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Keystone OK-

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Development

Entwicklung

In 1929, the Navy issued requirements calling for an observation floatplane intended for service aboard Omaha class light cruisers, readily convertible to wheels or floats and light enough to operate from the cruiser-type catapult.

Prototypes were ordered from Keystone-Loening (then a subsidiary of Curtiss-Wright), Berliner-Joyce and Vought, and designated as the XOK-1, XOJ-1 and XO4U-1 respectively. The Keystone design was a conventional biplane of mixed metal and fabric construction, with the pilot and observer seated in tandem in open cockpits. It made its first flight on 5. January 1931.

On 15. April 1931, during a demonstration before naval officials, the XOK-1 broke up in flight after the cowling detached itself and smashed into the wings and tailplane. With the Berliner-Joyce and Vought prototypes nearly ready for trials, the Bureau of Aeronautics elected to discontinue further development of the XOK-1. Eventually, the Berliner-Joyce's entry was selected for production.

 

1929 stellte die Marine Anforderungen an ein Beobachtungsschwimmerflugzeug für den Einsatz an Bord leichter Kreuzer der Omaha-Klasse, das leicht auf Räder oder Schwimmer umgerüstet werden konnte und leicht genug war, um vom Kreuzer Katapult aus betrieben zu werden.
Prototypen wurden bei Keystone-Loening (damals eine Tochtergesellschaft von Curtiss-Wright), Berliner-Joyce und Vought bestellt und als XOK-1, XOJ-1 bzw. XO4U-1 bezeichnet. Die Keystone-Konstruktion war ein konventioneller Doppeldecker in Mischbauweise aus Metall und Stoff, bei dem Pilot und Beobachter zu zweit in offenen Cockpits saßen. Der Erstflug fand am 5. Januar 1931.
Am 15. April 1931 brach die XOK-1 bei einer Vorführung vor Marinevertretern im Flug auseinan-der, nachdem sich die Verkleidung gelöst hatte und in die Tragflächen und das Höhenleitwerk eingeschlagen war. Da die Prototypen von Berliner-Joyce und Vought fast fertig für die Erprobung waren, beschloss das Luftfahrtamt, die weitere Entwicklung der XOK-1 einzustellen. Schließlich wurde der Beitrag der Berliner-Joyce für die Produktion ausgewählt.

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Variants

Versionen

 

OK-1

Only one prototype

 

OK-1

Nur ein Prototyp

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

     
 

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Specifications OK-1

Wingspan

Spannweite

10.57 m

Length

Länge

9.09 m

Height

Höhe

 

Wing area

Flügelfläche

27.20 m2

Engine

Motor

1 × Wright R-975 radial engine, 400 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

224 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,007 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,540 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,100 m

Range

Reichweite

530 km

Armament

Bewaffnung

1× fixed, forward firing 7.62 mm machine gun; 1× flexibly mounted 7.62 mm machine gun in the rear cockpit

Capacity Zuladung

Crew 2

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Serial, Keystone OK-

OK-1

8357

1

Total

1


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last update 14. January 2024

written 1. January 2022

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