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Hall PH-

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Contents

Inhalt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
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Development

Entwicklung

The Hall PH- was an American flying boat of the 1930s. In December 1927, the US. Navy placed a contract with the Hall-Aluminum Aircraft Corporation of Bristol, Pennsylvania for a developed version of the Naval Aircraft Factory PN-11and could hence trace its lineage back to the Felixstowe flying boats of the First World War.

The XPH-1 had identical wings and a similar metal hull to that of the PN-11, but was fitted with a large single fin and rudder. It was powered by two Wright Cyclone radial engines and accommodated its two pilots side by side in an open cockpit, with cockpits for gunners in the nose and behind the wings.

Dier Hall PH -war ein amerikanisches Flugboot der 1930er Jahre. Im Dezember 1927 bestellte die US. Navy bei der Hall-Aluminium Aircraft Corporation of Bristol, Pennsylvania eine weiterentwickelte Version der Naval Aircraft Factory PN-11 die von den Felixstowe Flugboote des Ersten Weltkriegs  abstammte.

Die XPH-1 hatten identische Flügel und einen ähnlichen Metallrumpf wie die PN-11, war jedoch mit einem einzelnen großen Seitenleitwerk ausgestattet. Sie wurde von zwei Wright Cyclone Sternmotoren angetrieben die beiden Piloten sassen nebeneinander in einem offenen Cockpit, sowie einem Cockpit für den Bugschützen.

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Variants

Versionen

XPH-1

Prototype. Two 537 hp  Wright R-1750 engines. One built.

XPH-1

Prototyp mit zwei 537 PS Wright R-1750 Motor, eine Maschine
 

PH-1

Production version for US Navy. Partly enclosed cockpit for pilots. Two 620 hp  Wright R-1820-86 engines in short-chord Townend ring cowlings. Nine built.

 

PH-1

Serienversion der US Navy. Teilweise geschossnes Cockpit. Zwei 620 PS Wright R-1820-86 Motoren mit kurzen Townend ring. Neun Maschinen
 

PH-2

Version for U.S Coast Guard. Two 750 hp Wright R-1820F-51 engines. Armament omitted. Seven built.

 

PH-2

Version der US Coast Guard. Zwei 750 PS Wright R-1820F-51 Motoren. Ohne Bewaffnung, zwei Maschinen
 

PH-3

Improved version for Coast Guard. Long Chord NACA cowlings. Revised enclosed canopy for pilots. Seven built.

PH-3

Verbesserte Version für die US Coast Guard. Breite NACA Hauben über den Motoren und geschlossenes Cockpit. Sieben Maschinen
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Operational history

Einsatzgeschichte

The PH- was purchased in small numbers by the US Navy and the US Coast Guard. It remained in service with the Coast Guard until 1944, being used for anti submarine and search and rescue duties.

Delivery of the PH-1 commenced in October 1931, equipping VP-8 from 1932, operating from the seaplane tender USS Wright and from bases at Pearl Harbor, Midway and the Panama Canal Zone.

Production of the PH- recommenced in June 1936 to meet an order for seven PH-2s for the US Coast Guard. These entered service from 1938, being the largest aircraft operated by the Coast Guard at that time. The Coast Guard ordered a further seven of an improved version, the PH-3 in 1939, these entering service in 1941 The Coast Guard continued operating the PH-2 and -3 until 1944.

Der PH- wurde in kleinen Stückzahlen von der US Navy und der US Coast Guard gekauft. Sie blieb bis 1944 im Dienst mit der Küstenwache für die für Anti-U-Boot-Jagd sowie Such und Rettung Aufgaben.

Die Auslieferung der PH-1 begann im Oktober 1931, an die Staffel VP-8. Ab 1932 wurden die Maschinen vom Tender USS Wright und von Basen in Pearl Harbor, Midway und der Panama Kanal Zone aus eingesetzt.

Die Produktion der PH- wurde im Juni 1936 wieder aufgenommen mit einen Auftrag für sieben PH-2s für die US-Küstenwache. Diese wurden 1938 in Dienst genommen und war das größte damals betriebe Flugzeug der Küstenwache. Die Küstenwache bestellte im Jahr 1939 weitere sieben

erbesserten Version, die PH-3, diese wurden 1941 in Dienst genommen. Die Küstenwache setzte den Betrieb der PH-2 und -3 bis 1944 fort.

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Drawings

Zeichnungen

 
 

VP-8

VP-8

drawings by Paul Imhoff "Lauhof"

 

 

US Coast Guard

US Coast Guard

US Coast Guard

 

 
 

US Coast Guard

US Coast Guard

drawings by Michael E. Fader
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Specifications

Technische Daten

Specifications

PH-3

Wingspan

Spannweite

22.21 m

Length

Länge

15.55 m

Height

Höhe

6.05 m

Wing area

Flügelfläche

158.9 m²

Engine

Motor

2 × Wright R-1820F-51 Cyclone air cooled radial engine, 750 hp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

256 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,370 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,342 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

9,700 m

Range

Reichweite

3,119 km

Armament

Bewaffnung

Four flexibly mounted 7.7 mm machineguns

Up to 450 kg of bombs

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Serials

Seriennummern

Hall PH-1
XPH-1 A8004  1
PH-1 A8687 - A8695 9

Total

1

Hall PH- (U.S. Coast Guard)
PH-2 V164 - V170 7
PH-3 V177 - V183 7
Total 14

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last update 28. April 2013

written 7. June 2013

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