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Grumman F7F- Tigercat

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Development

Entwicklung

The Grumman F7F Tigercat Grumman was already desinged in 1938, but until 1941, the Bureau of Aeronautics of the U.S. Navy, the exact specifications of the twin, heavy fighter and attack aircraft came. At the 30th June 1941Grumman get the contract for two prototypes . 
 

1943 the first prototype was completed and tested. The first flight took place on 3 November 1943. The plane still showed some problems, but the engine performance, climb performance and maximum speed were more than satisfactory. In the spring of 1944 the first carrier landings where conducted with a prototype, which is a necessary reinforcement of the rear of the plane revealed. On 1 May 1944 there was an incident, when the first plane with a Navy test pilot on board crashed.
 
In 1944 also began the evaluation of the plane trough the U.S. Marine Corps. At the same time to deliver the first models of single-fighters began to develop a two-night fighter model with Radar.Die Tigercat came to late for the II WW no  missions where flown because it was only two days before the Japanese surrender the Tigercat came to Okinawa.

The test or the Tigercat was in the Korean war, when they where used by USMC in day and night ground attacks.Die last Tigercat (an F7F-4N) was the delivered in November 1946 to the U.S. Navy. The aircraft remained in various roles until 1956 in use.

Die Grumman F7F- Tigercat wurde von Grumman schon 1938 entwickelt, aber erst 1941 legte das Bureau of Aeronautics der US Navy die genauen Spezifikationen des zweimotorigen, schweren Jagd- und Angriffsflugzeugs fest.

Am 30. Juni 1941 wurde Grumman der Auftrag für zwei Prototypen erteilt..

1943 wurde der erste Prototyp fertiggestellt und getestet. Der Erstflug erfolgte am 3. November 1943. Die Maschine zeigte noch einige Probleme, aber die Motorleistung, Steigleistung und Höchstgeschwindigkeit waren mehr als zufriedenstellend. Im Frühjahr 1944 wurden zum ersten mal Trägerlandungen mit dem Prototyp simuliert, die eine notwendige Verstärkung des Hecks der Maschine ergaben. Am 1. Mai 1944 kam es zu einem Zwischenfall, als die erste Maschine mit einem Navy-Testpiloten an Bord abstürzte.

Im Jahr 1944 begann dann ebenfalls die Auslieferung des Modells an das US Marine Corps. Gleichzeitig zur Auslieferung der ersten einsitzigen Jägermodelle begann die Entwicklung eines zweisitzigen Nachtjägermodells mit Radar.

Die Tigercat kam im 2. Weltkrieg zu keinen Einsätzen mehr, da sie erst zwei Tage vor der japanischen Kapitulation nach Okinawa kam. Ihre Bewährungsprobe hatte sie im Koreakrieg, als sie vom USMC bei Tag und Nacht für Bodenangriffe eingesetzt wurde.

Die letzte Tigercat (eine F7F-4N) wurde Anfang November 1946 an die US Navy geliefert. Die Flugzeuge blieben in unterschiedlichen Rollen bis 1956 im Einsatz.

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Variants

Versionen

XF7F-1

Prototype aircraft, two built.

XF7F-1

Prototyp, zwei Maschinen gebaut

F7F-1

First production version powered by two Pratt & Whitney R-2800-22W radial piston engines. 34 built.

F7F-1 Erste Serienversion mit zwei Pratt & Whitney R-2800-22W Sternmotoren. 34 Maschinen gebaut.
F7F-1N

Single-seat night fighter aircraft, fitted with an APS-6 radar.

F7F-1N Einsitziger Nachtjäger mit einem APS-6 Radar.
XF7F-2N

Night-fighter prototype, One built.

XF7F-2N Nachtjägerversion, Eine Maschine gebaut
F7F-2N

Two-seat night fighter, 65 built.

F7F-2N Zweisitzige Nachtjägerversion, 65 Maschinen gebaut
F7F-2D

Small numbers of F7F-2Ns converted into drone control aircraft. The planes were fitted with an F8F Bearcat-cockpit..

F7F-2D Einige F7F-2N wurden in Drohnenkontrollflugzeuge umgebaut. Ein zweites Cockpit der F8F Bearcat wurde installiert.
F7F-3

Single-seat fighter-bomber aircraft, powered by two Pratt & Whitney R-2800-34W radial piston engines, 189 built.

F7F-3 Einsitziger Jagdbomber, mit zwei Pratt & Whitney R-2800-34W Sternmotoren. 189 Maschinen gebaut.
F7F-3N

Two-seat night fighter aircraft with the SCR-720 radar, 60 built.

F7F-3N Zweisitzige Nachtjägerversion mit dem SCR-720 Radar, 60 Maschinen gebaut
F7F-3E

Small numbers of F7F-3s were converted into electronic warfare aircraft

F7F-3E Einige weinige F7F-3 wurden für die Elektronische Kriegsführung umgebaut. 
F7F-3K

One F7F-3s was converted into radio control drone.

F7F-3K Eine F7F-3 wurden in Drohnenkontrollflugzeug umgebaut.
F7F-3P

Small numbers of F7F-3s were converted into photo-reconnaissance aircraft.

F7F-3P Einige wenige F7F-3 wurden zu Photoaufklärern umgebaut.
F7F-4N

Two-seat night-fighter aircraft, fitted with an APS-19 radar., 13 built.

F7F-4N

Zweisitzige Nachtjägerversion mit einem APS-19 Radar. 13 Maschinen gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

O

G

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Drawings

Zeichnungen

Night Fighter Squadrons

  VF-52-01.png (68281 Byte) VF-52-02.png (67942 Byte) VCN-1-01.png (67306 Byte)
  VF(N)-53 VF(N)-53 VCN-1
  VCN-1-02.png (71200 Byte) VCN-2-01.png (70286 Byte)
  VCN-1 VCN-2

Utility Squadrons

  VU-3-01.png (77039 Byte) VU-3-02.png (78013 Byte) VU-4-01.png (77465 Byte)
  VU-3 VU-3 VU-4
  VU-5-01.png (73970 Byte) VU-6-01.png (76296 Byte) VU-7-01.png (74226 Byte)
  VU-5 VU-6 VU-7
  VU-10-01.png (77217 Byte) VU-10-02.png (75149 Byte)
  VU-10 VU-10

Test and Development Squadron

  xVX-2-01.png (74390 Byte)
  VX-2

Base Flight 

  ..Anacostia-01.png (74371 Byte)    
  NAS Anacostia MCAS El Toro  
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Specifications

Technische Daten

Specifications

F7F-4N

Wingspan

Spannweite

13.8 m

Length

Länge

15.7 m

Height

Höhe

5.1 m

Wing area

Flügelfläche

42.3 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney
 R-2800-34W "Double Wasp"
 radial engines, 2,100 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

740 km/h

Empty weight

Leergewicht

7,380 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,670 kg

Climb Rate

Steigrate

1,381 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,300 m

Range

Reichweite

1,900 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm Canon

4 × 12.7 mm machine guns

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Serials

Seriennummern

Grumman F7F- Tigercat
XF7F-1 03549 - 03550 2
F7F-1 80259 - 80260 2
F7F-2 80261 1
F7F-1 80262 - 80293 32
F7F-2, F7F-2N 80294 - 80358 65
F7F-3, F7F-3N 80359 - 80608 250
XF7F-4N 80548 1
F7F-4N 80609 - 80620 12

Total

364


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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