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Martin T3M-

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Contents

Inhalt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
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Development

Entwicklung

Having built 75 examples of the Martin SC, the production version of the Curtiss CS in 1925, the Glenn L. Martin Company was able to offer an improved version when the US Navy had a requirement for an improved torpedo-bomber/scout aircraft. This aircraft, which was designated the T3M-1, first flew in July 1926.

 

The T3M was a large single-engined biplane capable of being fitted with either a conventional tailwheel undercarriage or floats. The fuselage was constructed of welded steel tube in place of the riveted steel frame of the CS/SC, with the pilot and bombardier seated side by side in the front cockpit situated forward of the wing, with the bombardier having a position under the nose for aiming the aircraft's bombs or torpedoes, while the gunner had a cockpit well aft of the wing, with a radiator slung under the top wing between the cockpits. Power was from a 575 hp Wright T-3B V-12 engine.

 

As the T3M-1 was underpowered, a new version was produced with the much more powerful (770 hp) Packard 3A-2500 engine. This version, the T3M-2 had revised wings with the upper and lower wings of equal span (while in the T3M-1 the lower wings were of greater span), and the radiator was replaced by two radiators on the fuselage side, allowing the crew to moved to three tandem individual cockpits The U.S. Navy ordered 100 T3M-2s, one of which was re-engined with Pratt & Whitney Hornet and the Wright Cyclone radial engines as the XT3M-3 and XT3M-4 respectively.These aircraft formed the basis of the Martin T4M that would replace the T3M in service with the U.S. Navy.

Nachdem 75 Maschinen der Martin SC, der Serienvariante der Curtiss CS, gebaut waren konnte die Glenn L. Martin Company 1925 der US Navy eine verbesserte Version anbieten als die Navy ein neues Torbedobomber und Aufklärungsflugzeug ausschrieb. Die Maschine wurde als T3M-1 bezeichnet und flog im Juli 1926 das erste mal.

Die T3M war ein großer einmotorigen Doppeldecker der Lage war, entweder mit einem konventionellen Fahrwerk oder Schwimmer ausgerüstet zu werden. Der Rumpf war aus geschweißten Stahlrohren an Stelle der genieteten Stahlkonstruktion der CS / SC. Piloten und Bombenschütze saßen nebeneinander vor dem Flügel im vorderen Cockpit, der Bombenschütze hatte eine zweite Station im unteren Cockpitbereich für das zielen mit den Bomben oder Torpedos. Der Schütze hatte ein eigenes Cockpit hinter dem Flügel, dazwischen war ein Kühlungsradiator unter dem oberen Flügel angebracht. Angetrieben wurde die T3M-1 von einem 575 PS Wright T-3B V-12 Motor.

Da die T3M-1 untermotorisiert war, wurde eine neue Version mit dem stärkeren (770 PS) Packard 3A-2500-Motor produziert. Bei dieser Version, die T3M-2, hatten die oberen und unteren Flügel die gleiche Spannweite  (während bei der T3M-1 den unteren Flügel eine größere Spannweite hatten). Der Kühlungsradiator wurde durch jeweils einen an der Seite ersetzt. Das Cockpit konnte daher in Tandemanordnung ausgeführt werden. Die US Navy bestellte 100 T3M-2s, von denen eine mit neuen Triebwerken dem Pratt & Whitney Hornet und dem Wright Cyclone Sternmotoren als XT3M-3 und XT3M-4  getestet wurde. Diese Maschine bildete die Grundlage der Martin T4M die die T3M in Dienst bei der US Navy ersetze.

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Variants

Versionen

T3M-1

Initial production version. Powered by 575 hp Wright T-3B engine. 24 built.

T3M-1

Erste Version angetrieben von einem 575 PS Wright T-3B Motor. 24 gebaut

  T3M-2

Main production version. One 770 hp  Packard 3A-2500 engine. 100 built.

T3M-2

Zweite Version mit einem 770 PS Packard 3A-2500 Motor, 100 gebaut

  XT3M-3

T3M-2 re-engined with Pratt & Whitney R-1690 Hornet radial engine.

XT3M-3

T3M-2 umgebaut mit einem  Pratt & Whitney R-1690 Hornet Sternmotor

  XT3M-4

XT3M-3 modified by Naval Aircraft Factory to use Wright R-1750 Cyclone.

XT3M-4

XT3M-3 modifiziert durch die Naval Aircraft Factory mit einem Wright R-1750 Cyclone.

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Operational history

Einsatzgeschichte

Deliveries of the T3M-1 to the U.S. Navy started in September 1926.The T3M-1 was not heavily used, however, and was replaced in service by the more powerful T3M-2 from 1927. Although the T3M-2 itself was replaced in front line service by its radial powered development, the T4M, it remained in squadron service until at least 1932.

Im September 1926 begann die Auslieferung der T3M-1 an die US Navy. Die T3M-1 wurde nicht lange genutzt und bald  von der leistungsfähigeren T3M-2 ersetzt. Obwohl die T3M-2 selbst bald durch die von einem Sternmotor angetriebene T4M ersetzt wurde, blieb sie bis 1932 im Staffel-Dienst.

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Drawings

Zeichnungen

Prototype

     
  Prototype (1926)    

Torpedo Squadrons

  VT-1 (1925) VT-1 (1925) VT-1 (1925)
 
  VT-1 (1925) VT-1B (1926) VT-1 (1926)
 
  VT-1B (1929) VT-1B (1929) VT-1B (1927)
 
  VT-1S (1927) VT-1S (1927) VT-1A (1928)
 
  VT-1 (1928) VT-2B VT-2B
 
  VT-2B VT-2B VT-2 (19??)
 
  VT-2 (19?? VT-2 (19??) VT-2 (19??)
 
  VT-2 (19??) VT-5 VT-5
 
  VT-7 VT-7 (ca. 1928) VT-7 (1930)

Utility Squadrons

 
  VJ-2S VJ-2S VJ-2S
 
  VJ-2S (1927) VJ-2S (1928) VJ-2S (1928)
 
  VJ-2S (1928) VJ-2S (19??) NAS Hanpton Roads

Patrol Squadrons

     
  VP-3D-15    
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Specifications

Technische Daten

Specifications

T3M-2

Wingspan

Spannweite

17.25 m

Length

Länge

12.60 m

Height

Höhe

4.60 m

Wing area

Flügelfläche

82.1 m²

Engine

Motor

1 × Packard 3A-2500 liquid cooled V-12 engine, 770 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

175 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,643 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,320 kg

Climb Rate

Steigrate

16.8 min

Service ceiling

Gipfelhöhe

2,400 m

Range

Reichweite

1,020 km

Armament

Bewaffnung

1 × flexibly mounted 7.62 mm machine gun in rear cockpit
1 × torpedo or bombs

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Serials

Seriennummern

Martin T3M-
T3M-1 A7065 - A7088 24
T3M-2 A7224 - A7323 100
XT3M-3 A7224 (1)
XT3M-4 A7224 (1)

Total

124


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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