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Martin PBM- Mariner

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ContentsContents

Inhaltt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
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DevelopmentDevelopment

Entwicklungg

The Martin PBM Mariner was a patrol bomber flying boat of World War II and the early Cold War period. It was designed to complement theThe Martin PBM Mariner was a patrol bomber flying boat of World War II and the early Cold War period. It was designed to complement the Consolidated PBY Catalina in service. A total of 1,366 were built, with the first example flying on 18 February 1939 and the type entering service in September 1940.

 

In 1937 the Glenn L. Martin Company designed a new twin engined flying boat, the Model 162, to succeed its earlier Martin P3M-.

 

To test the PBM's layout, Martin built a ⅜ scale flying model, the Martin 162A Tadpole Clipper with a crew of one and powered by a single 120 hp  Chevrolet engine; this was flown in December 1937. The first genuine PBM, the XPBM-1, flew on 18 February 1939.

 

The aircraft was fitted with five gun turrets, and bomb bays that were in the engine nacelles. The gull wing was of cantilever design, and featured clean aerodynamics with an unbraced twin tail. The PBM-1 was equipped with retractable wing landing floats that were hinged outboard, with single-strut supported floats that retracted inwards to rest beneath the wing. The PBM-3 had fixed floats, and the fuselage was three feet longer than that of the PBM-1.

Die Martin PBM Mariner war ein Patrouillen-Flugboot während dem Zweiten Weltkriegs und der frühen Zeit des Kalten Krieges. Es wurde entwickelt, um die Consolidated PBY Catalina in Dienst zu ergänzen. Insgesamt wurden 1366 Maschinen gebaut und der Typ flog am 18. Februar 1939 zum ersten Mal und wurde im September 1940 in Dienst gestellt.

1937 wurde vonder Glenn L. Martin Company ein neues zweimotorigen Flugboot entworfen, das Modell 162 das auf der früheren Martin P3M- basierte.

Im Dezember 1937 wurde ein maßstäblich verkleinertes Exemplar als Modell 162A Tadpole Clipper mit nur einem Mann Besatzung im Flug getestet. Die erste echte PBM, die XPBM-1, flog am 18. Februar 1939.

Das Flugzeug war mit fünf Geschütztürme, und Bombenschächten in den Motorgondeln  ausge-stattet.

Die Tragflächen des Schulterdeckers wiesen einen deutlichen und charakteristischen Knick im Bereich der Flügelwurzel auf und hatte ein  Doppelleitwerk. Die PBM-1 wurde mit einziehbaren Stützschwimmern ausgestattet die nach innen eingezogen werden konnten. Die PBM-3 hatte feste Stützschwimmer und der Rumpf war einen Meter länger als die der PBM-1.

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VariantsVariants

Versionen

XPBM-11

Prototype. Powered by two 1,600 hp R-2600-6 engines.

XPBM-11

Erste Version mit 1,260 PS Rolls-Royce Merlin 30 Motor, 30 Maschinen gebaut

 

PBM-11

Initial production version with 5× 12.7 mm machine guns and two R-2600-6 engines; 21 built.Initial production version with 5× 12.7 mm machine guns and two R-2600-6 engines; 21 built.

PBM-11

Erst Produktionsversion mit 5 x 12,7 mm Maschinengewehren und zwei  R-2600-6 Motoren. 21 MaschinenErst Produktionsversion mit 5 x 12,7 mm Maschinengewehren und zwei  R-2600-6 Motoren. 21 Maschinen

 

XPBM-22

Conversion of one PBM-1 as experimental catapult-launched long range strategic bomber.

XPBM-22

Umbau einer PBM-1 als Katapult gestarteter strategischer Langstreckenbomber.

 

PBM-33

Improved version. 1,700 hp R-2600-12 engines; 32 built.Improved version. 1,700 hp R-2600-12 engines; 32 built.

PBM-33

Verbesserte Version mit 1,700 PS R-2600-12 Motoren; 32 Maschinen.Verbesserte Version mit 1,700 PS R-2600-12 Motoren; 32 Maschinen.

 

PBM-3RR

Unarmed transport version of PBM-3. 18 new build plus 31 converted from PBM-3.Unarmed transport version of PBM-3. 18 new build plus 31 converted from PBM-3.

PBM-3RR

Unbewaffnete Transportversion der PBM-3 18 neue Maschinen und 31 aus PBM-3 umgebaute.Unbewaffnete Transportversion der PBM-3 18 neue Maschinen und 31 aus PBM-3 umgebaute.

 

PBM-3CC

Improved patrol version with twin 12.7 mm machine guns in nose and dorsal turrets, and single guns in tail turret and waist positions. AN/APS-15 radar in radome behind cockpit;

PBM-3CC

Verbesserte Patrouillenversion mit doppeln 12,7 mm Maschinen-gewehren im Bug, Rückengeschütz-türmen und einzelnen im Heck und auf der Seite. AN/APS-15 Radar hinter dem CockpitVerbesserte Patrouillenversion mit doppeln 12,7 mm Maschinen-gewehren im Bug, Rückengeschütz-türmen und einzelnen im Heck und auf der Seite. AN/APS-15 Radar hinter dem Cockpit

 

PBM-3BB

Designation for ex-RAF Mariner I after return to U.S. Navy.Designation for ex-RAF Mariner I after return to U.S. Navy.

PBM-3BB

Bezeichnung von ehemaligen RAF Mariner I nach der Rückkehr zur US NavyBezeichnung von ehemaligen RAF Mariner I nach der Rückkehr zur US Navy

 

PBM-3SS

Dedicated anti-submarine aircraft with reduced armament and increased range; 94 built as new plus 62 conversions.

PBM-3SS

Ausgewiesene U-Jagdversion mit verringerter Bewaffnung und größerer Reichweite. 94 gebaut und 62 umgebaute Maschinen.

 

PBM-3DD

Patrol bomber with increased power two 1,900 hp R-2600-22 engines and increased armament. 259 builtPatrol bomber with increased power two 1,900 hp R-2600-22 engines and increased armament. 259 built  

PBM-3DD

Patrouillenbomber mit größerer Leistung zwei 1,900 PS R-2600-22 Motoren und verbesserter Bewaffnung 259 Maschinen.

 

PBM-44

Proposed version with two 2,700 hp Wright R-3350 engines; unbuilt.Proposed version with two 2,700 hp Wright R-3350 engines; unbuilt.

PBM-44

Geplante Version mit zwei 2,700 PS Wright R-3350 MotorenGeplante Version mit zwei 2,700 PS Wright R-3350 Motoren

 

PBM-55

Version with two 2,100 hp Pratt & Whitney R-2800 enginesVersion with two 2,100 hp Pratt & Whitney R-2800 engines. 628 built.

PBM-55

Version mit zwei 2,100 PS Pratt & Whitney R-2800 MotorenVersion mit zwei 2,100 PS Pratt & Whitney R-2800 Motoren

 

PBM-5EE

Variant of PBM-5 with improved radar.Variant of PBM-5 with improved radar.

PBM-5EE

Variante der PBM-5 mit verbessertem Radar

 

PBM-5SS

Lightened anti-submarine variant of PBM-5.Lightened anti-submarine variant of PBM-5.

PBM-5SS

Leichtere U-Jagdversion der PBM-5Leichtere U-Jagdversion der PBM-5

 

PBM-5S22

Improved anti-submarine aircraft with revised radar installation.Improved anti-submarine aircraft with revised radar installation.

PBM-5S22

Verbesserte U-Jagdversion mit veränderter RadarinstallationVerbesserte U-Jagdversion mit veränderter Radarinstallation

 

PBM-5AA

Amphibian version of PBM-5, 36 built plus four conversions

PBM-5AA

Amphibienversion der PBM-5, 36 Maschinen gebaut und einige umbauten

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Operational historyOperational history

Einsatzgeschichtee

The first PBM-1s entered service with VP-55 of the United States Navy on 1 September 1940. Prior to the outbreak of World War II, PBMs were used together withThe first PBM-1s entered service with VP-55 of the United States Navy on 1 September 1940. Prior to the outbreak of World War II, PBMs were used together with PBYs to carry out Neutrality Patrols in the Atlantic, including operations from Iceland. Following Japan's attack on Pearl Harbor, PBMs were used on anti-submarine patrols, sinking their first German U-boat, U-158 on 30 June 1942. PBMs were responsible, wholly or in part, for sinking a total of 10 U-boats during World War II.  PBMs were also heavily used in the Pacific War, operating from bases at Saipan, Okinawa, Iwo Jima and the South West Pacific.


The United States Coast Guard acquired 27 Martin PBM-3 aircraft during the first half of 1943. In late 1944, the service acquired 41 PBM-5 models and more were delivered in the latter half of 1945. Ten were still in service in 1955, although all were gone from the active Coast Guard inventory by 19588

PBMs continued in service with the US Navy following the end of World War II, flying long patrol missions during the Korean War. It continued in front line use until replaced by its direct development, the P5M Marlin, with the last USN squadron equipped with the PBM, VP-50, retiring them in July 1956.

AM 1. September 1940 wurden die ersten PBM-1 von der VP-55 in Dienste genommen. Vor dem Ausbruch des Zweiten Weltkrieges wurden PBMs zusammen mit PBYs zur Durchführung Neutralitäts-Patrouillen im Atlantik, einschließlich Operationen von Island aus verwendet. Nach dem Japanischen Angriff auf Pearl Harbor, wurden PBMs auf U-Boot-Patrouillen eingesetzt und versenkten am 30. Juni 1942 mit U-158 das erste deutsche U-Boot. PBMs waren ganz oder teilweise verantwortlich für die Versenkung von insgesamt 10 U- Boote im Zweiten Weltkrieg. Die PBMs wurden auch stark im Pazifikkrieg verwendet wo sie von Stützpunkten auf Saipan , Okinawa, Iwo Jima und der Süd-West -Pazifik aus operierten.

Die United States Coast Guard erwarb 27 Martin PBM-3 Maschinen während der ersten Hälfte des Jahres 1943. Ende 1944 erwarb sie weitere 41 PBM-5 -Modelle die in der zweiten Hälfte des Jahres 1945 ausgeliefert wurden.

PBMs waren nach dem Ende des Zweiten Welt-kriegs weiterhin im Dienst der US Navy und flogen während dem Koreakrieges Einsätze. Sie wurde im Frontdienste belassen und später durch die P5M Marlin ersetzt. Die VP-50 der US Navy war im Juli 1956 die letzte Staffel der PMB-5 bevor sie den Ruhestand versetzt wurde.

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Drawings

ZeichnungenZeichnungen

Patrol Squadronss

  VP-16 PBM-3D VP-21 PBM-3D

VP-21 PBM-3D

 
 

VP-21 PBM-5

VP-27 PBM-3D VP-27 PBM-55
   VP-27-03.jpg (80673 Byte) VP-27-04.jpg (84115 Byte) VP-27-05.jpg (86300 Byte)
VP-27 PBM-5 VP-27 PBM-5 VP-27 PBM-5

VP-27-06.jpg (81821 Byte)
  VP-27 PBM-5 VP-32 PBM-3C VP-32 PBM-3C
  VP-34-03.jpg (89311 Byte) VP-34-04.jpg (89522 Byte)
  VP-34 PBM-5 VP-34 PBM-5 VP-34 PBM-5S
 
  VP-34 PBM-5 VP-40 PBM-5 VP-40 PBM-5

  VP-44-02.jpg (91608 Byte) 
  VP-42 PBM-5 VP-44 PBM-5 VP-44 PBM-55
   VP-45-01.jpg (79221 Byte) VP-45-02.jpg (85003 Byte) VP-45-03.jpg (88435 Byte)
  VP-45 PBM-55  VP-45 PBM-5S VP-45 PBM-5S
  VP-45-04.jpg (89129 Byte)    
VP-45 PBM-5S VP-45 PBM-5 VP-45 PBM-5

 

VP-46 PBM-5

VP-46 PBM-5

VP-46 PBM-5S

  VP-46-06.jpg (65828 Byte) VP-46-04.jpg (65929 Byte) VP-46-05.jpg (65972 Byte)
 

VP-46 PBM-55

 VP-46 PBM-5

VP-46 PBM-5S

 
 

VP-47 PBM-5

VP-47 PBM-5

VP-47 PBM-5S

 

VP-47 PBM-5

VP-47 PBM-5

VP-47 PBM-5S

 
 

VP-47 PBM-5

VP-48 PBM-5

VP-48 PBM-5S

 
 

VP-49 PBM-5

VP-49 PBM-5S

VP-49 PBM-55

   
 

VP-50 PBM-5

VP-50 PBM-5

VP-50 PBM-5

   
 

VP-50 PBM-5

VP-50 PBM-5 

VP-50 PBM-5

 
 

VP-55 PBM-1

VP-55 PBM-1

VP-55 PBM-1

 

VP-55 PBM-1

VP-56 PBM-1

VP-56 PBM-1
 
  VP-56 PBM-5

VP-74 PBM-1

VP-74 PBM-1
 
 

VP-74 PBM-1

VP-74 PBM-1

VP-74 PBM-1

 

VP-74 PBM-1

VP-74 PBM-1

VP-74 PBM-1
 
  VP-74 PBM-3 VP-74 PBM-3C VP-74 PBM-3D
  VP-74-13.jpg (86792 Byte)
  VP-74 PBM-3S VP-74 PBM-55 VP-201 PBM-3C

  VP-201 PBM-3S VP-202 PBM-3D VP-202 PBM-3D
 
  VP-203 PBM-3C VP-203 PBM-3D VP-203 PBM-3S
 
  VP-205 PBM-3 VP-205 PBM-33 VP-205 PBM-3

  VP-205 PBM-3D VP-205 PBM-3D VP-205 PBM-3D
 
  VP-205 PBM-3S VPB-206 PBM-3S VPB-208 PBM-3D
 
  VP-209 PBM-3 VPB-209 PBM-3S VPB-209 PBM-3S

  VPB-209 PBM-3S VP-211 PBM-3S VP-211 PBM-3S
 
  VP-214 PBM-3S VP-214 PBM-3S VP-214 PBM-3S
 
  VP-214 PBM-3S VP-216 PBM-3D VP-216 PBM-3D
   
  VP-892 PBM-5 VP-892 PBM-55  
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Patrol-Bomber Squadronss

  VPB-18 PBM-3D VPB-21 PBM-3D VPB-21 PBM-5S
 
  VPB-21 PBM-5 VPB-26 PBM-3D VPB-216 PBM-3D
  NATC-01.jpg (94969 Byte)
  VPB-216 PBM-3D NATC PBM-5S
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Transport Squadronss

  VR-6 PBM-3R VR-6 PBM-3R VR-6 PBM-3R
   VR-21-01.jpg (95938 Byte)
  VR-8 PBM-3D VR-8 PBM-3R VR-21 PBM-5S
 

Utillity Squadronss

  VJ-? PBM-5 VJ-? PBM-5 Yokosuka
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Training Squadronss

VPB-2-03.jpg (83626 Byte)
  VPB-2  OTU-3 PBM-5 VPB-2  OTU-3 PBM-5 VPB-2  OTU-4 PBM-55
   
  ATU-10 PBM-5 ATU-501 PBM-5S2 ATU-501 PBM-5S2
     
ATU-501 PBM-5S2 ATU-501 PBM-5S2  

Specifications

Technische Daten

Specifications

PBM-1

Wingspan

Spannweite

36.00 m

Length

Länge

23.50 m

Height

Höhe

5.33 m

Wing area

Flügelfläche

131 m²

Engine

Motor

2 × Wright R-2600-6 14-cylinder radial engines, 1,600 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

330 km/h

Empty weight

Leergewicht

15,048 kg

Loaded weight

Startgewicht

25,425 kg

Climb Rate

Steigrate

4.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,040 m

Range

Reichweite

4,800 km

Armament

Bewaffnung

8 x 12,7 mm MG
up to 1,800 kg of bombs or depth charges 

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Serials

Seriennummern

Martin PBM- Mariner
XPBM-1 0796 1
PBM-1 1246 1
PBM-2 1247 1
PBM-1 1248 - 1266 18
PBM-3C 6505 - 6754 250
PBM-3C 01650 - 01673 24
XPBM-3E 6456 1
PBM-3R 6455 1
PBM-3R 6457 - 6504 48
PBM-3D 45205 - 45274 70
PBM-3D 45277 - 45404 128
PBM-3D 48124 1
PBM-3D 48164 - 48223 60
PBM-3S 01674 - 01728 55
PBM-3S 48125 - 48163 39
XPBM-5 45275 - 45276 2
PBM-5 45405 - 45444 40
PBM-5 59000 - 59348 349
PBM-5 84590 - 84789 200
PBM-5 85136 - 85160 25
PBM-5 98602 - 98615 14
XPBM-5A 59349 1
PBM-5A 122067 - 122086 20
PBM-5A 122468 - 122471 4
PBM-5A 122602 - 122613 12

Total

1366


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last update 6. August 2014

written 7. June 2013

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