 59 gebaut

 

TE-2A

E-2As converted as crew trainers

TE-2A

Trainerversion

 

E-2B

E-2A but fitted with improved computing, Conversions from E-2A.

E-2B

modernisierte (umgebaute) Version der E-2A, 50 umgerüstet

 

E-2C

As the E-2B but with all new electronics, surveillance radar and search radar, 63 built. In "plus-models" the E-2C also has an upgraded power-plant.

E-2C

Hauptserienversion mit APS-120 oder APS-125-Radar (später mit Achtblattpropellern nachgerüstet)

 

E-2C

2000

Upgrade version of E-2C.

E-2C

2000

modernisierte E-2C mit leistungs-fähigerem Zentralrechner von Raytheon

 

E-2D

A variant with new avionics suite, improved engines, a new "glass cockpit" and the potential for air-to-air refueling.

E-2D

Version mit APY-9-Radar, soll ab 2011 E-2C ersetzen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The E-2A entered U.S. Navy service on January 1964, and in April 1964 with VAW-11 at NAS North Island. The first deployment was aboard the aircraft carrier USS Kitty Hawk during 1965. Since entering combat during the Vietnam War, the E-2 has served the US Navy around the world, acting as the electronic "eyes of the fleet".

Die E-2A trat im Januar 1964 in den Dienst der U.S. Navy ein und im April 1964 mit VAW-11 auf der NAS North Island. Der erste Einsatz war 1965 an Bord des Flugzeugträgers USS Kitty Hawk. Seit dem Beginn des Vietnamkriegs diente die E-2 der US Navy auf der ganzen Welt und agierte als die elektronischen "Augen der Flotte".

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  VAW-11 (1965) VAW-11 (1966) VAW-11 (1967)
 

 

 

 

VAW-77 (1996)

VAW-77 (1998) VAW-78 (1977)
 

 

 

  VAW-88 (1975) RVAW-110 (1970)

RVAW-110 (1973)

 

 

 

  RVAW-110 (1975) RVAW-110 (1980) VAW-111 (1987)
 

 

 

  VAW-112 (1969) VAW-112 (1985) VAW-112 (1987)
 

 

 

  VAW-112 (1991) VAW-113 (1968) VAW-113 (1971)
 

 

 

  VAW-114 (1968) VAW-114 (1971) VAW-114 (1975)
 

 

 

  VAW-115 (1973) VAW-116 (1969) VAW-116 (1970)
 

 

 

  VAW-116 (1974) VAW-117 (1976) VAW-117 (1993)
 

 

 

  RVAW-120 (1968) VAW-120 (1995) VAW-121(1998)
 

 

 

 

VAW-122 (1968)

VAW-122 (1971) VAW-123 (1971)
 

 

 

  VAW-123 (1972) VAW-124 (1970) VAW-124 (1981)
 

 

 

 

VAW-125 (1970)

VAW-125 (1971) VAW-126 (1969)
 

 

 

  VAW-126 (1971) VAW-126 (1973) VAW-127 (1985)
 

 

 

 
  VAW-127 (1987) VAW-127 (1989)  
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Specifications

E-2C

Wingspan

Spannweite

 30.48 m

Length

Länge

 20.73 m

Height

Höhe

 9.68 m

Wing area

Flügelfläche

 130.06 m2

Engine

Motor

  2 x Pratt & Whitney R-1830-92

1,200 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

 317 km - h

Empty weight

Leergewicht

 9,143 kg

Loaded weight

Startgewicht

  15,359 kg

Climb Rate

Steigrate

 ?

Service ceiling

Gipfelhöhe

 ?

Range

Reichweite

 2,607 km

Armament

Bewaffnung

keine

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Serial Grumman E-2 Hawkeye

W2F-1

147263 - 147265

3

W2F-1

148147 - 148149 

3

W2F-1

148711 - 148716 

6

W2F-1

149817 - 149819 

3

E-2A 150530 - 150541 12
E-2A 151702 - 151725  24
E-2A 152476 - 152489  14
E-2A 152766 - 152785 (20)
E-2C 158638 - 158648 11
E-2C 158845 - 158846 (2)
E-2C 159105 - 159112 8
E-2C 159494 - 159502 9
E-2C 160007 - 160012 6
E-2C 160415 - 160420 6
E-2C 160697 - 160703 7
E-2C 160771 - 160774 4
E-2C 160987 - 160992 6
E-2C 161094 - 161099 6
E-2C 161224 - 161229 6
E-2C 161341 - 161346 6
E-2C 161400 - 161403 4
E-2C 161547 - 161552 6
E-2C 161780 - 161789 10
E-2C 162614 - 162619 6
E-2C 162791 - 162802 10
E-2C 162823 - 162825 3
E-2C 163024 - 163029 6
E-2C 163535 - 163540 6
E-2C 163565 1
E-2C 163693 - 163698 6
E-2C 163848 - 163851 4
E-2C 164107 - 164112 6
E-2C 164352 - 164355 4
E-2C 164356 - 164357 (2)
E-2C 164483 - 164497 15
E-2C 164498 - 164518 11
E-2C 164621 - 164626 6
E-2C 165293 - 165304 10
E-2C 165455 - 165456 2
E-2C 165507 - 165508 2
E-2C 165647 - 165650 4
E-2C 165811 - 165828 18
E-2C 166417 - 166419, 3
E-2D 166501 - 166502 2
TE-2C 166503 - 166507 5
E-2C 166508 1
E-2D 167929 - 167930 2

Total

291

Grumman TE-2A Hawkeye

TE-2A

149817, 149818
150533, 152485

4

Total

4

Grumman TE-2C Hawkeye

TE-2A

158639, 158648

159105, 164110

4

Total

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


- Last update: 15. July 2015 Writen: 1. September 2010 - -
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