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Grumman XF5F-1 Skyrocket

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

Ordered as a prototype on 30 June 1938 by the U.S. Navy Bureau of Aeronautics, the XF5F-1 was of radical concept. It was intended as a twin-engined shipboard fighter, and this at a time when the first single-engined shipboard fighter monoplanes were only just commencing flight test.   

Conceived as the G-34 Skyrocket the aircraft flew for the first time on April 1, 1940. Engine cooling problems arose in the initial flights, resulting in modification to the oil cooling ducts. Further modifications were made to the prototype including reduction in the height of the cockpit canopy, revising the armament installation to four 0.5 inch machine guns in place of the cannon, redesign of the engine nacelles, adding spinners to the propellers, and extending the fuselage forward of the wing. These changes were completed on July 15, 1941. Additional changes were needed after further flight tests that were not completed until January 15, 1942.  

The lowwing monoplane was powered by two 1200hp Wright XR-1820-40/42 radials and had a twinn Rudder. The aircraft possessed a unique appearance in that the forward part of the fuselage didn’t extend forward of the wing.    

The Flight testing of the XF5F-1 provided information utilised in the development of the more advanced XF7F-1 (G-51).

Bestellt als ein Prototyp am 30. Juni 1938 durch das U.S. Navy Bureau of Aeronautics, war die XF5F-1 ein radikaler Entwurf. Er wurde als zweimotoriger Bordjäger ausgelegt zu einer Zeit als die ersten einmotorigen Eindecker mit den flugtests begannen.    

Bekannt als G-34 Skyrocket flog das Flugzeug erstmals am 1. April 1940. Der Flug war von Kühlungsprobleme der Motoren begleitet, die zu Umbauten führten. Weitere Änderungen erfolgten an der Cockpithöhe und an der Bewaffnung. Es wurden vier 12,7 mm Maschinengewehre eingebaut. Die Motorzellen wurden umgebaut und schließlich der Rumpf doch über die Tragfläche verlängert. Diese Änderungen waren am 15. Juli 1941 abgeschlossen. Nach mehreren Testflügen mussten weitere Änderungen vorgenommen werden, die am 15. Januar 1942 fertiggestellt waren.    

Der Tiefdecker G-34 besaß zwei 1200hp Wright XR-1820-40/42 Sternmotoren ein doppeltes Seitenwerk. Das Flugzeug hatte eine sehr ungewöhnliche vordere Tragflächenanordnung, der eigentliche Rumpf endete mitten in der vorderen Tragfläche   

Die Flugprüfung der XF5F-1 lieferte wichtige Informationen für die spätere Entwicklung der XF7F-1 (G-51) Tigercat.

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Variants

Versionen

 

XF5F-1

Prototyp only one build

XF5F-1

Prototyp nur einer gebaut

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

Prototype 1939

Prototype 1942

Prototype 1944

      All drawings by Michael E. Fader
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Specifications

XF5F-1

Wingspan

Spannweite

12.80 m

Length

Länge

8.75 m

Height

Höhe

3.45 m

Wing area

Flügelfläche

28.19 m2

Engine

Motor

Wright XR-1820-40/42

2 x 1'200 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

616 km/h

Empty weight

Leergewicht

3'677 kg

Loaded weight

Startgewicht

4'599 kg

Climb Rate

Steigrate

1'220 m / min

Service ceiling

Gipfelhöhe

6.160 m

Range

Reichweite

1'930 km

Armament

Bewaffnung

vier 12.7 mm MG's

zwei 75 kg Bomben

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Serial, Grumman F5F- Skyrocket

XF5F-1

1442

1

Total

1


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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