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Lockheed S-3 Viking / Shadow

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Lockheed S-3 Viking is a four seat jet aircraft that was used by the US Navy to identify, track, and destroy enemy submarines. In the late 1990s, the S-3B's mission focus shifted to surface warfare and aerial refueling.

 

In the mid-1960s, the U.S. Navy developed the VSX (Heavier-than-air, Anti-submarine, Experimental) requirement for a replacement for the piston-engined Grumman S-2 Tracker as an anti-submarine aircraft to fly off the Navy's aircraft carriers.

On 4 August 1969, Lockheed's design was selected as the winner of the contest, and eight prototypes, designated YS-3A were ordered. The first prototype flew on 21 January 1972 and the S-3 entered service in 1974. During the production run from 1974 to 1978, a total of 186 S-3As were built. The majority of the surviving S-3As were later upgraded to the S-3B variant, with sixteen aircraft converted into ES-3A Shadow electronic intelligence (ELINT) collection aircraft.

The S-3 is a conventional monoplane with a high-mounted cantilever wing, swept 15°. The two GE TF-34 high-bypass turbofan engines mounted in nacelles under the wings. The aircraft can seat four crew members, three officers and one enlisted aircrewman, with the pilot and the copilot/tactical coordinator (COTAC) in the front of the cockpit and the tactical coordinator (TACCO) and sensor operator (SENSO) in the back.

ES-3A Shadow

The ES-3A Shadow was designed as a carrier-based, all-weather, long-range, electronic reconnaissance (ELINT) aircraft. All 16 aircraft were modified S-3 Viking airframes, which were modified with numerous additional antennas and antenna housings. The Shadow replaced the EA-3B Skywarrior, and entered fleet service in 1993.

 

Die Lockheed S-3 Viking ist ein viersitziges trägergestütztes U-Jagdflugzeug der US Navy das für die Identifikation und Vernichtung feindlicher  U-Boote verwendet wurde. In den später 90er Jahre veränderte sich die Mission zu Seeüberwachung und Luftbetankung.

In der Mitte der 1960er Jahre schrieb die U.S .Navy das VSX (Experimentales Anti-U-Boot-Flugzeug ) Programm aus das den Ersatz der Grumman S-2 Tracker als Anti-U-Boot-Flugzeug zum Ziel hatte. Am 4 August 1969 wurde das Lockheed-Design als Gewinner des Wettbewerbs erkoren und acht Prototypen als YS-3A bestellt. Der erste Prototyp flog am 21. Januar 1972 und die S-3 wurde 1974 in Dienst gestellt.  Während der Produktionszeit von 1974 bis 197 wurden insgesamt 186 S-3As gebaut. Die Mehrheit der überlebenden S-3A wurden später in die S-3B-Variante umgebaut. Ab 1993 wurden sechzehn S-3A zu elektronischen Frühwarn- und Aufklärungsflugzeugen ES-3A Shadow umgebaut.

Die S-3 ist ein konventioneller Eindecker (Hochdecker) mit 15°   Flügelpfeilung. De beiden GE TF-34 Turbofan-Triebwerke sind in Gondeln unter den Flügeln montiert. Das Flugzeug bietet Platz für vier Besatzungsmitglieder, drei Offiziere und ein Aircrewman, mit dem Pilot und Copilot / taktischer Koordinator (COTAC) in der Spitze des Cockpits und diem taktischen Koordinator (TACCO) und Sensor-Operator (SENSO) im Rumpf.

ES-3A Shadow

Die ES-3A Shadow wurde als  trägergestütztes Allwetter-, Langstreckenflugzeug zur elektronischen Aufklärung (ELINT) ausgelegt. Alle 16 Flugzeuge wurden aus bestehenden S-3 Viking-Zellen, welche mit zahlreichen zusätzlichen Antennen und Antennenverkleidungen ausgestattet wurden, umgebaut. Die Shadow ersetzte 1993 die ganze Flotte der  EA-3B Skywarrior.

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Variants

Versionen

 

YS-3A

8 Prototypes

 

YS-3A

Vorserienflugzeug, 8 gebaut

 

S-3A

First production version, 186 built.

S-3A

U-Boot-Jagd-Flugzeug, 186 gebaut.

ES-3A

ELINT aircraft, AN/APS-137 radar, 16 converted from S-3A.

ES-3A

Umbau von 16 S-3A zur elektronischen Aufklärung ab 1991, AN/APS-137-Radar.

KS-3A

Air tanker with fuel capacity of 16,600 l, one converted from YS-3A, later converted to US-3A.

KS-3A

Umbau einer YS-3A zum Tankflugzeug mit einer Tankkapazität von 16'600 l.

US-3A

S-3A modified for carrier onboard delivery, capacity for six passengers or 2,120 kg of cargo

US-3A

Umbau von fünf YS-3A, KS-3A und S-3A zu Transportflugzeugen mit 2'120 Kg Nutzlast oder 6 Passagieren.

S-3B

Upgraded avionics, AN/APS-137 radar, AGM-84 Harpoon launch capability, 119 converted from S-3A.

S-3B

Umrüstung von 119 S-3A ab 1984 mit neuer Avionik, AN/APS-137-Radar, AGM-84 Harpoon-Flugkörpern

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

On 20 February 1974, the S-3A officially became operational with the VS-41 at NAS North Island, California, which served as the initial S-3 Fleet Replacement Squadron (FRS) for both the Atlantic and Pacific Fleets until a separate Atlantic Fleet FRS, VS-27, was established in the 1980s. The first operational cruise of the S-3A took place in 1975 with the VS-21 aboard USS John F. Kennedy.

A total of 14 squadrons flew the S-3A and B between 1974 and 2009.

The final carrier based S-3B Squadron, VS-22 was decommissioned at NAS Jacksonville on 29 January 2009. In June 2010 the first of three aircraft to patrol the Pacific Missile Range in Hawaii was reactivated and delivered.

Am 20. Februar 1974 wurde die S-3A voffiziell von der Staffel VS-41 auf der Marinebasis North Island in Dienst gestellt. Die Staffel war anfangs für die Schulung der Piloten (FRS) verantwortlich bis 1980 für den atlantischen Bereich mit der Staffel VS-27 geschaffen wurde. Der erste Trägereinsatz fand 1975 durch VS-21 an Bord der USS John F. Kennedy statt.

Insgesamt flogen 14 Staffeln die S-3A und B zwischen 1974 bis 2009.

Der letzte Trägerstaffel der S-3B, die VS-22, wurde am 29. Januar 2009 auf dem Stützpunkt NAS Jacksonville aufgelöst. Im Juni 2010 wurde die erste von drei S-3B für die Pacific Missile Range in Hawaii  wieder reaktiviert und ausgeliefert.

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Drawings

Zeichnungen

Air Anti-Submarine Squadrons

 

 

 

  VS-21 (1975) VS-21 (1975) VS-21 (1977)
 

 

 

  VS-21 (1978) VS-21 (1979) VS-22 (1975)
 

 

 

  VS-22 (1975) VS-22 (1977) VS-22 (1979)
 

 

 

  VS-22 (1990) VS-22 (1993) VS-22 (1999)
 

 

 

  VS-22 (2000) VS-22 (2006) VS-22 (2007)
 

 

 

  VS-24 (1976) VS-24 (1977) VS-24 (1980)
 

 

 

  VS-SU (ater VS-27 (1985) VS-27 (1986) VS-27 (1988)
 

 

 

  VS-28 (1975) VS-28 (1977) VS-29 (1975)
 

 

 

  VS-29 (1975) VS-29 (1976) VS-29(1977)
 

 

 

  VS-29 (1979) VS-29 (1981) VS-30 (1978)
 

 

 

  VS-30 (1980) VS-30 (1981) VS-30 (1982)
 

 

 

  VS-31 (1977) VS-31 (1978) VS-31 (1979)
 

 

 

  VS-32 (1977) VS-32 (1979) VS-32 (1981)
 

 

 

  VS-33 (1977) VS-33 (1979) VS-33 (1981)
 

 

 

  VS-33 (1983) VS-35 (1985) VS-35 (1985)
 

 

 

  VS-35 (1985) VS-35 (1992) VS-35 (1994)
 

 

 

  VS-35 (1996) VS-37 (1978) VS-37 (1980)
 

 

 

  VS-37 (1986) VS-38 (1976) VS-38 (1978)
 

 

 

  VS-38 (1978) VS-38 (1978) VS-38 (1980)
 

 

 

  VS-38 (1981) VS-41 (1975) VS-41 (1976)
 

 

 

  VS-41 (1978) VS-41 (1980)  

Fleet Tactical Support Squadrons

 

 

 

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  VRC-50 ...  

Fleet Air Reconnaissance Squadrons

 

 

 

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VQ-5

VQ-6

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Test an Evaluation Squadrons

 

 

 

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VX-1

VX-30

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COD Carrier on Board delivery

 

 

 

 
 

COD (1978)

COD (1979)

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Specifications

Technische Daten

Specifications

S-3B

Wingspan

Spannweite

20,93 m

Length

Länge

16,26 m

Height

Höhe

6,93 m

Wing area

Flügelfläche

55,55 m²

Engine

Motor

2 x General Electric GE TF-34-GE-400B turbofans

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

795 km/h

Empty weight

Leergewicht

12.057 kg

Loaded weight

Startgewicht

23.831 kg

Climb Rate

Steigrate

26 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12.465 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

3.175 kg

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Serial, Lockheed S-3 Viking

YS-3A

157992 - 157999 

8

S-3A

158859 - 158860 

0

S-3A

158861 - 158873 

13

S-3A

159386 - 159420 

35

S-3A

159728 - 159772 

45

S-3A

160120 - 160164

45

S-3A

160567 - 160607

41

Total

179


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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