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Kaiser Fleetwings XBTK-1

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Kaiser-Fleetwings XBTK-1 was a dive and torpedo bomber developed for the US Navy starting in 1944. It was entered in a US Navy competition against the Douglas XBTD-1 Destroyer II, Martin XBTM-1 Mauler, and Curtiss XBTC-1. To keep the airplane size down it was decided that all stores would be carried externally.

The first XBTK-1 was finally completed in March 1945, making its first flight on 12 April 1945. The flight testing revealed inadequate engine cooling and severe fuselage vibration. Resolution of these problems and the replacement of the R-2800-22W engine, which was already out of production. After the end of the Second World War the US Navy cut orders from 20 to 10 aircraft.

However, by early 1946 procurement of new planes was drastically cut down and the BTK found its role already filled by the Douglas AD Skyraider and Martin AM Mauler. In May 1946 it was decided to complete three airframes already in production. Continued testing revealed problems when the aircraft was spun, and the US Navy finally terminated the contract on 3 September 1946, as there was no need for the aircraft anymore. The five prototypes were scrapped.

Die Kaiser-Fleetwings XBTK-1 war ein Sturzkampf/Torpedobomber der ab 1944 für die US Navy  entwickelt wurde. Die US Navy suchte in einem Wettbewerb zwischen der Douglas XBTD-1 Destroyer II, Martin XBTM-1 Mauler, und Curtiss XBTC-1 die beste Maschine. Um die Flugzeuggröße zu minimieren wurde beschlossen, dass alle Waffen extern getragen werden würden.
Die erste XBTK-1 wurde schliesslich im März 1945 fertig gestellt, der Erstflug fand am 12. April 1945 statt. Die Flugerprobung zeigte eine unzureichende Motorkühlung und schwere Vibrationen im Rumpf . Die Lösung dieser Probleme war der Austausch des R-2800-22W-Motors, der bereits aus der Produktion war. Nach dem Ende des Zweiten Weltkriegs kürzte die US-Navy die Bestellungen von 20 auf 10 Flugzeuge.
Allerdings wurde von Anfang 1946 die Beschaffung neuer Flugzeuge drastisch gekürzt und die BTK fand ihre Rolle bereits von der Douglas AD Skyraider und Martin AM Mauler besetzt. Im Mai 1946 wurde beschlossen, drei Flugzeugzellen bereits in der Produktion waren fertig zu stellen. Test ergaben Probleme, wenn das Flugzeug in eine Vrille geriet, die US Navy kündigte schliesslich den Vertrag am 3. September 1946, da es keine Notwendigkeit für das Flugzeug mehr mehr. Die fünf Prototypen wurden verschrottet

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Variants

Versionen

  XBTK-1

Prototype, five built.

XBTK-1

Prototype, fünf Maschinen gebaut.

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Drawings

Zeichnungen

 
 

XBTK-1 early

XBTK-1 late XBTK-1 late
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Specifications

XBTK-1

Wingspan

Spannweite

14.83 m

Length

Länge

11.86 m

Height

Höhe

4.78 m

Wing area

Flügelfläche

35.30 m2

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-2800-34W 18-cylinder radial piston engine, 2,100 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

600 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,517 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,159 kg

Climb Rate

Steigrate

18.0 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,180 m

Range

Reichweite

2,205 km

Armament

Bewaffnung

2 x 20 mm
up to 910 of Bombs

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Serial, Kaiser XBTK-
XBTK-1 44313 - 44314 2
XBTK-1 90484 - 90486 3
BTK-1 90487 - 90503 (17)

Total

2


- Last update: 23. October 2021 Writen: 1. September 2010 - -
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