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Martin AM-1 Mauler

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Development

Entwicklung

The Martin AM Mauler (originally BTM-1) was a shipboard attack aircraft.

For its new BTM Mauler, Martin decided on the Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major 28-cylinder four-row "corncob" radial engine, the largest piston engine ever to see aircraft service. In contrary to the earlier bombers should it be a single-seater without a rear gunner and the speed of a fighter should be achieved.

The Wasp Major was so powerful that its torque made the aircraft difficult to fly; its tendency to turn the aircraft was partially offset by pointing it two degrees to the right. Problems with the tail hooks damaging the rear fuselage delayed service entry another year, and it was not until 1948 that they saw operational service.

 

Die AM Mauler (anfänglich BTM-1) war ein trägergestützter Jagdbomber.

Für die neue BTM-1 Mauler setzte Martin einen Pratt & Whitney R-4360 28-Zylinder-Sternmotor ein, dies war der stärkste bisher je verwendete Motor. Der Motor war so stark, dass das Flugzeug nur schwer zu beherrschen war und es stark nach rechts zu drehen versuchte. Entgegen den früheren Bombern sollte es ein Einsitzer ohne Heckschütze sein und die Geschwindigkeit eines Jägers sollte erreicht werden.

Probleme mit dem hinteren Spornrad führten immer wieder zu Rumpfbeschädigungen. Erst 1948 konnte die Maschine für echte Einsätze überhaupt verwendet werden.

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Variants

Versionen

 

XBTM-1

Two Prototypes

XBTM-1

Zwei Prototypen

 

AM-1

First version of the Mauler, 143 bulid

AM-1

Erste Serienversion der Mauler, 143 Maschinen

 

AM-1Q

Version for electronics countermeasures, 6 build

AM-1Q

Variante zur Elektronischen Kriegs-führung, 6 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

One hundred fifty-one aircraft were built, but they did not remain long in Navy service; the smaller and simpler Douglas AD Skyraider proved to be a superior aircraft. Active-duty squadrons abandoned the Mauler in 1950, and it lasted through 1953 in reserve units.

Insgesamt wurden 151 Maschinen gebaut, die aber nur relativ kurz verwendet wurden. Die Douglas AD Skyraider wurde von der U.S. Navy bevorzugt, da sie wesentlich bessere Flugeigenschaften hatte. 1950 wurde die Mauler aus den Staffeln abgezogen und 1953 auch von den Reserveeinheiten.

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Drawings

Zeichnungen

   
 

Prototype

NATC

 
 
  VA-44 VA-44 VA-45
 
  VA-45 VA-84 VA-85
 
 

VA-17A (later VA-174)

VA-174 VA-174
   
  VC-4

NOTS

 
 
 

NARW-69 NAS Columbus

NARW-67 NAS Atlanta

NARW-70 NAS Dallas
 
 

NARW-73 NAS Grosse Isle

NARW-92 NAS St. Louis

NARW-92 NAS St. Louis

 
  NARW-72 NAS Glenview NARW-72 NAS Glenview NARW-72 NAS Glenview
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Specifications

Technische Daten

Specifications

AM-1

Wingspan

Spannweite

15.24 m

Length

Länge

12.55 m

Height

Höhe

5.13 m

Wing area

Flügelfläche

46.1 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-4360-4 Wasp Major radial engine, 3,000 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

591 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,557 kg

Loaded weight

Startgewicht

10,608 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

9,296 m

Range

Reichweite

2,885 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm  cannon

4,848 kg of Bombs: 

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Serials

Seriennummern

Martin AM- Mauler
XBTM-1 85161 - 85162 2
AM-1 22257 - 22355 99
AM-1 22356 - 22852 (497)
AM-1Q 122388 - 122393 6
AM-1 122394 - 122437 44

Total

151


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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