.

Gyrodyne H-50 "Dash"

.

Aircraft of the U.S. Navy

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Gyrodyne DASH (Drone Anti-Submarine Helicopter) was a drone helicopter part of the US Navy Fleet Rehabilitation and Modernization (FRAM) program. Instead of building new frigates, the FRAM upgrade allowed World War II-era destroyers, which had little room for a new flight deck, to remain useful in modern naval warfare adding to them a stand-off weapon to attack out to the edge of the sonars range. the QH-50 was retired by the US Navy frontline ships in 1969

Die Gyrodyne DASH (Drone Anti-Submarine Helicopter) war eine Hubschrauber-Drohne und ein Teil der US Navy Flotten Erhaltung und Modernisierungs-Programm (FRAM). Anstatt den Bau neuer Fregatten erlaubte das FRAM-Programm alte Weltkrieg-Zerstörer, die wenig Raum für ein neues Flugdeck hatten, mit einer modernen Stand-Off-Waffe am Rande der Sonarreichweite auszurüsten. Die QH-50 wurde von der US Navy vorderster Front bis 1969 verwendet.

.
 

Variants

Versionen

DSN-1
QH-50A

Nine pre-production aircraft for evaluation, with a 72 hp Porsche flat-four piston engine.

DSN-1
QH-50A

Neun Vorserien Maschinen zu Testzwecken, mit einem 72 PS Porsche Motor.

DSN- 2
QH-50B

Three pre-production aircraft powered by two 86 hp Porsche flat-four piston engines.

DSN- 2
QH-50B

Drei Vorserien Maschinen, mit einem 86 PS Porsche Motor.

DSN-3
QH-50C

Production aircraft powered by a 300 shp Boeing T50-8A turboshaft engine, 373 built.

DSN-3
QH-50C

Serienmaschinen angetrieben von einer 300 PS Boeing T50-8A Turbine, 373 Maschinen.

QH-50D

Production aircraft with a larger 365 shp Boeing T50-12 turboshaft engine, fibreglass rotor blades and increased fuel capacity, 377 built.

QH-50D

Serienmaschinen angetrieben von einem stärkeren 365 PS Boeing T50-12 Turbine, Fieberglas Rotorblättern und grösserer Treibstoffkapazität, 377 Maschinen.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

DASH's control scheme had two controllers, one on the flight deck, and another in the combat information center. The flight-deck controller would handle take-off and landing. The controller in the Combat Information Center (CIC) would fly DASH to the target's location and release weapons using semiautomated controls and radar. The DASH program was canceled in 1969.

Die Kontrolle der DASH erfolgte durch zwei Controller, einer auf dem Flugdeck, und ein anderer im Combat Information Center. Der Flug-Deck-Controller machte den Start und Landung. Der Controller im Combat Information Center (CIC) flog den DASH zum Ziel und löste die Waffen in halbautomatischer Steuerung aus. Das DASH-Programm wurde 1969 abgebrochen.

.
 

Drawings

Zeichnungen

  ..

..

   
 

-

   
.
Specifications

DNS-3

Rotor diameter

Rotordurchmesser

6.10 m

Length

Länge

3.94 m

Height

Höhe

2.96 m

Engine

Motor

1 × Boeing T50-BO-8A turboshaft, 300 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

148 km/h

Empty weight

Leergewicht

524 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,036 kg

Climb Rate

Steigrate

9.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,000 m

Range

Reichweite

132 km

Armament

Bewaffnung

2 Tropedos

.
Serial, Gyrodyne H-50 DASH
DNS-1 DS-1000 - DS-1008 9
DNS-2 N200 - N202 3
DNS-3 N300 - N303 4
DNS-3 NS-1009 - NS-1385 376
QH-50D NS-1386 - NS-1758 377

Total

769


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -